Lite hjälp...igen?

S

Spider84

Har bara ett litet problem som ni säkerligen kan lösa hur lätt som helst. ;)


Jag använder koden:

<style type="text/css">
A:link{ color:black; text-decoration:none; font-weight:none; cursor:hand}
A:visited{ color:navy; text-decoration:none; font-weight:none}
A:hover{ color:white; text-decoration:none; cursor:hand}
</style>

Vilket funkar hur bar som helst, men jag vill att den ska funka i tabeller också (för det för den inte nu). Hur skriver jag det då?

T.ex. sidan om Aminettes stam:

http://medlem.spray.se/hoppaner >> Aminette >> Stamtavla

funkar den inte på. Ta Utrillo som exempel då han är länkad till från den sidan.
 
En till fråga...

Har jag "dubbel" kodat den här snutten:

<td><font size=3 color=#000000 face=arial><a href="stam/efrodite6211.html"style="text-decoration: none"><font color="#000000">Efrodite 6211</font></a></td>

Då menar jag för färgen. Kan jag skriva utan den sista <font color="#000000">? Utan att det sabbar något så klart.
 
Men...
Den här gör det:

<style type="text/css">
<!--p{font-family:verdana;font size:10pt;color:black}-->
<!--td {font-family:verdana; font-size: 7pt; color:black }-->
</style>


Eller inbillar jag mig det? :confused:
 
Om du vill styra innehållet i tabeller får du skriva tex (i css mallen)

table { font-size: 13px;}

Sen ska länkar funka som vanligt i tabeller. Annars får du göra en sånhär kodning i css:n

<!--
.tabell{ border: 1px solid #6899D1;
background-color: #ffffff;
font-size: 13px;
font-weight: normal;
text-decoration: none;
color: #000000;
font-family: Trebuchet MS; }
-->

Då ska kodningen till tabellen vara

<table width="530" height="48" border="0" align="center" cellpadding="2" class="tabell">
 
Då ska kodningen till tabellen vara

<table width="530" height="48" border="0" align="center" cellpadding="2" class="tabell">
Ja exakt så ska den ju inte vara såklart, det enda som måste vara med är class="tabell". Eller vad du vill kalla det. Men det måste vara samma namn som i css mallen.
 
css-mallar fungerar visst i tabeller. Som med så mycket annat har jag fått lära mig den hårda vägen att det funkar bättre om man gör rättt...
 
Problemet är att du anger "font color" för din länk. Därmed används den istället för den färg som anges i css:en.

Det är på det hela taget bättre att låta bli taggen font i själva sidan, och i stället sätta alla färger, typsnitt etc i css:en. På din sida skulle du t.ex. kunna göra så här:

* I css lägger du till en s.k. "class", där du gör texten grön istället för svart, så här:

A.greentext:link{ color:#008000; cursor:hand}

A.greentext:visited{ color:#808080; }

A.greentext:hover{ color:white; cursor:hand}


På de tabellrader där du vill att länken ska vara grön istället för svart gör du så här:

<td><a class=greentext href="stam/utrillo432.html">Utrillo 432</a>


Och på övriga gör du så här:
<td><a href="stam/efrodite6211.html">Efrodite 6211</a></td>

(Även här är det bättre att ta bort font-taggarna helt och
hållet!)

Det finns en rätt bra CSS-tutorial på engelska på Cyberpomo, hoppas detta kan vara till hjälp för dig!
 
Tack för tipset!!

Jag har ju lite andra färger också inlagda och de antar jag att jag kan göra detsamma med. Går det att skriva in 008000 istället för green? Blir lite krångligt om man måste gå på bara de "fasta" färgerna och inte kan ha i olika nyanser.

Hur kodar jag css för de som är svarta? För jag vill ju att även de ska bli vita när man för musen över dem.
 
En fråga till. :angel:

Om jag bara vill ha det så att den ändrar färg när man håller musen över den, hur är det smartast att koda då?

Alltså om jag inte vill att den ändrar färg när man har besökt den länken. Det blir lite fel just i stamtavlan om den ändrar färg...det går ju inte att se rasen i så fall.
 
Du kan alltid skriva in färger antingen med #000000 eller med rgb(0,0,0) - vilket som känns enklast. Det finns en lista med färger och koder på hypersolutions och säkert på en massa andra ställen också, men det är den jag hittade först när jag letade efter en så det är den jag brukar använda :)

Ifall du inte vill att det ska vara samma färg när du har besökt länken som när du inte har det så är det bara att ange samma färg i css-raden för a.visited. För de som är svarta är det bara att kopiera samma tre rader igen, fast då kallar du dem för t.ex. a.blacklink:visited och när du skriver in "<a href..."> så skriver du <a class=blacklink href...>". Du kan alltså göra precis hur många olika länkfärger du vill!

Jag skulle iofs inte rekommendera att ha samma färg på besökta länkar som på obesökta länkar - det kan bli förvirrande för folk. Men du kan ju alltid välja att ha en annan färg fast en som syns :smirk:

Hoppas du blir nöjd med sidan!
 
Hur gör jag med de namn som inte är länkade?
Och hur skriver jag in att länkarna inte ska vara understrukna och att texten ska vara:
font-family:verdana;font size:10pt;

Har testat det nu och på Utrillo som är länkad funkade färgen, men inte på de som inte är länkade.

http://medlem.spray.se/hoppaner/amistam.html
 
Efter mycket om och medn fick jag fixat allt. Så nu ser kodningen för css så här ut för sidan:

style type="text/css">
<!--p{font-family:verdana;font size:10pt;color:black}-->
<!--td {font-family:verdana; font-size: 11pt; }-->
<!--A {text-decoration: none }-->

A.greentext:link{color:#008000; cursor:hand}
A.greentext:visited{color:#008000; }
A.greentext:hover{color:white; cursor:hand}
A.greentext{color:#008000; }

A.blacktext:link{color:#000000; cursor:hand}
A.blacktext:visited{color:#000000; }
A.blacktext:hover{color:white; cursor:hand}
A.blacktext{color:#000000; }

</style>
 
Japp, det är dubbelkodat.

Och om du lägger alla fontfärger i css så är det mycket enklare om du sedan vill byta färg på t.ex. alla länkar...
 

Liknande trådar

IT & mobiler jag är inte jättebra på det här m kod, men brukar kunna fixa basgrejer om jag sitter och petar i färdig kod ett tag, men nu har jag kört...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: tjenixen
·
IT & mobiler Hittar inte koden för att ta bort ramarna (de vita) på den här sidan samt hur man får bort att bakgrunden blir rosa när man för...
Svar
6
· Visningar
1 165
Senast: Kuckeliku
·
IT & mobiler Jag håller på att göra en drop down meny med hjälp av css och det mesta får jag att fungera förutom 2 saker som jag hoppas kunna få...
Svar
9
· Visningar
1 392
Senast: moiran
·
IT & mobiler Håller på att bygga en sida baserad på templates istället för frames. Det funkar bra, förutom att jag vill ha en färg på länkarna i...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp