Lite hjälp med att planera stall!

Domino_s

Trådstartare
Då jag totalt kört fast i mitt planerande tänkte jag att jag skulle slänga ut frågan här och se om någon är duktig på att planera.

Såhär ser byggnaden ut. Där det gula är ska det in en gödseldörr någonstans.
Dörren är redan utmarkerad och likaså platsen som vattnet behöver väl tilltaget.
ritning_blivande_stallet_50ebde609606ee22153de133.jpg


Måtten står utmärkt, men är det någon som vill leka med ritningen och göra ett förslag så är varje ruta 10x10cm. :laugh:

Jag är hemskt tacksam för alla förslag.
De som ska bo i stallet är en maxad b-ponny och en liten häst på 152cm.
Men helst vill jag inte gå på minimimåtten, utan jag vill ha så stora boxar som möjligt. Räkna gärna b-ponnyn som c-ponny (6m2, kortaste sidan 2,1m). Och lilla hästen som stor häst (9m2, kortaste sidan 2,5m).
Eller större! ;)

Självklart ska det få plats en sadelkammare/foderrum och en gång där man kan binda upp.

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Det går inte flytta vattnet eller minska ner?

Det går, men rören som är i golvet kommer alltid vara kvar, så dem går inte att flytta på iaf. En tanke var att ha vattnet i sadelkammaren, då behöver man aldrig oroa sej för att det skulle frysa heller.

Men hur jag än gör blir någon gång för smal någonstans..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Jag tycker det var svårt att få in två boxar på ett vettigt sätt! Delen vid vattnet blir ju bara 3x5 meter och då måste ju du ha 3x3 + 3x2 och då gäller det ju verkligen att du har tunna boxväggar (och så blir det ju miniminimått)

Eller om du sätter en box på var sida av gödseldörren (som inte är bredare än det som behövs)? En i varje hörn upptill på bilden? Och sadelkammare i hörnet vid vattnet och skötselplats och bred gång mot stalldörren? Går kanske ha ingång till sadelkammare över vattenområdet, så kan den ena boxen gå hela vägen till den (längst med 5metersväggen)?
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Där vattnet är utmärkt så ett foderrum till ena väggen. Synd att du har gröna dörren precis där en box skulle få plats. Hmm... Kan du ha en stallgång på ca två meter? 2,5-3 brukar man ju bygga men ett sådant litet stall borde det funka med 2 meter. Vet inte om jag vart till nån hjälp. Funderar hur stor sadelkammare du vill ha? Kanske vägg i vägg med foderkammaren?
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Men vad ska du med 'vattenrummet' till egentligen...? Ska (måste?) du ha en hydrofor och måste rummet vara så stort i så fall? Och måste det ligga precis där? Rören måste ju komma någonstans ifrån, det går kanske att förlänga (eller förkorta) dem. Kanske bygga hydroforrummet precis utanför stallet, i vinkeln?

Går vattnet trots allt att flytta och har du möjlighet till anslutning till hage så skulle jag gjort en gruppbox på 7,7 x 5 meter med en eller helst två öppningar. Det främre utrymmet på 3,5 x 2,5 meter hade jag gjort till skötselplats! Fodret och sadlarna hade jag förvarat i det uppvärmda hydroforrummet strax utanför.

Gruppbox is da shit tycker jag, både för hästarna och människorna!
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Jag gillar inte riktigt gruppbox. Tycker hästarna ska ha möjlighet till sitt eget space. Föl undantaget.
Utomhus kan de välja att gå ifrån varan och ändå vara nära varandra då de vill.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

kan man placera vattnet utanför stallet i vinklen så underlättar det väldigt mycket, en tillbyggnad där med vatten och sadel/foderkamare gör att man får plats med 2 fullstora boxar samt får gott om plats i gången framför porten att ha som skötsel plats.

ponny boxar är inte så praktiskt om du ev skaffar en till större häst i framtiden, sen fick jag inte till boxarna på ursprungliga ytan utan att de blev smala och avlånga boxar, och eller var några meter emellan boxarna. men bygger ni ut lite så kan stallet se ut såhär.
bukefalosxjra_zps812f5a88.jpg
[/IMG]
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Kan man inte flytta på lilla dörren så den står mellan boxarna och foderrummet/sadelkammaren? Då kan boxarna användas längst hela den väggen du ritade upp.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Svarar alla:

Gruppbox hade absolut varit en ide, tyvärr tycker stora hästen inte om att dela och ponnyn hade kommit i kläm.

Vattnet måste finnas kvar i byggnaden. Det är vattnet som går in till huset.
Där Buck ritat en extra utbyggnad ligger pannrummet. Plus att på ritningen är det redan tillagt för en utbyggnad, så större går inte att göra. Så detta är måtten som måste bli.

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

En variant, kräver dock att man är lite openminded :)

Lägg sadelkammaren till höger om hydroforrummet, 2 x 3 meter. Ta upp så mycket du kan av väggen mellan hydrofor och sadelkammarrum, kanske så det blir en och samma yta om 2 x 4,2 meter.

Ta upp en dörr in till hydrofor/sadelkammare så långt ner på hydroforrummets vänstra långsida som det går.

Gör sedan ena boxen 3 x 4,2 meter 'ovanför' hydrofor och sadelkammre. Utgång mot gödselplats, samt dörr in till andra boxen som mäter 3,5 x 3-4 meter (beroende på var hydroforrummets dörr hamnade).

Använd sedan främre yta 3,5 x 3,5-4 (återigen beroende på dörren) som skötselplats - och kanske även för förvaring av några höbalar.

Nackdel: För att ta ut hästen som står i boxen till höger måste man antingen leda den via gödseldörren alt ta ut hästen som står i boxen till vänster och leda den första hästen genom den boxen.

Hängde du med? :)
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Jag måste bara fråga, vad använder du för program när du ritade stallet? :laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

En variant, kräver dock att man är lite openminded :)

Lägg sadelkammaren till höger om hydroforrummet, 2 x 3 meter. Ta upp så mycket du kan av väggen mellan hydrofor och sadelkammarrum, kanske så det blir en och samma yta om 2 x 4,2 meter.

Ta upp en dörr in till hydrofor/sadelkammare så långt ner på hydroforrummets vänstra långsida som det går.

Gör sedan ena boxen 3 x 4,2 meter 'ovanför' hydrofor och sadelkammre. Utgång mot gödselplats, samt dörr in till andra boxen som mäter 3,5 x 3-4 meter (beroende på var hydroforrummets dörr hamnade).

Använd sedan främre yta 3,5 x 3,5-4 (återigen beroende på dörren) som skötselplats - och kanske även för förvaring av några höbalar.

Nackdel: För att ta ut hästen som står i boxen till höger måste man antingen leda den via gödseldörren alt ta ut hästen som står i boxen till vänster och leda den första hästen genom den boxen.

Hängde du med? :)

Ehh.. Nja.. Inte just nu, får läsa imorgonbitti när hjärnan är lite mer utvilad, jag förvirrade bort mej själv någonstans där på mitten..;)

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Hej,
Är det möjligt att vrida Hydroforutrymmet?

Isf skulle du kunna göra det betydligt större och därmed ha ett varmt utrymme som även kan rymma foder (inkl blötlagd sådan utan att frysa) samt täckestorkning..

Sedan bygga en något större box på ca 4x3 till "Storpållen" brevid. Ponnyn får stå i en mindre litet kantig box där du kan laborera litet med måtten själv beroende på hur det ser ut..
Mellan ponnyboxen och dörren kan du välja att lägga en låsbar mindre sadelkammare på kanske 3kvm. På så sätt så får du plats att ha en mindre spolspilta, alt skötplats/uppbindningsplats direkt innanför dörren utan att det påverkar själva stallgången alltför mkt.
Med så få hästar klarar du dig på en stallgång på 2 m.

Typ nått i denna stilen (igonorera min okunnighet i dylika ritprogram)
ritning2.jpg


mvh Eva
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Snedväggen _Eva_ gjorde var ju fiffig!

Den hade man kunnat applicera på min idé ovan och på så vis kunnat få möjlighet att ta ut den högra hästen direkt till gången. Men den vänstra hästen hade förstås fått mindre boxarea - men 9 kvm hade ändå kunnat gå att få den att göra, samtidigt som hydroforrummet *inte* flyttas och dörren in till den högra boxen ändå blivit 1,20 bred (en skjutdörr som glider in mellan vänstra och högra boxen).

Jag hade fortf valt att ha gödseldörren från inre/högra boxen istället. Onödigt att lägga yta på en gång dit när stallet är så litet!

När det gäller den skötselplatsen i mitt förslag så är den 3,5 m x ca 4 meter (som mest 4,5) och ska man använda den yta till ngn form av förvaring för foder eller prylar så skulle jag göra ett smalt som löper på längden. Kanske med skjutdörrar á la garderoberna man har hemma. Skönt att nå sadlar och täcken direkt där man står med hästen på gången. Jag tycker eg inte att en skötselplats ska vara smalare eller kortare än 2,5 x 4,5 m för att man ska kunna röra sig bekvämt runt hästen.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

ritning_blivande_stallet_50ebde609606ee22153de133foumlrslag_zps6b702052.jpg


Här är mitt förslag.
Jag kanske fattade fel, men jag tolkade det som att vattnet skulle "dras fram" någonstans inom den blå rutan, och då funkar det ju att klämma in en dörr där...
Om det är fel får någon gärna förklara vad en hydrofor är? :)

Såg dessutom att jag räknat fel på boxmåtten, 210x290 cm och 400x290 cm ska det vara. Hur som haver, har räkna t 10 cm breda boxväggar, 120 cm breda boxdörrar och 90 cm dörrar in till sadelkammare och ut på dyngstacken.

Sen är det väl inte optimalt att behöva köra skottkärran genom sadelkammaren för att komma ut på stacken, men det är i alla fall ett förslag :)
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Sen är det väl inte optimalt att behöva köra skottkärran genom sadelkammaren för att komma ut på stacken, men det är i alla fall ett förslag :)

Inte alls ett dumt förslag, skissen din. Ett alternativt är ju gödseldörren i en av boxarna, då slipper man sadelkammaren.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Snedväggen _Eva_ gjorde var ju fiffig!

Den hade man kunnat applicera på min idé ovan och på så vis kunnat få möjlighet att ta ut den högra hästen direkt till gången. Men den vänstra hästen hade förstås fått mindre boxarea - men 9 kvm hade ändå kunnat gå att få den att göra, samtidigt som hydroforrummet *inte* flyttas och dörren in till den högra boxen ändå blivit 1,20 bred (en skjutdörr som glider in mellan vänstra och högra boxen).

Jag hade fortf valt att ha gödseldörren från inre/högra boxen istället. Onödigt att lägga yta på en gång dit när stallet är så litet!

När det gäller den skötselplatsen i mitt förslag så är den 3,5 m x ca 4 meter (som mest 4,5) och ska man använda den yta till ngn form av förvaring för foder eller prylar så skulle jag göra ett smalt som löper på längden. Kanske med skjutdörrar á la garderoberna man har hemma. Skönt att nå sadlar och täcken direkt där man står med hästen på gången. Jag tycker eg inte att en skötselplats ska vara smalare eller kortare än 2,5 x 4,5 m för att man ska kunna röra sig bekvämt runt hästen.

Och jag är så primitiv att jag gjorde en skiss by hand :)

DSC_0623_zpse081d72e.jpg


Det långsmala förvaringsutrymmet på uppstallningsplatsen är lite bonus, och den vänstra boxen kan ju göras en 1m2 mindre om man vill för att få en längre uppstallningsplats.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Svarar alla!

Gillar alla förslagen! Vi håller på med en ritning här hemma så fortsätt slänga in förslag, vi tar delar av alla för att komma fram till det absolut bästa..:laugh:

För att förklara det här med vattnet lite närmare. Vattnet är redan i byggnaden och kan flyttas en liten bit åt något håll. Dock finns rören som kommer upp ur golvet fortfarande kvar hur vi F*N än gör...:devil: För bila upp hela golvet och flytta dem + göra likadant i pannrummet som ligger vägg i vägg tänker jag då inte göra...:angel::D
Det är alltså en hydrofor (i storlek som en hög fodertunna ungefär) och en pump (som en gräsklippare i storlek) som ska samsas på 200x120cm, då har jag räknat in utrymme som behövs för att röra sej på runt grejerna.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 196
Senast: Rie
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 590
Senast: Buck
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 681
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp