Lite hjälp med att planera stall!

Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Jag kanske fattade fel, men jag tolkade det som att vattnet skulle "dras fram" någonstans inom den blå rutan, och då funkar det ju att klämma in en dörr där...
Om det är fel får någon gärna förklara vad en hydrofor är? :)

Hydrofor.jpg


(lånad bild) Vattenpump pumpar upp vattnet från brunnen till hydroforen. Hydroforen förvarar vattnet och trycker fram det i kranarna. När man använt en viss del vattnet så får pumpen jobba en sväng till :)
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Ändrar spelreglerna lite, vi har tänkt till lite här hemma och trots att det blir lite mer jobb så kan man nog sätta dörren på långsidan istället. Alltså den vänstra väggen på ritningen.. Så kanske oddsen blir lite bättre...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Detta är vad vi har kommit fram till här hemma än sålänge..:laugh:

stallritning_2_50ee9d369606ee4c612c724f.jpg


Några synpunkter el. förslag på denna? :laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Tråkigt för hästarna att knappt kunna se varann.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

De står inte jämte varandra i nuläget och ponnyn har en halmbal som närmsta granne. Stora hästen vill gärna vara ifred i boxen så hon bryr sej inte. Det är mest ponnyn som vill se den stora. Vi löste det som så att vi bygger som en liten isolerad "låda" till vattnet som inte blir mycket högre än vad hydroforen är.
Så de kommer kunna se varandra i det hörnet...:laugh:

Sen kommer de gå ute 7-22 så det blir inte jättemånga timmar inne.

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Namnl%C3%B6s1.jpg


Så här hade jag gjort. Minsta tillåtna måttet på stallgång är 2,5 m, men då får man egentligen inte ha uppbindning där. Gällande vattengrejen hade jag gjort som en låda, precis som du, med en rejäl lucka så man kommer åt vid behov och så hade jag byggt in den i torkrummet/foderrummet och använt ytan ovanför till förvaring. I början av den lilla gången hade jag satt en kedja eller liknande för att hindra hästar att gå in där.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Bästa förslaget :bow:! Men 2,5 m säger du. Funkar ju med 2 meter om man bara har små ponnyer tex. Värre är det när folk har stora gångar men använder det till förvaring utan att hänga upp. Bara kastar saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Aha:idea: vi har en liknande "klump" i vårt stall.

ritning_blivande_stallet_50ebde609606ee22153de133forslag2_zpsa1f041ea.jpg


Till ts:
Har modifierat mitt förslag lite efter att ha fattat vad en hydrofor är. Inte heller den här blev något revolutionerande, men du slipper i alla fall klättra över hydroforen (som du skulle ha fått gjort i mitt första förslag), 2 stora boxar och stor uppbindningsplats. Sen är det ju absolut mer krångligt att behöva gå igenom den ena boxen, för att komma i i den andra. Eller att försöka hämta grejer till hästen som står på gången, när den andra "blockerar" vägen. Men det kanske går att lösa. Om man har en fällbar sadelhängare på stallgången kan man ju plocka fram de saker man behöver innan hästarna kommer in. Och mocka kan man göra medan dom går i hagen. Och så tänkte jag att det blev ganska nära och bra till dyckstacken, om man inte har avlopp indraget och istället har en hink under kranen som behöver tömmas.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

2,5 meter stallgång är ett BÖR, inte ett kravmått.

Dock tenderar Bör bli ett krav när man söker paragraf 16 tillstånd. Detta torde dock inte vara aktuellt här eftersom ts knappast lär skaffa sig 10 hästar.

mvh Eva
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Bästa förslaget :bow:! Men 2,5 m säger du. Funkar ju med 2 meter om man bara har små ponnyer tex. Värre är det när folk har stora gångar men använder det till förvaring utan att hänga upp. Bara kastar saker.

Det är vad som står på jordbruksverkets hemsida att det egentligen ska vara. Min häst står i ett litet, äldre privat stall med 3 hästar totalt och vi har drygt 2 m stallgång (boxar på bara ena sidan) med uppbindning, fungerar utmärkt. Inspektören har aldrig sagt något. Jag tror att i små, välskötta, privata stall är ett felande mått mindre viktigt. Problemen kommer först om måtten inte stämmer i stora stall där det står många hästar och där flertalet hästar inte ens känner varandra än mindre är kompisar.
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Om jag inte minns fel låg väll dessutom pannrum i "det tomma hörnet utan för stallet". Då bör man ganska enkelt kunna dra in vattenburen värme till torkrum och sadelkammare i min modell. :idea:

Om man kan tänka sig att smalna av stallgången till precis 2,5 och låta lilla boxen vara 2,2 x 3,5 m så blir den godkänd även för D-ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

KL

Gillar många av era förslag..:laugh: Alla är med i funderingarna och ritningen är långt ifrån klar och kommer säkert ändras ett par gånger till innan det är dags att sätta fart till våren..:D

Det som är så himla bra med att ha vatten i stallet och pannan vägg i vägg är att vatten, värme och el blir barnsligt enkelt att fixa i nya stalldelen. :laugh:

Kan tillägga att stallgång kan jag inte tänka mej smalare än 2,5m. Jag tycker det blir för litet med mindre..

Mvh Domino_s
 
Sv: Lite hjälp med att planera stall!

Några synpunkter el. förslag på denna? :laugh:

Mvh Domino_s


Så bra att det gick att ta upp en ny dörr!

Jag hade bytt plats på ponnyboxen och sadelkammaren och då låtit gödseldörren vara inne i boxen. Istället för döytan som annars blev där så får man istället en större sadelkammare och en fullstor box!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 196
Senast: Rie
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 590
Senast: Buck
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 681
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp