Lite halvlös i magen,sen butta,nu rinner det!

Fibusen

Trådstartare
Min häst är vääääldigt väldigt känslig i magen!

Han fick liiiite lite lösare avföring nu när han vart installad 1/9,men absolut inte så det rann. Nu har han ätit butta sen i Onsdags,och nu rinner det massa bajsvatten så ena bakbenen var alldeles brunt i dag.

Hur ska man göra? Kan man ge något för att stabilicera magen,eller ska man ta bort buttan? Veterinären som skrev ut buttan pratade om filmjölk då jag sa att buttan garanterat kommer pajja magen,kan det hjälpa?

Han vart jättedålig i vintras och fick även kolikkänningar,då fick man nått som hette pro-paste som en akutkur,och även probade granulate som underhållsdos. Är det något som kan hjälpa nu?

Han äter yea-sacc sen nån vecka tillbaka för att underhålla magen. Annars bara hö och lite betfor för att blanda buttan i för tillfället.

Tror inte jag får tag på min veterinär förrens Måndag,kan man ringa distrikaren och rådfråga?

Sv: Lite halvlös i magen,sen butta,nu rinner det!

Vanlig bakjäst hjälper till väldigt bra. Ge 1 paket om dagen tills den är bättre eller så länge den äter butta.

Jag hade kontaktat veterinär, det finns ju jour/distrikt man kan ringa för att fråga också och kollat om buttan går att byta ut mot annat. Annars hade jag frågat vilket medel som är bäst lämpat att använda mot magen i samband med medicinen.

Att exprimentera mycket själv med medicin som gett reaktion tror jag bara tar onödigt lång tid nämligen för då kanske den reagerar på det ena och det andra och så får man hopplöst testa sig fram. Som dessutom i värsta fall orsakar andra magproblem, kanske kolik..Hur som ska man vara riktigt försiktig vid magras på häst tycker jag är en klok idé :)

Jag hade nog inte vågat fortsätta ge buttan om hästen blev så dålig i magen. Tror väl till och med att det står på förpackningen att man ska hålla koll så hästen inte blir dålig i magen? Ring någon slags jour (kanske på större klinik) och hör med dem om vad de anser, tycker jag! Varför äter hästen butta förresten?

Jo, i FASS står det:
"Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
Gastrointestinala besvär, nedsatt aptit och ödem. Vid dessa symtom skall behandlingen omgående avbrytas."

Senast ändrad:

Probiotika betyder just- i förebyggande.

Om den får problem ska kuren avbrytas per omgående.

NSAID påverkar mest magsäcken dvs risk för magsår.
PC tarmfloran.

Första frågan är för mig helt uppenbar dvs Varför får din häst butta och vad är det för sorts häst?

Butta är både bra och dåligt. Om jag hade gett det till en gäst som reagerat som din hade jag inte vågat fortsätta med det utan att ha rådfrågat veterinär. Nu är en hel del veterinärer i stort sett paniskt rädda för att skriva ut detta till ex ponnyer som fått fång. Men detta handlar kanske om något annat.

Vanlig bakjäst är bra för mage och tarmar.

När min ponny fick fång ville inte veterinären skriva ut butta utan jag fick finadyne. Det hjälpte inte. Jag stod på mig och i stort sett krävde butta i stället men jag var medveten om riskerna.

Hur mår han? Allmäntillstånd?
Man har sett ett samband mellan NSAID och grovtarmsinflammation (right dorsal colitis). Det är inte jättevanligt och ses framförallt vid långtidsbehandling och/eller överdosering vilket kanske inte riktigt stämmer på din häst men det är något vanligare på ponnyer och yngre hästar. Jag skulle ändå rådfråga veterinär och hålla stenkoll på hästen om behandlingen inte avbryts.

Senast ändrad:

Har en annan tråd om det,men kort sagt så har veterinären sett något bak,ingen direkt hälta,men endå något,och han ville ge en 10 dagars kur med butta först innan vi gick vidare,för han trodde det rörde sig om något så pass litet att buttan skulle lösa problemet och att jag skulle slippa in till kliniken.

Han är 3 år gammal,halvblod

Senast ändrad:

Han är jättepigg,och lika tarv som vanligt på maten,och dricker precis så mycket som han brukar,så allmäntillståndet är precis som vanligt. Han höll på att rejsa runt i hagen med kompisen när jag kom idag,och tiggde godis när jag tvättade svansen och folk gick förbi med massa äpplen.

Det är fortfarande som bollar i boxen,men alldeles blött under högarna,och han fiser "bajsvatten" så det rinner längst benen,men det är bara vatten i det i princip,inga foderrester. I vintras när han hade diarré så såg man ju strån (som man ser i vanligt bajs) i rinnet längst benen,nu är det bara vatten,och sen kommer maten ut i vanliga (med blöta) högar.

Himla trist med din krasslige häst!

*kl*

Varför är det ingen som rekommenderar Metacam i stället?

Pratat med distriktaren,och hon tyckte jag skulle prova diarsanyl,och fortsätta med buttan ett tag till,för så länge han äter och är pigg så brukar det inte vara någon fara,utan att han bara reagerat lite på medicinen. Om han däremot blir allmänpåverkad,eller om ALLT bara rinner ur han ska jag sluta direkt.

Diarsanylen ska tydligen vara nån "lera" som ska lägga sig som nån hinna i tarmen eller vad hon pratade om,och torka upp magen??? Jag har aldrig hört talas om detta,men jag fick iaf tag på EN innan apoteket stängde. Läser sen bipacksedeln och inser att jag skulle ju haft två till då man tydligen behandlar i 3 dagar. Hmm,får se om jag får tag på fler i morgon,annars så vet jag inte om det är nån ide att påbörja kuren om jag endå bara kan ge han 1/3 av vad han ska ha?

Har metacam samma verkan? För det åt han förra sommaren när han vart illa sparkad och fick ett rejält sår på bogen,det gick hur bra som helst med magen då... Iofs så har han blivit mycket känsligare efter koliken i vintras så kan hända att han reagerar på det med...

Ja,usch,alltid ska det vara något med denna pålle,får aldrig vara lugnt.... :crazy:

Tycker absolut du ska ge honom den. Förhoppningsvis ser du resultat redan i morgon. Det måste ju vara bättre än inget.

Bajsar han något alls som kan liknas vid fast form eller är det totalflytande nästan som vatten?

Jag hade en ponny som medicinerades med butta och hippotrim efter en operation för några år sedan, hennes mage slogs ut fullständigt så det bara rann ur henne. Ordentligt lös i magen på måndagkvällen, rinnande diarre på tisdag förmiddag, tillbringade resten av dagen med "intensivvård" på klinik men hon dog ändå vid 19-tiden. :cry:
Så jag håller numera alltid extra noga koll på hästar som får något av ovanstående... Och när du skriver att det rinner ur magen och hästen går på butta så blir jag orolig...

Och jag har en häst som nästan till 100% hamnade akut i Helsingborg pga kolik orsakad av butta. Hon blev bra efter ett par dagar där, men jag undviker medicinen som pesten nu. Skulle bara kunna tänka mig att ge om det var absolut livsnödvändigt... Som t.ex. nu sist när hon ledbehandlades. Vet ville både spruta leden SAMT ge butta för snabbare resultat, men när hon hörde om hästens historia beslöt hon att vi skulle skippa buttan. Så numera ifrågasätter jag om det verkligen är nödvändigt.

Nej eh metacam har inte samma verkan ... Varför pratar du inte med vetten som ordinerat butta om problemet ?

Nej eh metacam har inte samma verkan ... Varför pratar du inte med vetten som ordinerat butta om problemet ?

Metacam, Finadyne och Butta är alla NSAID med mer eller mindre samma funktion och verkan. Finadyne lite bättre vid viscerale (organ) smärtor och metacam lite bättre til muskelsmärtor, men annars tillhör de samma grupp av läkemedel och vid alla finns en risk för magsår pga att slemhinnan bliver mer känslig för saltsyran i magen.

Varför så otrevlig?

Åter igen,min klinik har inte öppet på helger,därav jag inte får tag på ordinarie veterinär,utan fick lov att ringa distriktaren. Vi har inget stort djursjukhus liknande här i lilla Dalarna,utan bara vardagsöppna kliniker där vi får tag på veterinärer Mån-Fre.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka