Lite gnäll och en fråga

ThroughMyEyes

Trådstartare
Det är så svårt att hitta en medryttare till en ponny om man bor mitt i skogen! :arghh: :(

Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag är helt desperat efter men ryttare till min urvuxna ponny. Men kan inte få tag i någon som vill rida.

Barn kan ju inte ta sig ut till gården som ligger mitt i skogen och vuxna med körkort är oftast för stora och är de inte det vill de ändå inte rida ponny. :(

Erbjuder man sig att skjutsa så tror folk att man är en pedofil eller något.

De som har kommit ut för att rida har på tre sekunder ändrat sig när de får se min andra häst och vill rida den i stället för den är "Såååå söööt". :arghh:

Någon som har några tips? För jag har helt slut på ideer.

Jag har annonserat och frågat runt på ridskolor och hästsidorna som jag hängde på när jag var yngre, utan resultat.

Ibland kommer någon person ut och vill att deras barn ska få lunka runt på henne ett varv runt stallet, då gör vi självklart det. Men det är inte det min ponny vill göra allra mest. Hon vill ha en egen ryttare som kanske kommer åtminstone varannan vecka och tar hand om henne, älskar henne och rider henne.

Och jag vill väl gärna ha en ridkompis om man ska erkänn att jag är aningen egoistisk. Jag menar, tänk vad kul att kunna rida ut ihop med någon! :D Det var inte igår det. Ibland är det dåligt att vara eremit mitt i skogen. :(
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Jag bor i sveriges hästtätaste kommun med extremt bra kollektivtrafik. Ändå lyckas jag inte hitta en seriös medryttare... Så tyvärr har jag inga bra tips :(
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Erbjudande om skjuts kan nog absolut underlätta och behöver ju inte formuleras som i "jag kan komma och hämta dig, muahaha :sneaky: " utan mer som i att "funkar det mellan dig och ponnyn finns möjlighet att åka med mig från stan när jag slutat jobbet/skolan/är och handlar/whatever".

En kompis tog faktiskt med sig sin ponny till ridskolan ett par gånger är hon var där och tränade med sin stora häst. Vet inte om det är därifrån den nuvarande medryttaren faktiskt kommer men vet att hon fick stort gensvar då i alla fall :p
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

För ett antal år sedan hjälpte jag till med 2 hästar som bodde 5 km från närmsta busshållsplats. Där fick jag skjuts av ägaren till och från bussen och ibland även till och från där jag bodde! Det passade mig kanon då jag inte hade varken moppe eller skjutsande föräldrar.

Så jag tycker som föregående talare att det skulle va väldigt bra för vissa :)
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Trist att du inte hitta någon bra medryttare, men det är inte alltid så lätt ens om det är enkelt att ta sig till stallet. Du kanske kan göra något annat med ponnyn, typ tömköra? Bättre än att den inte gör något alls i väntan på att en medryttare dyker upp. Eller skulle du kunna låna ut båda hästarna till en ridkunnig vuxen med barn? Kan du ta ponnyn på töm när du rider ut?
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Mitt tips är en välskriven annons på blocket.
Jag annonserade länge på hastnet och bukefalos, och fick inga seriösa svar, sen la jag ut en annons på blocket och kunde välja och vraka=)

Annars kör in oh kör ponnyn=)
Är superkul:)
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Synd att jag inte bor i Sverige och i närheten!
Jag skulle gärna rida ponny och att ta mig någonstans är inget problem!:D
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Jag har tvärtom problem...

Har letat efter häst/ponny att rida ett par gånger i veckan, men det verkar omöjligt. De som finns vill ha för mycket betalt. Skräckexemplet var 250 kr/gång :eek:

Jag har ändå moppe och kan tänka mig att åka dryga milen utan problem. Är dessutom 27 år gammal och ridit i 20 år. Bor i Lund.
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Vill du hjälpa mig att formulera en annons? ;)

Absolut, ålder ? mankhöjd? viktbärande/smäcker? hur är hon/hon att hantera? tycker om att bli ompysslad? var bor ni? bussförbindelser, mil/km till närmsta stad?
vad har ni för stall/andra hästar/människor, mycket människor och hästar eller lugnt?
Paddock/ridbana? ridvägar? trafik?
Hur är ponnyn att rida, hur vill du främst den ska bli riden?

Vad söker du, barn med förälder?ungdom som rider själv ?
kontakt med vuxen?

Ja det är det jag kommer på nu, svara på det och om du kommer på nåt mer så kan jag skriva ihop en lockande annons:)
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Okej, hehe, jag kan prova. Man kan ju säga att den får ta med en vuxen också så den kan konstatera att jag inte är någon snuskis ;)

Jag kan tyvärr inte ta med henne till någon ridskola, men ska fråga om jag får sätta upp lappar och en bild :)
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Okej :) Ja, det är ju inte kul att behöva gå långt, det vet jag allt om. (Gick till bussen när jag var liten) det är 4km. Jag är nästan så desperata att jag är beredd att skjutsa från andra änden av landet!
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Trist att du inte hitta någon bra medryttare, men det är inte alltid så lätt ens om det är enkelt att ta sig till stallet. Du kanske kan göra något annat med ponnyn, typ tömköra? Bättre än att den inte gör något alls i väntan på att en medryttare dyker upp. Eller skulle du kunna låna ut båda hästarna till en ridkunnig vuxen med barn? Kan du ta ponnyn på töm när du rider ut?

Jag longerar henne mest just nu. Jag har faktiskt aldrig tömkört en häst :O men det kan ju vara något att lära sig.
Jag är väldigt rädd för att låna ut henne, det har gått så dåligt då jag försökt :( Hon får hosta så lätt om man inte är noga med att blöta hennes hö och att inte sopa när hon står inne/precis ska gå in. Annars skulle jag kunna ha hästarna hos någon annan som ville rida henne. Kanske till och med låna ut henne på foder/sälja henne.
Jag ska prova att rida ut med henne som handhäst, jag hoppas att det går bra, jag gjorde det när jag hade mitt halvblod och då gick det bra, men nu rider jag ju en unghäst så... men hon går ingenstans om jag tappar henne så hon är bra att öva med :) (tar med någon som kan fånga henne för säkerhetsskull om jag tappar henne)
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Jag har tvärtom problem...

Har letat efter häst/ponny att rida ett par gånger i veckan, men det verkar omöjligt. De som finns vill ha för mycket betalt. Skräckexemplet var 250 kr/gång :eek:

Jag har ändå moppe och kan tänka mig att åka dryga milen utan problem. Är dessutom 27 år gammal och ridit i 20 år. Bor i Lund.

Åh, jag som inte ens tar betalt. Jag tycker med det är jättekonstigt när folk ska ha betalt för att få sin häst motionerad!
För mig är ponnyns lycka betalning nog.
Synd att du bor så långt borta :(
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Vill du utvärdera min nya annons? Jag tänkte sätta upp den i affärerna på platserna som nämns och även på blocket. Det var min mammas förslag att jag skulle skriva den som om hästen frågade efter en ryttare. Jag tyckte det blev lite smålöjligt. Men när jag skriver själv så ber jag om ursäkt för att jag finns så mycket så det är jobbigt att lära eländet. *generad*

"Hejsan
Jag heter Wonderful och är en ponny på 130 cm i mankhöjd som söker en ryttare eftersom min ägare har vuxit ur mig.
Jag är en 28 årig dam som är full av fart och livsglädje, det bästa jag vet är att rida ut på en härlig skogstur och galoppera.
Jag är jättejättesnäll mot nybörjare, jag har lärt massor med små och stora barn att rida. Om du är duktig så kan vi ha verkligt kul ihop för jag är en pigg dam som älskar att arbeta för min ryttare och göra den nöjd och glad.
Det går jättebra om ni är några kompisar som vill hjälpas åt att ta hand om mig.
Om du/ni är minderårig så är det viktigt att min matte får prata någon av dina föräldrar och att du tar med dem den första/de första gångerna du är och hälsar på mig.

Stallet ligger 15 minuters bilfärd ifrån Skeda udde. Och ca en halvtimmes bilfärd ifrån Rimforsa. Om man åker ifrån Linköping tar det ca 30 minuter med bil, men 45 minuter med buss.
Om du inte kan få skjuts så kan min matte skjutsa dig har hon lovat.

Jag vill verkligen ha en egen ryttare för jag tycker det är så tråkigt att behöva se min matte rida iväg på sin nya ponny. Och jag vet att hon tycker det är jättetråkigt att rida ut ensam också, så det skulle vara jättekul om vi kan bli ridkompisar allihopa!

Min matte vill inte låna ut mig eller låta mig flytta hem till någon annan för då blir hennes nya häst helt ensam.

Stallet jag bor i är litet och mysigt, vi är en väldigt liten flock på bara två ponnys. Vi är båda jättesnälla. Ridvägarna omkring stallet är supermysiga och det finns massor så man får aldrig någonsin tråkigt. Det finns en ridbana inom skrittavstånd.

Det är helt gratis att rida mig, du behöver inte mocka om du inte vill det.

Är du intresserad av att bli min bästa kompis? Mejla, smsa eller ring då min matte (hennes mobilnummer ser konstigt ut, jag vet, men det fungerar):"
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Var bor du är min första fråga?:) jag hade absolut inte haft något emot att rida en ponny, tycker de är roligare att rida än stor häst. Sedan beror det ju självklart på storleken på ponnyn också, den får ju inte må dåligt av att bli riden:) Det här med att den hostar väldigt lätt hade inte varit något problem. Min förra sköthäst hade lungcanser så att inte sopa när hästen är i stallet och att blöta höet är en självklarhet för mig:)
 
Sv: Lite gnäll och en fråga

Oj förlåt, jag läste en gång till och såg var du bodde:( det är tyvärr alldeles för långt bort då jag bor i halmstad :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 471
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 719
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp