Lite funderingar

Jamtland

Trådstartare
Jag har tidigare "bara" kört min ponny med målsättningen att hon ska kunna starta på ponnytrav. Men nu har vi (iaf tillfälligt) lagt den karriären på hyllan. Och utrustningen jag har, bröstsele med baksele samt Globus rockard lämpar sig ju minst lika bra för "vanlig" körning. Så några frågor:

Draglinor, varför ska man ha dem? Vad har de för funktion? Hur fästs de? Kostar?

Svängel, varför ska man ha den?

Kör ni ofta i galopp? I vilket syfte? (Nu pratar jag alltså om hemmakörningen)

Det är väl i mångt och mycket galoppen framför vagn jag är ute efter, dels för att min lilla dam behöver stärka sin bakdel en del pga exteriöra missar och för att jag anser att galoppen ger mer än trav som i mina ögon sliter mer, iaf i högre farter. (Lite dubbelmoraligt att köra trav med henne när jag tycker så, jag vet:angel:)

Jenny-som gärna vill veta var man vänder sig för att hitta kurser odyl runt i Jämtland/Västernorrland

Sv: Lite funderingar

Jenny-som gärna vill veta var man vänder sig för att hitta kurser odyl runt i Jämtland/Västernorrland

Du kan prata med MIG :D Jag är aldeles nybliven distriktsgrenledare för Mittsvenska.

Jag hinner inte just nu, men jag återkommer via PM med tips på kurser mm :laugh:

Svängeln sitter fast i vagnen. Det är som en pinne som sitter fast på mitten som sedan kan röra sig fram och tillbaka i ändarna. I ändarna fäster du draglinorna. Draglinorna ska sedan sitta i bröstan. Denna kombination gör att bröstan ligger still mot bogen trots att hästen rör sig där. Rörelsen tas istället upp i svängeln genom draglinorna. Det gör att du minskar risken för tryckskador och skav. Hoppas du hängde med!

Att köra i galopp är ganska individuellt. Har man en häst som lätt blir "studsig" eller gör glädjesprång i galopp kan det vara bra att undvika då konsekvenserna av ett sånt skutt kan bli värre än då man tömkör eller rider. Men går hästen balanserat i galoppen så går det bra att köra i också. Se bara till att vagnen är rätt avvägd så den inte skumpar i skacklarna och så att hästen har tillräckligt med plats från hasen till svängeln (minst 50 cm i drag enl TR). Jag kör själv i galopp främst för att jag har tänkt köra svårklass där galoppen ingår i dressyrprogrammet och hästen verkligen behöver träna den. Jag galopperar både vid dressyrkörning på banan och ute i skogen. Min häst är nästan lättare att galoppera i vagn än uppsuttet.

Lycka till med körningen!!

Tja! Jaså, travet är lagt på is med damen nu?

Eftersom du inte har draglinor på din nuvarande sele så antar jag att den har fast brösta? I så fall tycker jag att du ska börja med att byta ut den mot en sele med lös brösta. :) Det finns flera modeller i prisklasser från ca. 1300:- och uppåt, vilket är en väldigt bra investering för hästen. Dels så ingår både baksele och draglinor och dels så drar hästen bättre med såna selar.

Din vagn, har den svängeln ovanför eller nedanför skaklarna? (Jag har sett Globusvagnar med svängeln ovanför och där ska den INTE sitta! Sänk den i så fall.)

Som Nora skrev så finns det flera anledningar att galoppera med vagn, men om ditt mål är att stärka ponnyns bakdel så bör du först ha en sele med draglinor och baksele så att hon kan dra och bromsa på ett bra sätt med hela kroppen. Först då kan hon börja arbeta i en bra form i alla gångarter, inklusive galoppen. Jag varvar, precis som Nora, trav och galopp på banan, i skogen och på vägarna. Nu har jag också spänt fast två vattenfyllda 25-litersdunkar i vagnen för att ge lite extra tyngd, så att min ponny ska orka tävla med två vuxna i vagnen trots att jag alltid tränar ensam. :)

Jepp, travet är lagt på is för tillfället. Mestadels för att lilla damen behöver slutmätas och chippas och det har jag itne haft råd med och nu har alla redan mätt för i år och då blir det för omständigt att göra det nu..

Var köper man en sådan sele då? Kan man inte modifiera selen jag redan har? Den har iofs fast brösta men den har ju baksele. Borde ju gå att få loss bröstan och fästa draglinor istället?

Svängeln är inte fastsatt på min Globus, så den kan jag sätta var jag vill...;)
Jenny

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Islandshäst Hej, Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Flaekja
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka