cactuspower
Trådstartare
En tjej i stallet har precis köpt ett fullblodssto, som anlände till stallet i går. Hon är ganska bukig Men man kan fn. se lite revben på henne. För ca 10 dgr sedan då hon var och provred så gjorde man inte det, men då gav ägaren henne ca 1 kg kraftfoder och nu får hon inget kraftfoder alls, tydligen pga. att hon har så mkt mjölk då hon fått kraftfoder (enligt fd. ägaren) då hon nyss gått ifrån fölet då, alltså när hon anlände till nya stallet.
Nu tror jag hon fick ca 8 kg hösilage om dagen och så håller de precis på och vänjer in höet då hon ska gå över till det helt så småning om, så hon får runt 1-2 kg hö nu tror jag. Men nu så har hon tjejen som köpt henne, börjat ge henne lite korn ca 3 hg om dagen.
Men sedan så är hon rejält lös i magen och skiter bara rena "blaffor" också.
Hur ska man reda ut detta? Det finns ingen analys.
Men själv tycker jag 8 kg hösilage låter, rätt så lite?
Hästen är 10 år, skulle tippa på att hon är ca 162 i mkh.
Men hur fort vågar man öka på högivan?
Och hur mkt hö resp. silage ska man ge nu och hur mkt "ska man byta" mot hö. Det är ju så stor skillnad på ts i höet resp. hösilaget.
Och nej som sagt, ingen analys finns.
Ang. kraftfoder vågar man testa och ge? Vad tror ni om Krafft Rehab?
Nu tror jag hon fick ca 8 kg hösilage om dagen och så håller de precis på och vänjer in höet då hon ska gå över till det helt så småning om, så hon får runt 1-2 kg hö nu tror jag. Men nu så har hon tjejen som köpt henne, börjat ge henne lite korn ca 3 hg om dagen.
Men sedan så är hon rejält lös i magen och skiter bara rena "blaffor" också.
Hur ska man reda ut detta? Det finns ingen analys.
Men själv tycker jag 8 kg hösilage låter, rätt så lite?
Hästen är 10 år, skulle tippa på att hon är ca 162 i mkh.
Men hur fort vågar man öka på högivan?
Och hur mkt hö resp. silage ska man ge nu och hur mkt "ska man byta" mot hö. Det är ju så stor skillnad på ts i höet resp. hösilaget.
Och nej som sagt, ingen analys finns.
Ang. kraftfoder vågar man testa och ge? Vad tror ni om Krafft Rehab?