Sv: Lite frågot om longering m.m.
milkyway skrev:
Hej!
Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på!?
1. Lindar ni era hästarns ben vid longering? varför i sådana fall? Andvänder ni elastiska lindor eller mjuka?
2. Kan man lägga ut bommar på volt spåret vid longering?
3. Hur ska jag träna upp hästens ben?
4. Hur bygger man upp träningen på en häst som går på ridlektioner och privat?
jätte glad för svar!
hejsan.
håller med ovanstående, tömkörning är mycket bättre, då kan du se hästen bakifrån och se så att den spårar rätt mm.
Ja jag lindar min häst när jag jobbar, eftersom han har svaga gaffelband, han behöver alltså hjälp och stöd ifram, men ibak använder jag inget. Jag lindar med padd och elastiska lindor.
Jag brukar lägga ut bommar ibland när jag tömkör så han får gympa lite, dom brukar jag lägga ut på långsidan av fyrkantsspåret.
Eftersom min häst har "svaga ben" och behöver stärka dom, brukar jag vara nogrann att inte linda för ofta, det är ju då lätt att skämma bort benen med stöd. Alltså når man inte målet till starkare ben och senor. För att han skall stärka sig brukar jag rida på hårt underlag i skritt, på asfallt eller på grusvägar som hårdnat, men jag skrittar bara i ca 1 timme på olika vägar. Det finns dom som både travar och galloperar men det vill inte jag göra, eftersom jag anser att hans ben inte skulle klara av det då han har små hovar som inte tar upp den balastning som krävs för att dämpa stötarna för sener och leder, vilket krävs om man ska rida på hårdare underlag. :smirk:
Hur du skall bygga upp träningen för din häst är svårt för mig att säga, vad han behöver träna på och i vilken form han är, men prata med din tränare eller med någon duktig som vet vart hästen befinner sig. Men det jag kan säga är att det är bättre att gå lungt fram med träningen än fort fram, det håller i längden och du får en hållbar och glad häst som tycker om att jobba