Lite frågot om longering m.m.

M

milkyway

Hej!
Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på!?
1. Lindar ni era hästarns ben vid longering? varför i sådana fall? Andvänder ni elastiska lindor eller mjuka?
2. Kan man lägga ut bommar på volt spåret vid longering?
3. Hur ska jag träna upp hästens ben?
4. Hur bygger man upp träningen på en häst som går på ridlektioner och privat?

jätte glad för svar!

Sv: Lite frågot om longering m.m.

Jag föredrar tömkörning framför longering eftersom jag kan få hästen att jobba bättre då. Jag har aldrig några skydd när jag tömkör då. Bommar är inget problem alls att lägga ut vad jag vet i alla fall. Shettisen jag kör brukar få hoppa lite när jag tömkör honom och det är inga problem! Hur du ska lägga upp träningen beror väl endel på vad du har för mål. Jag antar att du rider hästen privat och att den också går på lektioner? Försök ta reda på vad han gör på lektionerna så du kan variera träningen för den!

Ja håller med- tömkörning är bättre tycker jag, men om du är intresserad runt longering, sök på ordet här i forumet, finns flera trådar med massor av information hur folk gör och varför osv. lycka till :D

kan inget annat än hålla med er , men nu svarar jag endå:

1. Nej , jag lindar inte benen.
2. kanske man kan har aldrig prövat.
3. det vet jag inte
4. vet inte

:p Ina

milkyway skrev:
Hej!
Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på!?
1. Lindar ni era hästarns ben vid longering? varför i sådana fall? Andvänder ni elastiska lindor eller mjuka?
2. Kan man lägga ut bommar på volt spåret vid longering?
3. Hur ska jag träna upp hästens ben?
4. Hur bygger man upp träningen på en häst som går på ridlektioner och privat?

jätte glad för svar!

hejsan.
håller med ovanstående, tömkörning är mycket bättre, då kan du se hästen bakifrån och se så att den spårar rätt mm.
Ja jag lindar min häst när jag jobbar, eftersom han har svaga gaffelband, han behöver alltså hjälp och stöd ifram, men ibak använder jag inget. Jag lindar med padd och elastiska lindor.
Jag brukar lägga ut bommar ibland när jag tömkör så han får gympa lite, dom brukar jag lägga ut på långsidan av fyrkantsspåret.
Eftersom min häst har "svaga ben" och behöver stärka dom, brukar jag vara nogrann att inte linda för ofta, det är ju då lätt att skämma bort benen med stöd. Alltså når man inte målet till starkare ben och senor. För att han skall stärka sig brukar jag rida på hårt underlag i skritt, på asfallt eller på grusvägar som hårdnat, men jag skrittar bara i ca 1 timme på olika vägar. Det finns dom som både travar och galloperar men det vill inte jag göra, eftersom jag anser att hans ben inte skulle klara av det då han har små hovar som inte tar upp den balastning som krävs för att dämpa stötarna för sener och leder, vilket krävs om man ska rida på hårdare underlag. :smirk:
Hur du skall bygga upp träningen för din häst är svårt för mig att säga, vad han behöver träna på och i vilken form han är, men prata med din tränare eller med någon duktig som vet vart hästen befinner sig. Men det jag kan säga är att det är bättre att gå lungt fram med träningen än fort fram, det håller i längden och du får en hållbar och glad häst som tycker om att jobba :)

HEJ OCH TACK FÖR ALLA SVAR!!!

Nu har jag blivit riktigt intresserad av detta med tömkörning. :p
Har kollat runt lite här på forumet och märkt att de faktiskt verkar bli en mer vanligare metod att jobba med hästen på mark än att longera.

Hur ska jag gå tillväga nu då? Hur gör ni vad andvänder ni för linor os.v. är helt ny inom detta område men vill jätte gärna veta så mycket som möjligt!
hur ska jag börja?

Jag longerar inte så ofta längre, men det händer. Tycker bättre om andra sätt att arbeta som marken som tömkörning, att gå brevid och leda eller löslongera.

1. Lindar ni era hästarns ben vid longering? Lindar ej, har däremot skydd på alla fyra +boots för att de lätt strycker sig och trampar sig.
2. Kan man lägga ut bommar på volt spåret vid longering? man kan det, men det är inget jag tipsar om, gäller att bommarna ligger ordentligt för att det ska bli bra.
3. Hur ska jag träna upp hästens ben? förstår inte riktigt frågan.. Vill du att hästen ska muskla sig mer på benen?
4. Hur bygger man upp träningen på en häst som går på ridlektioner och privat? går den ridlektioner som på ridskola? vad för svårigehets grad på lektioner samt prevat går den? vad har du för mål på den ? vad är det för typ av häst? hur mycket går den lektioner? hur mycket kan den?

För tömkörning behöver du ett träns, vanligt ridträns går utmärkt, en tömkörningsgjord och ganska långa tömmar så hästen kan gå på lite större volter och så att du inte ska bli helt snurrig när du har den på volt...Kolla med någon du känner om dom har gjord och tömmar du kan låna till en början om du inte har pengar att köpa en direkt. Priset kan skilja ganska mycket men också kvaliten!

Jag skulle föreslå att du spänner för hästen och tar det lugnt i början om den inte är van vid tömkörning, sen är det bara att prova sig fram och träna träna träna! Har du möjlighet kan du ju ta hjälp av en tränare. När du sedan kommit in i det hela kan du spänna in hästen på en massa sätt med hjälp av gjorden.

Det som är viktigt vid tömkörning är stöd på yttertömmen. Försök vinn detta genom att bara erbjuda stödet där och inte på inner. Då har du bra grund att kunna arbeta hästen. Träna också röstkommandon, vilket du kan göra även när du rider för att göra det lättare för er!

Oj, det här blev långt men hoppas det gav något! Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka