Lite frågor..

Fragile

Trådstartare
Hej!
Mitt namn är Mimmi o jag har nog aldrig skrivit här på westernforumet innan, men jag har tittat lite :)
Jag har alltid varit faschinerad av western men inte förens nu hittat guldkornen och släppt mina fördommar :angel:
Så jag har lite frågor till er:

1. Om man vill börja träna western (nybörjare), hur mycket kostar en lektin ca? Vet att det varierar men...

2. Jag har stått i ett stall där de tränade western (såg mycket jag inte tyckte om där men förstår ju nu att alla sporter har ju sina baksidor) finns det olika inriktningar inom western? Vilka är de?
Jag menar ej, fösa kor o det utan mer en där de rider bettlöst o en där de rider med stång?
De baksidor jag sett är folk som lagt en snara runt sin hästs ben o sedan fäst repet i "knoppen" i sadeln för att sedan tvinga den att lägga sig ner... Kuvade hästar som bara gjorde vad matte/husse sa för att de ej kände att de hade ett val.

3. Använder ni er av hjälptyglar?

4. Ser min hästs exteriör ut att passa western?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=771931

5. Jag tycker sadlarna ser gigantiska ut. Finns det små o stora? Svarta?

6. Om man vill börja testa western o tar ut en tränare vill de att man har westernsadel då?

Några andra tips ni har till en nybörjare? :bow:

Mvh//Mimmi

Sv: Lite frågor..

1. Om man vill börja träna western (nybörjare), hur mycket kostar en lektin ca? Vet att det varierar men...

Ta kontakt med din närmaste westernklubb, www.wras.se där finns länkar mm2. Jag har stått i ett stall där de tränade western (såg mycket jag inte tyckte om där men förstår ju nu att alla sporter har ju sina baksidor) finns det olika inriktningar inom western? Vilka är de?
Jag menar ej, fösa kor o det utan mer en där de rider bettlöst o en där de rider med stång?
De baksidor jag sett är folk som lagt en snara runt sin hästs ben o sedan fäst repet i "knoppen" i sadeln för att sedan tvinga den att lägga sig ner... Kuvade hästar som bara gjorde vad matte/husse sa för att de ej kände att de hade ett val.

Att "fälla" en häst genom att snurra fast hästens ben är DJURPLÅGERI OCH FÖRBJUDET ENLIGT SVENSK LAG! dessutom har det INGET INGET att göra med western!

NEJ!!! inte jag, finns säkert ngn som har men bland de jag tränar med så har ingen haft det.

Alla hästar passar till western.

finns i alla storlekar å färger. syntet också.

6. Om man vill börja testa western o tar ut en tränare vill de att man har westernsadel då?

Nej det behövs troligen inte. då inte ridningen sitter i utrustningen!
dock ska man satsa "lite mer" är det bra att ha en sadel anpassad för ändamålet.

Har du sett det där i filmen; Mannen som kunde tala med hästar?

2. Jag menar ej, fösa kor o det utan mer en där de rider bettlöst o en där de rider med stång?
De baksidor jag sett är folk som lagt en snara runt sin hästs ben o sedan fäst repet i "knoppen" i sadeln för att sedan tvinga den att lägga sig ner... Kuvade hästar som bara gjorde vad matte/husse sa för att de ej kände att de hade ett val.[/I]

1 Det beror på vilken tränare du har

2 man går över till stång när hästen lyder minimala signaler, inte för att man ska sätta den till rätta

De som håller på med sådat borde skjutas, jag menar det, de som gör så har inte tillräckligt med IQ för att fatta att det är fel och att det finns riktiga, bra sätt!

3 Man använder inte hjälptyglar i westernridning

4 Öh.. alla hästar funkar till western men i de höga klasserna funkar quarter bäst

5 Hemligheten är den stora anläggningsytan, det är tyngden per kvadratcentmeter som avgör, inte hur stor sadeln är, sedan finns det långa och korta sadlar, de med runda kjolar och de med raka.
De finns i alla färger.
Alla kvalitéer, från SKRÄP (som är skdligt för hästar) till rejäla sadlar som alla egentligen borde ha, men alla har inte råd...
Man ska också ha en pad under på minst 1''s tjocklek!

6 Man måste inte ha det men sitsen blir bättre anpassad för westernridning, en vanlig sadel funkar dock lika bra.

Det finns plojtränare och riktiga tränare, en riktig kostar mer men det är det värt! Mina lektioner kostar ca 370:-...

*KL*
När jag skrev denna tråd hade jag i bakhuvudet, "det finns inga dumma frågor"
Men det gjorde det visst....

Jag såg ej det jag skrev om på en film utan i verkligheten, jag tyckte det va väääldigt obehagligt och ber om ursäkt om jag ej fatta att western folk ej gör så. Eftersom han som har hästen vunnit massa priser förstod jag ej det.

Men jag får tacka för alla svar! :)
Tror jag ska leta lite info på hemsidan jag fick!

Måste ju finnas en annledning till att vissa raser är mer vanliga i western. Så jag trodde det hade med exteriören på hästen att göra mm :)

Det kommer en tjej till vårt stall i sommar som ska ha sin häst hos oss o hon håller på med western.. ska bli kul! :d

//Mimmi

Jag såg ej det jag skrev om på en film utan i verkligheten, jag tyckte det va väääldigt obehagligt

//Mimmi

då tycker jag att du ska smygfilma/fota den personen så fort det händer igen och ANMÄLA FÖR DJURPLÅGERI!

Måste ju finnas en annledning till att vissa raser är mer vanliga i western. Så jag trodde det hade med exteriören på hästen att göra mm :)

Det kommer en tjej till vårt stall i sommar som ska ha sin häst hos oss o hon håller på med western.. ska bli kul! :d

//Mimmi

Ska man tävla på lägre nivå(E-D-C) så spelar det ingen roll hur hästen ser ut, i vissa klasser tex Reining så "måste" man ha en westernhäst för att vara i toppen.
I trail behövs inte fysiska förutsättningar, där helt andra saker bedöms.

Hon har väldigt fin färg. Du har ju förmånen att göra allt från början då hon inte är inriden eller så.
Om hon spänner sig lätt och har lite nerver så kommer western vara bra för henne då jag tycker western är väldigt pedagogiskt.
Dom flesta hästar tycker om det de finns så mkt olika saker att göra dom blir aldrig uttråkade. Som hopphästar, galopphästar och travhästar dom har väligt monotomt liv samma dagut dagin.
Prova du jag tror du kommer falla som en fura för wester.
Du har en häst som syns imängde. Varför har hon aldrig kommit igång tidigare. Lycka till.

Okej, tack för svaren! :)
Nä, den där killen har nog slutat rida tror jag.. de va iaf tvungna att sälja stall o hus så nu vet jag ej vad han gör. Detta hände för ca 3år sen...

Jo, precis.. o just nu har jag ingen riktig inrikting utan plockar godbitar lite här o där ;)
Men jag rider henne gärna bettlöst eftersom hon trivs bra med det.
Sen gillar jag att träna henne från marken mycket med!
Jag älskar ju att rida ut i skogen och sen älskar hon att hoppa!
Jag är lite hopprädd så jag löshoppar henne bara.
Jag köpte henne av en slump, va där o kolla på en valack (för jag vill absolut INTE ha ett sto ;) )
Sen va han inte i min smak, lite liten mm. Sen hade de massa hästar så jag tittade runt. Föll för hennes exteriör och att hon va snäll,ung, oinriden och röntgad.
Jag fick välja pris på henne o sen efter jag haft henne hemma i ett par månader fick jag höra att hon varit till aslu i 1 år innan jag tittade på henne och att de hade tänkt ta bort henne :(
Alal de "egenheterna" de sa att hon hade har hon aldrig visat hos mig. Hon har trivts kanon i detta stallet och i den flocken hon är i, nu är hon trygg.

//M

Som sagt det varierar. Jag betalar 250 kr/gång hos min tränare. Billigare om man bokar flera lektioner på en gång.

2. Jag har stått i ett stall där de tränade western (såg mycket jag inte tyckte om där men förstår ju nu att alla sporter har ju sina baksidor) finns det olika inriktningar inom western? Vilka är de?

Det finns så många olika inriktningar inom western så det går inte att räkna upp. Stång börjar man som sagt rida med när hästen är redo, dock finns det vissa regler för utrustning vid tävling.

Nej! Jag anser att hjälptyglar endast hjälper mot symtomen inte mot orsaken varför man lurar sig själv genom att sätta på hjälptyglar mm.

Jätte häftig färg. På lägre nivå kan man ha vilken häst som helst. På högre nivå beror det på klassen man tävlar. Det är klart att det finns en orsak till att de flesta har quarter.

Nja, det där med små och stora, det finns olika skärning. De kan vara rundskurna och då blir de lite mindre men storleken är inte ett problem för hästen. Sadeln måste passa hästen det är ju som sagt det viktigaste. Eftersom sadeln är större så fördelar den vikten av sig själv och ryttare över en större yta och är snällare mot hästen.

Det tror jag inte. Westerntyglar kan vara en fördel eftersom man kanske vill göra något med den ena tygeln utan att den andra blir påverkad och det kan vara svårt om de sitter ihop.

Några andra tips ni har till en nybörjare? :bow:

Häng inte upp dig på att tygeln ska vara lång. I början behöver hästen hjälp av tygeln och det är först senare hästen klarar av en lång tygel. Var dock noga med eftergift.

Sen ser jag många "vanliga" ryttare som sitter och tjatar på sina hästar hela tiden. Inte sagt att alla gör det! Man sitter och driver och driver och lirkar med bettet hela tiden. Jag ber om något, förstärker om det behövs och ger eftergift då jag får igenom det jag vill. På detta sätt får jag en häst som lyssnar på små signaler.

Häng inte upp dig på att tygeln ska vara lång. I början behöver hästen hjälp av tygeln och det är först senare hästen klarar av en lång tygel. Var dock noga med eftergift.

Sen ser jag många "vanliga" ryttare som sitter och tjatar på sina hästar hela tiden. Inte sagt att alla gör det! Man sitter och driver och driver och lirkar med bettet hela tiden. Jag ber om något, förstärker om det behövs och ger eftergift då jag får igenom det jag vill. På detta sätt får jag en häst som lyssnar på små signaler.

Tack så mycket! :bow:
Låter mycket vettigt! Gör redan så att jag belönar med eftergift.

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
K
Western Helt nybörjare men väldigt nyfiken! Tänkte att kanske nån här vill vara gullig o hjälpa mej komma vidare. Finns det...
Svar
12
· Visningar
1 538
Senast: Blekingecowgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka