Lite frågor :P

Molin

Trådstartare
Hejsan!!

Jag håller på med ett skolprojekt om just NH och jag har skrivit en hel massa men min handledare tycker jag borde ta reda på lite mer, tex dessa frågor..

Hur och varför börjar man med NH?
Defination, exp, hur? Resultat?
Vilken ålder kan påbörja detta, går det hela livet ut för hästarna?
Har man andra tillbehör lr använder man samma grimma osv som vanligt?
Ska man gå kurs innan eller räcker det med att man ser på massa filmer och läser massa böcker och internet?

Vad går detta ut på?

Ja det var liiite frågor som bara min handledare fråga.
Jag själv har skrivit om vad horsemanship är, men jag vet inte..
Kanske kan ha missat något med.

Vore tacksamt om jag kanske kunde få lite hjälp med dessa frågor
hittar dom inte så specifikt på nätet.

/Malin
 
Sv: Lite frågor :P

Dina frågor är rätt vida och kan vara svåra att ge exakta svar på men jag ska göra ett försök utifrån min synvinkel! :)

Hur och varför börjar man med NH?
Garanterat olika för olika personer. En del börjar för att de får problem med att hantera sin häst och behöver hjälp, andra är bara fascinerad av hästträning öht och börjar därför. Ytterligare någon blir influerad av kompisar, osv, osv.
Definition, exp, hur?
Oj, hur definierar man NH? Kolla på www.parelli.com där finns säkert en variant av en kort och kärnfull definition. Sen finns det nog hur många varianter som helst beroende på vem som uttalar sig. Några nyckelord är naturligt för hästen, kommunikation, ledarskap, förtroende, säkerhet, harmoni.
Resultat?
Här vet jag inte riktigt vad du vill veta? Vad man önskar för resultat av NH? Jag önskar en god relation med bra kommunikation med min häst så att den känner sig trygg och modig och litar på mig även i farliga situationer. För mig är NH också en bra pedagogisk bas för att träna grenspecifika grejer. Att hästen lär sig ge efter för tryck är användbart i många fall.
Vilken ålder kan påbörja detta, går det hela livet ut för hästarna?
Alla åldrar både på häst och människa. NH är något hästarna redan kan - det är vi som ska lära oss att använda det i närvaron av hästarna.
Har man andra tillbehör lr använder man samma grimma osv som vanligt?
Du kan använda vilken utrustning som helst om man drar det till sin spets, då det inte är utrustningen utan filosofin som gör jobbet, men det underlättar med repgrimma och långt rep när man jobbar från marken.
Ska man gå kurs innan eller räcker det med att man ser på massa filmer och läser massa böcker och internet?
Man bör gå kurs eller ta privatlektioner. Jag läste böcker och deltog i diskussionforum på internet i ett halvår innan jag gick första kursen och oj vad jag blev överraskad! Detta är kroppspråksträning - inte en teoretisk företeelse!
Vad går detta ut på?
Se ovan.

/Camilla
 
Sv: Lite frågor :P

Skuggi: Dej har jag mailat :D

Camilla_H: Tack för dom svaren. Som sagt var det mest min handledare som vela ha dom där svaren, fatta inte riktigt vad hon mena med vissa.
Jag får helt enkelt ta lite från det sagt och sen läsa lite mer..

Jag hoppas verkligen detta går vägen. Själva huvudämnen ska vara 8-10 datorskrivna a4 papper. Jag har kommit till 4 a4 papper handskrivna nu..

Ojoj.. TACK!!
 
Sv: Lite frågor :P

Tips: PM:a användaren Xet här på Buke - hon gjorde ett arbete om lastning á la NH när hon gick i gymnasiet. Jag hjälpte henne med det och vi spelade till och med in en video för presentation!

/Camilla
 

Liknande trådar

Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 963
Senast: spinxx
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Tuvisen
·
Hästmänniskan Okey jag har en liten fråga med alla dessa medryttare och halvfodervärdar. Kanske ska den inte alls vara här :S ??? Säg till om...
Svar
12
· Visningar
1 012
Senast: bengall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp