Lite frågor om uppfödning

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Jag har lite frågor om parning m.m.
Hur nära/ofta får en hankatt para sig? Finns det någon regel (eller rekommendation) på hur länge man ska vänta innan en ny hona får komma för parning?

När hanen anser sig klar efter flera lyckade försök i ett par dagars tid beter sig honan fortfarande som om hon löper. Är det normalt? Slutar hon när hon kommer hem, eller är försöken inte särskilt lyckade? Han visade inget intresse alls & vi hade sett dem säkert tio gånger.

Hur länge är hanen "inne" i honan?

Kan man veta/gissa vilka färger som är dominanta eller inte? Alltså om pappan till hanen är svart & hanen med, är det troligt att det kommer en svart bebis? (Beror ju säkert oxå på hur stark honans färg är.) Tänkte på att man på människor kan säga att bruna ögon är dominant och blå inte. Dock kan barnet ju ändå bli blåögd.

Lite nyfiken!:bump::bump:

:bow:

Sv: Lite frågor om uppfödning

Det finns ingen regel om hur tätt eller hur ofta en hane får para. Man får använda sitt sunda förnuft.

En löpande honkatt kommer fortsätta löpa löpet igenom även om hon paras, det påverkar inte. Blir hon dräktig kommer dock inga fler löp efter löpet hon parades på.

Färgerna på avkomman kan man lista ut om man lär sig den grundläggande färggenetiken. Svart är inte dominant över rött och rött är inte dominant över svart. Detta pga. svart och rött nedärvs könsbundet. Dessa grundfärger sitter på X-kromosomerna. Hanar ärver grundfärgen (dvs. rött eller svart) från sin mamma, är hon svart kan han inte bli annat än svart. Är hon röd kan han bara bli röd. Är hon sköldpadda kan han ärva rött eller svart.

Honkatter ärver grundfärg från båda föräldrarna eftersom de har två X-kromosomer. Är pappan svart ärver hon svart från honom, är han röd ärver hon rött från honom. Sedan ärver hon på samma sätt färg från mamman. Till skillnad från hanar kan honor vara både svart och röd (tex. genom att ärva svart från pappan och rött från mamman) och då får man en sköldpadda.

Sedan finns det en mängd modifierande anlag: dilution, choklad, siamesmaskning, mönster osv. och de nedärvs antingen enkelt dominant eller enkelt recessivt.

Så ja, kan man färggenetiken kan man lista ut vilka färgutfall man kan få. Dessutom kan man idag DNA-testa för en hel del färger så man kan ta reda på vilka dolda färganlag avelskatterna bär också.

Sv: Lite frågor om uppfödning

Kan man veta/gissa vilka färger som är dominanta eller inte? Alltså om pappan till hanen är svart & hanen med, är det troligt att det kommer en svart bebis? (Beror ju säkert oxå på hur stark honans färg är.) Tänkte på att man på människor kan säga att bruna ögon är dominant och blå inte. Dock kan barnet ju ändå bli blåögd.

Lite nyfiken!:bump::bump:

:bow:

Det där med att ögonen kan bli blå i alla fall trots två brunögda föräldrar skulle bero på att föräldrarna bär på ett varsit dolt blått anlag (som inte syns i föräldrarna pga att brunt är dominant) som barnet sedan får i dubbel upplaga så att det syns. Detta var förr ett vanligt exempel när man skulle lära ut genetik i skolorna, men nu har det visat sig att det inte är så enkelt, utan det är fler gener som är inblandade. Det finns exempel på familjer som splittrats/fått kriser pga detta: barnen kommer hem o berättar om genetiken och pappan får sedan för sig att mamman varit otrogen eftersom barnet har en ögonfärg som enligt denna enkla teori inte "går" att få med honom som pappa... Därför avråder man nu från att ha just ögonfärg som exempel...

Angående kattfärgerna: Det är ju möjligt att hanen bär på reccesiva anlag som inte syns...det kan ha kommit från hans pappa trots att han är svart. Eller från hans mamma...vad hade hon för färg? Om dessa möjliga reccesiva anlag finns och möter ett passande från honan, kan det bli något annat än svart. För som du säger beror det ju också på vad honan har för färg, om hon är röd kan ju honorna bli sköldpaddsfärgade som ett exempel. Och om hon är tabby finns det ju chans för det antingen på svart färg eller vad det nu finns för dolda färganlag...

Hoppas du hängde med annars är det bara att hojta till för mer förklaringar:) Vore kul om du visste lite bakgrund (vad det finns för färger i föräldrar, mor- och far-föräldrar osv) så att man kan klura lite på vad det kan bli för ungar:laugh: Hoppas hon har blivit dräktig!!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 259
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30