Lite frågor om hur ni värmer upp!

S

Snerra

Hej på er!!

Jag letade effter en tråd med detta jag frågar om men hittede ingen så jag tänkte att jag i så fall skulle få starta en själv ^^,

Här kommer frågorna!

1. Vet ni några bra övningar på att mjuka upp dem inför ett träningspass?
2. Hur gör ni innan ni rider ut? Värmer ni upp dem då?
3. Hur offta longerar ni eran häst? Och på villket vis i så fall?

Det var några frågor. För att ni ska veta lite vad för tipps ni kan ge mig så kan jag ju tala om hur jag brukar göra ^^

Rider ut:
Mjukar upp i skogen, går mellan träden (är det bra?)

Tränar:
Går på volter, skänkelviknin, serpentiner, framdelsvändning stillastående och i skritt.

Longering:
Löslongering i rundvolten.

Hoppas att ni vet något annat!! :D

Kram!

Sv: Lite frågor om hur ni värmer upp!

Hej på er!!

Jag letade effter en tråd med detta jag frågar om men hittede ingen så jag tänkte att jag i så fall skulle få starta en själv ^^,

Här kommer frågorna!

Det var några frågor. För att ni ska veta lite vad för tipps ni kan ge mig så kan jag ju tala om hur jag brukar göra ^^

Rider ut:
Mjukar upp i skogen, går mellan träden (är det bra?)

Tränar:
Går på volter, skänkelviknin, serpentiner, framdelsvändning stillastående och i skritt.

Longering:
Löslongering i rundvolten.

Hoppas att ni vet något annat!! :D

Kram!

Hej!
Jag värmer upp min häst likadant, både när jag tränar och "bara rider ut" att värma upp är ju ganska viktigt på islandshästar=) ofta dom som är stela i sidorna, passtaktgia o.sv, Speciellt på 5-gångare (som jag har)
så tränar jag mycket pass så då värmer jag upp med att göra öppna och sluta, och även skänkel viktning, flyttning i sidled- lite snävare än skänkel vikning, som fram och tillbaka på vägen brukar ja flytta min häst i sidled (jätte bra för att få med bakdelen;) då även bra för tölten ) och även innan du rider iväg när du suttit upp kan du strecha din hästs hals genom att få att den "luktar" på stigbygeln, lirka försiktigt med tygeln, både åt vänster och höger håll, om hästen är jätte stel kan man göra de från marken med hjälp av morot, oftas backar dom för att få tag i den, men tillslut lär dom sig=) Serpentiner är jätte bra tycker jag:) är väldigt dålig på att använda dom själv men jag får skärpa mig, väldigt bra att göra sånt i traven=) men min häst har ganska svårt för den så är väl därför ja inte get mig in på de! Gå i mellan träden i skogen är jätte bra, blir inte lika tråkigt för hästen som när man ska ställa och böja m.m så är de ju lite roligare att få gå i skogen och böja sig i stället.

åh önskar ja hade en rundpaddock eller ngt liknande, har ingen direkt paddock, utan lånar och då kan ja inte säta upp staket för att få en volt som ja kan löslongera i (skit bra för galoppen ,vilken ja måste öva på) men de du gör är alldeles rätt (enligt mig) så fortsätt så=) Longera gör jag ungefär 2 gånger i månaden.
kram

Mycket volter, serpentinbågar. En jag tränade för sa att en åttvolt är bra om hästen inte har starka gångarter och håller på att bygga upp sig (muskla sig). Fungerade perfekt på min häst som hade svårt att tölta, och efter att ha ridit på åttvolt några gånger har han en tölt som är kanonbra.

Jag värmer min pålle när vi skrittar till skogs-stigarna. Skänkelvikning, öppna, zick-zack över vägen (raksträckor o bra sikt, han ska flyttas för skänkeln), sen när vi är inne i skogen får han kliva över lite grenar och ganska mkt öppna på raka stigar. Sen låter jag han tölta/trava länge och sen får han arbeta, ex klättra.

Inte alls nå ofta, kanske en gågn i månaden, knappt det. Löslongering är det som gäller, min häst hatar att longeras i lina och bara stegrar sig och jag har varken tid eller tålamod att träna han igen. Min tränare fick till han ganska bra förut men sen har jag inte longerat han nästan. Men han älskar att löslongeras och går jättebra då :)

Böja, sträcka, volter, böjda spår, intervaller, lång/låg form, flytta rumpan, fyrkantsspår. etc etc

Självklart! Rider oftast ut, och gör ovanstående saker även ute. Men då kan man även passa på att turens resurser.

Jobbar jag från marken gör jag det oftast med tömmar, tygelbrygga eller löst, inte longerar. Det blir alltifrån flera ggr/vecka till ingen. Det beror på vad vi tränar på.

1. Vet ni några bra övningar på att mjuka upp dem inför ett träningspass? Jag känner helt enkelt igenom hästen. Funkar allt? Halt - ökat - ställning - skänkelvikning... Är det någonstans den fastnar, te.x på ställningen är höger jobbar jag med det tills det funkar. Helt enkelt går jag igenom grunderna först och sedan när allt sitter går jag vidare :D
2. Hur gör ni innan ni rider ut? Värmer ni upp dem då? Njaa, inte något speciellt att jag rider på banan före eller så men typ samma sak som ovan. :)
3. Hur offta longerar ni eran häst? Och på villket vis i så fall? Longerar gör jag ganska ofta ca 20-30 minuter. Minst en gång i veckan. Då har jag gjorden på henne, träns och två longerlinor som går igenom "handtagen" på gjorden. :) Då kan jag reglera henne bättre än när jag bara har en longerlina. :) Plus att jag brukar varva med att gå med henne också som vanlig tömkörning :p Typ 5 minuter longering, 2 min tömkörning te.x

Tygelbrygga använder du när du går brevid hästen och "tömkör" med ett par vanliga tyglar. För att du skall ha ena handen fri åt ex ett spö som du kan använda att korrigera med, så lägger du tyglarna i kors vid manken på ett sätt så du enkelt klarar att ha kontroll över var tygel för sig med bara en hand. Lite svårt att förklara...

Kyras ABC är kanonbra. Även om jag gör samma saker som dem som skrivit innan... serpetiner, skänkelvikningar osv. så kommer jag ofta tillbaka till den. Om hästen har knepigt med formen, lydnad etc.

Skritta på ett fyrkantigt spår, i varje hörna gör du halt för tygeln. dvs hästen ska stanna för tygeltaget! Ju längre fram man kommer i träningen desto mer kräver man av hästen; eftergift in i -och ut ur- halten. Sedan flyttar man undan hästens bakdel i varje hörna, från början från halten, sedan i skritt. dvs hästen ska lyda skänkeln. Så kan man flytta framdelen också, på samma vis (från halt eller i skritt)
Jag brukar börja med att känna hur halterna funkar, sedan gör jag varannan bakdel och varannan framdel, lägger in en halt då och då. På så vis blir hästen väldigt uppmärksam på dig och dina hjälper!

Jag gör bara det här i skritt, men Kyra gör det i alla gångarter...

aha okey, jag är osäker på övningarna öppna och sluta
Någon som kan ge en bra beskrivning?
Vad är **intervaller**? Vet att jag har hört det många gånger förrut men vet inte var ^^,

Hejsan! ;)
När jag ska rida ut, så brukar jag göra skänkelvikningar (asså, övningar) för att mjuka upp honom! :D
Att prova ställa dem är ju oxå ett bra sätt att mjuka upp dem på!
Jag tkr att det du skrev (gå runt träd) verkar vara ett bra sätt!

Jag longerar inte alls ofta! Jag har provat någon gång o så! :)

Lycka till! :D:rofl:

*kl*
1. Jag har ca 10 min skrittväg till ridhuset så det blir en första uppvärmning. Väl i ridhuset så blir det en massa volter och serpentiner, nogranna hörnpasseringar mm
Sen går jag över till framdelsvändningar osv.

2. Rider jag ut så brukar jag som du rida runt träd, sidflyttningar, serpentiner över vägen, öppna m.m.

3. Jag är bara medryttare och hennes ägare vill att hon rids på mina dagar så jag rider bara.

Jag masserar min häst lite snabbt innan vi lämnar stallet. Mest för att kolla det inte har blivit några spänningar och för att hålla dem han haft borta. Sedan leder jag honom i ca 500m i rask takt, mest för att värma upp mig själv, rör på armar och skakar loss i kroppen(gissa om han kollade konstigt på mig i början?). Sedan sitter jag upp och kollar all start, stopp, svänga och sidförande fungerar utan tygel kontakt.
Sedan är han redo för att samlas och ridas!

Hej!

Tack för allt.
Jag löslongerar offta, har lärt mig det precis. **stolt**
Min fråga är om jag kan göra det två dar i rad??

Om man inte håller på för länge tycker jag allt att man kan löslongera två dagar i rad även om jag själv inte gör det. Det är oerhört jobbigt för hästen att hela tiden arbeta på böjt spår.

Mvh

yvobos

1. Jag brukar ofta göra lite öppna och sluta samt sidvärtsrörelser så att hästen kan få med sig baken, lite ryggningar och halter också.
2. När jag rider ut värmer jag oftast upp med en stunds skrittande.
3. Longerar har jag inte gjort, men däremot tömkör jag minst en gång i veckan.

Hej!

Hur gör man när man ``tömkör´´??

*kl*

det är väldigt blandat om hur jag värmet upp. Det beror helt på hur hästen är för dagen ju ;)

men vanligtvis:

• fri skritt i 5 min.
  • samlar upp honom i skritt och testar gasen och bromsen
  • trav(lättridning) på låg form, ökar och minskar tempot.
  • Ställer och böjjer honom
  • Rider gärna på volter
  • Skrittpaus, skänekvikning, öppna bak/framdelsvändning
  • Trav (nedstittning)
  • Kräver mer samling
  • Sen själva uppgiften för dagen (den varierar ju oxå över hur hästen är just idag)
det var alltså själva uppvärmningen :angel:

Brukar skritta på volt och låta han länga överlinjen innan jag kortar ihop honom. Brukar även ställa honom åt båda hållen på volt bara för att checka att han lyssnar för skänklarna. Flyttar även honom ut och in på volten.
Sen brukar jag skritta någon meter innnanför spåret och börjar korta ihop honom. Ställer då in honom så han ska få in sitt inner bakben och kunna samla sig.
Efter det kortar jag ihop honom så han tar små små steg i skritt och sedan töltar jag :D Detta tar minst 10 minuter.

Samma sak då, ställer honom, flyttar honom från ena sidan av vägen till andra och kortar honom. I princip samma sak som när jag rider på banan :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
W
Träning nu vill jag inte ha sånna svar som "Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun" det vet jag redan. utan nu vill jag mer veta...
Svar
19
· Visningar
2 431
Senast: Emlis
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Nea_
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 960
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18