lite frågor om avmaskning......

A

alltidhvit

jag är inte så bra på det där med avmaskningar så jag undrar om det är bra att avmaska som jag gör.

jagbörjar med att avmaska innan betet i början på juni med banminth. jag brukar ge hela tuben med maskmedel trots att han egntligen inte behöver det.

sen brukar jag avmaska i slutet av okt-nov med ivomec, då ger jag också hela tuben fast han ej behöver det.

jag undrar om det är bra att avmaska så här och sen undrar jag om det är dåligt att ge mer maskmedel än vad de behöver. min ponny är en maxad c ponny på 139 cm.

tacksam för alla svar.. :crazy:

Det är ingen fara att överdosera, men det ger ju inte större effekt.

Däremot kan det vara läge att göra träckprov. Ger du Banminth innan betet tar du bara bort vuxna maskar som lägger ägg och efter 4v har du smitta som kommer ut på betet igen som hästen äter hela säsongen. Ivomec behöver du bara ta på hösten OM du sett styngflugeägg på hästen (eller någon annan häst i stallet/hagen).

I vår; skicka in ett träckprov innan du ger första avmaskningen och använd svaret till vägledning hur du ska lägga upp avmaskningen. Att göra en gång med banminth ger nästan lika lite som att inte avmaska alls.

oj det visste jag inte....nu i år så vet jag inte hur de är avmaskade för de har varit utlånade på foder. hur gör man när man skickar in ett maskprov??
jag tänkte avmaska med ivomec ändå för de kan ju ha en massa andra maskar, tycker du att jag ska göra det??? jag vet ej om de har haft flug ägg på sig, båda hästarna är vita så det är svårt att se... :banana:

Vi avmaskar våra ca 4 ggr om året lite olika intervaller med Banminth samt en gång på hösten med Ivomec. Det brukar finnas med en avmaskningsguide i tidningen ridsport samt om du söker på Banminth på tex yahoo eller nåt. Det är som ett cirkeldiagram över månaderna!! =)

du kan avmaska nu om du vill det,i förebyggande syfte,
men du kan ju även kolla upp med dom som hadde hästarna innan du fick dom/den tilbax.
du behöver inte ge hela tuben,som hon före mig sa,det ger ingen större effekt.
dosera heller efter vikt på hästen.

Det är ju bra om man vet VILKA maskar man bekämpar och vid vilken tidpunkt. I enkel dos tar Banminth och Ivomec samma maskar, förrutom att Ivomec även tar styngflugans larver (det är de man vill åt nu på hösten).

Träckprov tar du genom att ta två-tre färska "bollar" från hästen i en plastpåse. Skriva vilken häst det är på en lapp och lägg både lapp och påse i ytterligare en plastpåse. På VidiLabs hemsida kan du skriva ut en följesedel, där finns också prislistor och annat som kan vara bra att veta. Skicka i fodrat kuvert, adressen finns på samma hemsida. SVA gör också träckprov, men är dyrare.

Den mask som är viktigast att bekämpa är blodmasken som hästen smittas av på betet (och således smittar ner betet igen). Och så om man har styngfluga där man bor så bekämpar man den på hösten, ca sept-okt.

Hur ofta man behöver avmaska och med vilket medel hänger alltså på hur mycket mask hästen har, hur hagarna ser ut och hur markerna sköts.

Föl och unghästar avmaskar man också mot spolmask under senvintern.

Att följa ett "allmänt" schema som t.ex Banminth har på sin fina cirkel är inte vad som passar de flesta alls.

Vi avmaskar våra ca 4 ggr om året lite olika intervaller med Banminth

Vad menar du med det? Använder ni inte samma intervall jämt? Och om inte, vad är anledningen?

jag brukar ge hela tuben för man vet ju aldrig om de spottar ut något...men är det dåligt om man ger hela tuben+??för annars måste man ju slänga det. kan maskrna bli resistenta mot maskmedelt om man ger allt???? :confused:

Jo intervallerna är samma ifrån år till år men inte ifrån varje tillfälle =) (det kanske blev lika flummigt det) Jag kan inte ge dig exakt för jag är på jobbet och har inte hästdagboken med mej =).

Ah, du menar att ni ger i samma intervall tidsmässigt, men olika när ni börjar för året?!

Det är bättre att du ger för mycket medel än för lite. Resistens kommer av att man t.ex ger för lite.

Maskmedel håller sig utmärkt i kylskåp förresten =)

Sen överdoserar jag med, ger för 100 kg mer än uppskattad/verklig vikt. Men med lilal fölis i stallet blir det ofta över, och det går utmärkt att förvara i kylskåp. Exakt HUR länge vet jag inte, men tillverkaren påstår att det går bra till sista förbrukningsdag som står på tuben.

Nja nu vet jag inte hur du menar... men jag menar så här OCH NU FÅR NI INTE TA DETTA SOM FAKTISKA INTERVALLER UTAN BARA SOM EXEMPEL
1 avm runt nyår vi säger v.1
2 avm v.10 (=9 veckor senare)
3 avm V.23 (=13 veckor senare strax innan betet)
4 avm v.31 (= 8 veckor senare, mitt i betet ungefär)
5 avm v.42 (= 11 veckor senare, på hösten)

Gång 1-4 med Banminth och gång 5 med Ivomec

Följande år samma upplägg osv. osv.

MEN SOM JAG SA DETTA ÄR ETT FINGERAT SCHEMA BARA FÖR ATT VISA HUR JAG MENAR ATT TIDS INTERVALLERNA ÄR OLIKA SPRIDDA ÖVER ÅRET=)

Men... VARFÖR? Vad har ni för anledning att avmaska med så ojämna intervall?? Och varför så många avmaskningar?

Vad har ni för plan med vilka maskar ni vill bekämpa när? Vet ni vad medlet påverkar för maskar och i vilka tidsstadier?

Jag avmaskar mina för att vara i samma fas som de andra i stallet och att vi avmaskar så ofta har en del att göra med dräktiga/föl/unghästar på gården där jag är inhyrd att jag inte ifrågasätter (=)) beror på att den som har hand om stallet är en av de hästmänniskor jag litar mest på i min närhet och som sagt jag vill vara i samma fas som de andra med maskningen. Jag säger inte att det är rätt för nån annan - jag säger så här gör vi. Skulle jag flytta hästarna nån annanstans (inte troligt) och känna att jag behöver hålla i det hela själv skulle jag kanske ändra på schemat!!

Men det kanske kan vara läge att uppdatera era (allas) kunskaper inom området. Som ni avmaskar nu vete katten av ni vill komma åt. Det hindrar inte smittspridningen och är knappast ett schema att följa för avelshästar.

Och varför inte ifrågasätta? Även om man har haft hästar "i evigheter" så kan man ju lära sig mer. Tänk om alla forskare slutade arbeta för att de hållit på så länge så de kan allt...

Du kan ju förbereda dig själv genom att vara uppdaterad och sen fråga (du frågar ju eftersom du vill din hästs bästa och vill lära dig mer förstås!! Inte vara påträngande och besserwisseraktig) vilka maskar de bekämpar och när och varför med vilket medel osv. Och om de tagit träckprov och därmed vet vad ni har för masktryck på markerna.

För din information så är det BARA föl och unghästar som avmaskas på vintern, då på senvintern, typ februari, och mot spolmasken. Vuxna hästar har eget skydd mot spolmask, eventuell avmaskning på vuxna hästar då KAN ge massuppvaknande av blodmask och ge kolik... mindre kul.

Banminth håller blodmasken stången för smittspridning i 4v. Gör man inget träckprov och vet att man har lågt parasittryck behöver man alltså avmaska HELA BETESSÄSONGEN var 4e vecka för att hindra smittspridningen. Använder man Ivomec är det var 8e vecka och Cydectin var 12e vecka.

På hösten kommer man åt styngflugans larver och använder Ivomec eller Cydectin som sista avmaskning efter betet, men bara om det verkligen finns styngfluga där man bor och allra helst då bara om man sett ägg eller rentav larver i träcken.

För att minimera resistensutvecklingen hos maskarna (då främst blodmasken) så bör man hålla sig till ett medel en hel säsong och växla varje eller varannat år. De år man då har Banminth kan man ta dubbel dos första avmaskningen innan betet så man kommer åt ev. bandmask.

Det jag försöker få fram är att det schema "ditt" stall följer i stort sett är meningslöst. Ni kunde lika gärna strunta i att avmaska helt.

Men som sagt, se till att vara påläst själv, och kom ihåg att ALLTID ifrågasätta. Att "vi har alltid gjort såhär" är inget argument. Jag och en kompis kämpade länge innan vi fick igenom en ändring i det stall vi stod i, men det gick!

Det enda jag vet är att jag har blivit rådd att följa samma schema som de andra och att det finns en erkänt duktig veterinär i umgängskretsen och hon har aldrig haft synpunkter på hur vi avmaskar och hade vi gjort aldeles fel borde hon ju sagt ifrån vid något tillfälle tycker man...
(vi får storpack utskrivet per recept eftersom vi är många)

sen säger jag som förut Jag säger inte att det är rätt eller fel jag säger så här gör vi!!

Tänk om det var så att alla veterinärer var superduktiga på allting... men tyvärr är det inte så. Hörde nyss om en veterinär som skrev ut ett medel som BARA tar bandmask åt alla hästar på en ridskola, innan betet... innan betet är det blodmasken som är viktig att komma åt.

Men du är rätt ute som följer de andra, även om JAG skulle vägra avmaska min vuxna häst på vintern. Står de för ev veterinärkostnad om din häst blir dålig?

Men om du själv säger att det kanske inte är rätt, varför fortsätter du då?

Och ett tips - ring någon av veterinärerna på SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) i Uppsala och fråga vad de tycker om ert avmaskningsschema. Där har du veterinärer som KAN.

Jag vet veterinärer som tycker man kan avvakta över helgen när man har ett treveckorsföl som står med lunginflammation med.. Veterinärer är som folk är mest, de har sina egna ideer.. Säger däremot många veterinärer samma sak får man ju tro på det.

Så, vad förlorar du på att ringa och be om en second opinion? Och om du inte säger att avmaskningsschemat är rätt, varför hålla på?

Jag vet inte om jag sagt att jag har "vuxna" hästar jag har unghästar!! Sen rider jag och har hand om äldre hästar också men de ANSVARAR jag inte för

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 191
Senast: Mia_R
·
Ridning jag behöver hjälp. Inte hat. Om jag får någon slags hat nu så kraschar jag. Du kanske tycker jag är idiotisk som bölar över något sånt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 812
Senast: Thathorse
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 574
Senast: Millz
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 464
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka