lite frågor om avmaskning......

Föl, 1 och 2 åringar är de som behöver februariavmaskningen. Men de behöver absolut hjälp mot blodmasken som är den farligaste masken, och den smittar ju under sommaren.

Var och en väljer ju självklart själv vem man vill lita på.
Men varför inte ringa SLU och få svar från dem som verkligen KAN det här med maskarnas cykler och avmaskningsrutiner. Då får du ju ett proffsutlåtande, och så kan du ju efter detta välja vem du vill lita på... Ett andra utlåtande skadar ju aldrig, eftersom veterinärer - som någon skrev här - ju bara är människor och därmed har många egna tycken och funderingar.

Och själv skulle jag aldrig blint tro på någon/något innan jag får någon sorts fakta eller underlag.

Ja, man väljer ju själv när man vill sluta lära sig och utvecklas inom ett område...

Frågan är väl mest att välja vems information man vill lära sig utav och utvecklas ifrån!! Vad är det som gör att jag ska lita på att just DIN information och DINA erfarenheter och DINA källor är de korrekta??!! Det är lite dött lopp kan man säga. Jag menar föredrar du Lussans eller Kyras principer och clinics och tänk om jag föredrar den andras... Har jag fel då eller. DU vet ju inte ett dugg om vilken kunskap mina källor besitter eller inte precis som jag inte vet ett dugg om dina eller hur!! Alltså kan jag inte anse att det är värt att byta "rådgivare" utan håller mig till de jag har där jag kan se facit med egna ögon; friska välmående hästar hos en uppfödare som säljer avkommor (sina avelstons avkommor så ingen behöver undra) till ryttare på landslagsnivå!! Som har varit min tränare i evigheter och dessutom är en personlig vän.

Skillnaden är att du bara tar emot passiv information, utan att veta VARFÖR det är si eller så, VARFÖR man gör si eller så. Det är inte kunskap. Du kan ju börja med att fråga din veterinär när hon/han uppdaterade sin parasitologi... det händer ju rätt mycket inom forskningen. Det som var rätt för 10 år sen behöver inte vara rätt idag, eftersom man lärt sig mer genom forskning.

Att jag känner mig rätt säker på det jag skrev ovan är för att det inte är fakta från EN källa, utan att flera oberoende parter (forskare, instutitioner, skrifter mm) är samstämmiga.

Skulle jag sätta min tillit till bara EN person skulle t.ex inte min häst levt nu, men jag är en sån som ifrågasätter, och hästen blev hos annan veterinär frisk på en behandling... Bara som exempel.

Det jag skrivit ovan får jag säkert revidera om något/några år då forskningen gått ännu längre/blivit mer precis. Det jag försöker få fram är att så fort man slutar ifrågasätta och söka efter mer kunskap så avstannar man i sin utveckling och snarare går bakåt.

en uppfödare som säljer avkommor (sina avelstons avkommor så ingen behöver undra)
:rofl: :rofl: :rofl:

Grejen med att ringa SLU/SVA är ju att de är EXPERTER. De forskar på ämnet och har gjort i många år.

När du ska köpa bil, frågar du bilförsäljaren om det är ett bra köp? Om nej, varför inte, vad är det som säger att HANS åsikt inte är lika bra eller bättre än någon annans? :devil:

I de engelskspråkiga hästmagazinen finns en ruskigt bra annons för maskmedel btw. TVå bilder, ett på en välmående, högblank och kanonfin häst och en på en mager, tufsig och eländig stackare. Texten lyder "Who´s got small redworm larvae?" Under står det "They both have! Treat you friend before he is a shadow of his old self"

ALLA hästar har mask, de flesta klarar en ganska stor maskbörda att de blir dåliga. Men kan man med kontrollerad, korrekt avmaskning hindra ett EN av hundra slipper dö i plågsamt tarmvred så varför inte?

Du är bekant med Kyran och Lussan, varför då? Varför är deras kunskap bättre än din mycket gode väns som fött upp hästar i alla år?

Förstår du var jag vill komma, det är aldrig fel att tro på folk man litar på, men alla hinner inte med att vara uppdaterade om allt och det är då det är så fint att ha experter och kolla med. och din vännina borde väl bara bli GLAD om du ringer SVA/SLU och får reda på BÄSTA avmaskningsrutinerna, så du kan tala om det för din vännina och hon kan ta ÄNNU BÄTTRE hand om sina hästar, för hon vill väl deras bästa? Precis som du? Eller är det viktigare att aldrig ha fel än att hästarna mår optimalt?

Det är ju inte fel att uppdatera sig och ta reda på vad ny forskning säger. Du gör rätt i att vara försiktig med information du får på nätet av folk som du inte känner, MEN, här kommer ett väldigt stort MEN, i det här fallet har du i Magdalena hittat en extremt väl påläst och MYCKET uppdaterad 'internetmänniska'. Magdalena är en en ypperlig källa för oss alla som vill lära oss mer om avmaskning! Ta hennes ord under beaktning och kolla med SVA en extra gång.

Det är viktigt att ha koll på de nya rönen, speciellt som parasiterna blir resistenta om man använder medlen fel.

För det första är jag inte "bekant" med Lussan och Kyra det vara bara ett exempel på olika åsikter och om att ta ställning mot dens åsikter som man tycker överensstämmer bäst med ens egen teori om hur saker och ting bör gå till. (och för att göra det ännu mer påhoppsvänilgt kan jag avslöja att för min del blåser vinden åt Kyras håll!!)
För det andra så vet jag inte varför du säger att vår veterinär är gammal och förlegad du vet ju inget om kompetens, utbildning, kundkrets osv. precis som jag inte vet något om din/er (så varför ska jag välja er åsikt före veterinärens... - det kommer inte att hända =))
För det tredje så har vi lämnat träckprov på hästarna.

Men vad jag menar är att skriver jag här att himlen är gul för det har jag varit på en föreläsning och hört eller lärt mig av någon som jag litar på och nämner det här och får till svar här att så är det inte alls utan himlen är röd!! Vad är det som säger att jag måste omedelbart ändra åsikt och tro det som sägs här på bukefalos!!

Och som jag fick till svar tidigare i tråden angående att man kunde hitta avmaskningsguider i tex tidningen Ridsport. Att dessa var felaktiga och inte att lita på. SÅ himla felaktiga kan de inte vara för då skulle de inte få vara med i en så etablerad tidning!!

Men men var och en gör som den vill antar jag =)!!

Att något skrivs i en "etablerad tidning" betyder inte att det är korrekt heller dessvärre. Dessutom är det mycket som kan feltolkas.

I senste numret står det bl.a om avmasknnig och det står om träckprov och även upptaget kostander på två olika labb. När jag pratade med "min" stallägare om den artikeln visade det sig att hon uppfattat ganska mycket fel, bl.a om priserna (jag har själv talat med ena labbet om just den artikeln och vet vad som avses) och hur man tar provet och vad som ingår. För MIG var det självklart vad som stod, men jag insåg att det inte var lika klart för en som inte läser sådär supernoga och är lite kunnig på förhand.

Med "bekant" tror jag AlexandraW menade "känner till". Och att jämföra biologi, som det forskas om, med ridlära är väl ändå väldigt haltande. Det är lite svårt att forska och få fram något exakt när det gäller olika tränare. När det gäller maskar så går det ju att ta 500 hästar, räkna antalet maskar och ägg och få fram att "SÅHÄR FÖRHÅLLER DET SIG", det går att göra tester och se när och hur olika medel verkar, när maskarna är mottagliga för medel osv.

Jag tycker bara det är sorgligt att du inte vill ens försöka lära dig mer. Jag har inte sagt att du måste tro på det JAG säger, utan försöker återigen få dig att söka mer information och inte lita tvärsäkert på en enda källa, hur god vän den personen än är.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 191
Senast: Mia_R
·
Ridning jag behöver hjälp. Inte hat. Om jag får någon slags hat nu så kraschar jag. Du kanske tycker jag är idiotisk som bölar över något sånt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 812
Senast: Thathorse
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 574
Senast: Millz
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 464
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka