Lite frågor kring påselning

Josssefine

Trådstartare
Har en sele med lösbrösta, samt däckelgjord med dubbla gjordar.
Hur hårt ska de olika gjordarna spännas? Funderar på om jag har för långa bukgjordar ( vill gärna använda samma sele till mina två hästar, en lite rundare och en lite nättare)
Hur ska sedan bakselen fästas?

Gärna bilder:)

Sv: Lite frågor kring påselning

Bukgjorden ska spännas löst med en tvärhand mellan häst o rem.
Däckelgjorden ska spännas så den ligger an, ungefär som du spänner ett bälte på dej själv. Alltså inte för hårt.

Bakselen ska helst fästas i skakeln på vagnen i ögla som är till för ändamålet (lätt att svetsa på en om man inte har det).
Ja brukar ha bakselen så tillpassad att bakre remmen ligger en handsbredd under "sittbenet" på hästen, o när hästen inte bromsar vagnen utan står framåt i dragläge så ska det vara en tvärhand mellan häst o den remmen utan svårighet.

Senast ändrad av en moderator:

Har du baksele? Om du har lös brösta så måste du fästa bakselen i skaklarna annars har du mycket liten effekt i bakselen. De dubbla gjordarna spelar inte så stor roll när du fäster bakselen i skaklarna. Vi har bara en gjord på våra selar med lösbrösta.

Om du står jämte din häst och någon skjuter på vagnen bakifrån så skall vagnens tyngd tas upp av bakselen. Om du inte har bakselen fäst i skaklarna så skjuter skaklarna på däcken och du får tyngden i däckelgjorden.

Okej kanon då fattar jag plötsligt mycket mer, funderar nämligen på om jag måste inskaffa en ny bukgjord till den nättare hästen.
varför har man två remmar egentligen?

Jodå jag har en baksele samt en lösbrösta.
Okej då förstår jag..
TACK för hjälpen:)

däckelgjorden håller endast gjorden ,förr skar många bort däckelgjorden på arbetsselarna.

Men, tycker man inte att selen kan snurra runt då? eller det gör den inte eftersom man har svanskappa på?
Jag menar själva bukgjorden ska ju fästas löst och däckelgjorden ska spännas "åt"..
eller tänker jag fel?

tack för svaren:)

Såg att jag skrivit gjorden i stället för däckeln , den låg tydligen kvar eftersom det kördes så.

*kl*
Jag har sett bilder på brukshästar i slättområden som dra med loke, linor och linhållare, alltså ingen däckel alls. Som Nordtravare skriver
däckelgjorden håller endast gjorden (läs däckeln)
Om man däremot måste kunna bromsa, med skacklar och ingen baksele, så är det bukgjorden (och svanskappan) som är bromsverktyget.

Hej, nu har jag läst din tråd, och jag skulle gärna se att du tar hjälp av någon på plats som hjälper dig att köra in dig :) om du förstår hur jag menar.

Jag skulle aldrig skicka ut någon som inte vet hur man ska spänna en sadelgjord på en ridtur. Ta kontakt med skånska körsällskapet eller annan bra körklubb i din närhet innan du gör något mera tycker jag.

Bukgjorden ska vara lös eftersom skakeln ska vara lite rörlig fram o tillbaka (hästen drar ju inte i dem utan linan) , annars blir det stumt för hästens bogar. De som körde så utan däckel förr körde väl med bara linor direkt i lokan kanske, det är ju en annan sak äön ett par stela skaklar också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 239
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka