Lite frågor bara..

M

Moej

Jag har blivit lite nyfiken på distansridning.

- Hur många tävlingar / år blir det för er som tävlar?
- Hur kommer man igång bäst?
- Hur gammal måste ryttaren vara för att få tävla och hur gammal måste hästen vara?
- Hur länge tränade ni innan eran första tävling?
- Vilken ras lämpar sig bäst?
- Måste man ha nån speciell sadel när man tävlar?
- Vad använder ni för sadel?

Egentligen vill jag väl inte kalla det tävling, men...

Sv: Lite frågor bara..

Moej skrev:
Jag har blivit lite nyfiken på distansridning.

- Hur många tävlingar / år blir det för er som tävlar?
- Hur kommer man igång bäst?
- Hur gammal måste ryttaren vara för att få tävla och hur gammal måste hästen vara?
- Hur länge tränade ni innan eran första tävling?
- Vilken ras lämpar sig bäst?
- Måste man ha nån speciell sadel när man tävlar?
- Vad använder ni för sadel?

Egentligen vill jag väl inte kalla det tävling, men...

Alltifrån ingen gång till fem gånger, har jag tävlat på ett år. En gång månaden är lagom.

Ta reda på alla fakta vad som behövs och så. t.ex. här www.nerikesdistansryttare.org

Hästen får var fem för CR och måste vara sex för att få tävla. Ingen ålder för ryttare.

Något år.

Araber och varmblod.

En väl passande sadel. Bra om sadeln inte har stigläderfästen som är långt fram då man står i sadeln mycket och ryttarens tyngd hamnar vid stigläderfästena under långa perioder.

Bomlös.

Hälsning Maja

förra året var jag ute på 13 st tävlingar ,givetvis med olika hästar. har den fördelen
att jag har 5 st. säger desamma som maja att en gång i månaden blir alldedes lagom
hästen måste få tid att vila upp sig och återhämta ev skavanker, innan nästa tävling igen.
jag tränade ca ett år.
varmblod och araber har den fördelen gemensamt att dem är utmärkta långdistanshästar,oftast mycket tåliga och att många av dem tränas tidigt i både
hanteringen och tränigen av ben och ligament.
ang sadel har samma svar som maja

lycka till m.v.h. anne

""Egentligen vill jag väl inte kalla det tävling, men...""
:confused: :eek:
Vad menar du med den kommentaren??

Jag tävlar också från inget till så många jag kan per år beroende på ekonomin och hästantalet. Just nu har jag en tävlingshäst i hög kondition som kan gå en tävling i månaden ungefär om jag vill, och en yngre häst som är på väg upp, han kommer kunna gå lättare klasser i sommar.

Jag har två ston som just nu bara går i avel, de har grundkondition och är rätt lätta att träna upp för en femmil tex om jag vill det men meningen är att de ska stanna i avel.

Jag har araber och en bomlös sadel som jag trvis mycket bra i.

Camilla

Det jag menar med det är att JAG inte skulle ritkigt ha "tävlat", inte på första tävlingen i alla fall :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 441
Senast: Dentaku
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka