Lite filmer att såga :-)

Djurjouren

Trådstartare
Första gången pållen tömkörs, vi är inte så bra på seriös tömkörning nån av oss men det var kul.
Lite sjåp i början när han inte vill ta ytter tömmen och sen vill han inte vara rak och han backar lite för att försvara sig (läs fånen bakom ratten kräver för mkt :-))
men efter ett tag så lyckas vi rätt fint och han tar ytter bra och sätter sig rätt fint.
Det var inte meningen att det skulle vara såna här övningar men det bara blidde så, fick sluta efter typ 7 minuter för han var helt slut sen.
http://www.islandshast.se/jonte/taytter.avi
http://www.islandshast.se/jonte/merytter.avi
http://www.islandshast.se/jonte/steg1.avi
http://www.islandshast.se/jonte/varvbyte.avi
http://www.islandshast.se/jonte/litepress.avi
http://www.islandshast.se/jonte/underpress.avi

Så vassego, roa er.
Hästen är en 5 årig travhäst som jag köpte iaugusti i full tävlingskondition men i ruskigt dåligt skick. Han tränas fortfarande med målsättning att bli travhäst men vi rehabiliterar oss för närvarande och han går utöver dressyr i skritt och trav typ 2 snabbintervaller för vagn var 14 dag eller så..... Vi skyndar långsamt.

Sv: Lite filmer att såga :-)

Kan du inte skaffa en bättre kameraman som har vett att antingen använda zoomen på kameran eller också stå närmare?

Kul med video!! :) ÄNNU roligare att du vågar lägga ut det här! :bow:

Det var hemskt vad det blåste mkt ;)

Precis som din häst gjorde på första filmen, dvs backa och så, brukar min pålla göra vid tömkörning, fast i lite andra situationer, intressant...

Vi är inte proffs vare sig kameramannen eller jag :-) Vi är typ glada att vi hittar onknappen.... Zoom och sånt är överkurs.
Men det var lite dåligt med kommentarer, har ni tröttnat på att kritisera bilder? :-)

Det är härligt att se hur pållen din verkligen sträcker ut när han får beröm och du släpper. Otroligt att han kan gå så samlat också, när han inte blivit tömkörd innan. Hur vet han skillnaden mellan tömkörning och "vanlig" körning?

Han ser väldigt ädel ut för att vara travare. Är du säker på att han är en travare :angel: ?

Lite svårt att se på håll, men en duktig sötnos är det allt.

OlleAtlas

Klickar ni andra bara på länken?

Jag får som sagt inte upp filmerna (har 8 mbit bredband, så det är inte hastigheten det är fel på).

Vill ju också se!

Jag håller helt med Olle, det såg förvånansvärt bra ut för att vara första gången, och undrar stilla hur min pålle skulle reagera på tömkörning. Om han skulle gå hälften så bra första gången, skulle jag vara jättenöjd. Nu skall jag studera videofilmen jag fick i julklapp och sätta igång....

Nu har sambon visat hur man ska göra.
Man måste visst ladda ner filmerna till datorn först... :o

Ser trevligt ut. Han verkar vara väldigt sammarbetsvillig!

Hälsningar Hanna

(funderar på att komma till husdjursmässan förresten, såg att ni skulle vara där, är lite nyfiken på magnetpadarna etc.)

tyckte faktist att han gick i fin form...satte enen under sig ,höjde ryggen och hade nacken högst för det emsta...mkt fin travar må jag säga...vart i malmö finns ni då?
jag finns utanför :banana:

Tyckte att det såg trevligt ut. Fin sökning framåt neråt på eftergiften också .
Funderar på ifall det alltid är bäst att svänga genom att korta det inre bakbenets väg. Blir det inte lätt att hästen kortar sig för mkt. Alltså din häst får en väldigt hög form.
Tänker ju mig att man stretchar ut mer om man även gör svängarna i den låga formen.

Funderar vidare på yttertyglen också. Hästen kommer bakom lod i stället för att komma till ytter. Fortsätter du att hålla på ytter tills hästen tar stödet? Är det ok att hästen är bakom lod ett tag?
Detta problemet har jag när jag rider, så det är därför jag frågar.
Har haft mkt problem med stödet öht och min nuvarande tränare tycker att det är ok att både få ett kraftigare stöd och kanske lite bakom lod än att hästen inte vågar ta bettet alls?

Obs! Detta är bara funderingar.

Har för övrigt försökt att tömköra efter dina tidigare tips, det funkar bra förutom att jag ofta upplever att hästen kortar sig för mycket i svängarna. Som en stor piruett ungefär. Jag har svårt att få ut steglängden även i svängarna. Därav ovanstående kommentar

En fråga till:
Är du noga med stödet även när du ger eftergiften, dvs att du ska ha ett lätt stöd även när du länger honom framåt neråt?
Har även där fått lite bannor av tränaren, då jag gärna bara släpper tyglarna för att hästen ska få sträcka neråt. Nu har jag fått lära mig att sakta få hästen att länga framåt neråt men behålla stödet...
Några funderingar på det?

Att snabbt släppa stödet är rätt oartigt mot en "grön" häst. Jag anser att din tränare har helt rätt.

ja, jag håller med.. nu när jag fått grepp om det. Jag kan numera reglera formen uppåt mkt lättare dessutom. (skrev ju om det här på barock för ett tag sedan).
Det är dock svårt att bibehålla stödet dessvärre.

Kul att se filmer! Det ser mycket fint ut, inspirerande att se hur du jobbar. Höger bak hänger inte med, men det ser det ut som att du också ser.. Lite "bakknä"-hälta känsla, men det är väl mer regel än undantag att man får det på "äldre" hästar. Ser ut att försöka knöla sej lite för att undvika hitta högerbak, mest i vänstervarv - ser ut att lätt bli "passaktig" i skritten där (fel ordval eg - den blir bara mindre diagonal), gå på sniskan och plocka in nosen. Bättre i högervarvet då, men det är ju som det brukar vara. Frågar mej ändå hur det skulle varit med mer rakriktning & liksidighet (med arbetets gång). Fin rörlig häst!
Svårt att se så himla mycket mer, men förstår det är svårt att få filmat...

Hade varit intressant om du förklarade vad det är du gör på varje film, och vad det är du vill uppnå genom det? Vad ser du som brister på filmerna?

Kan förklara lite vad jag gör, är rätt stressad.
I stort sett är det mesta katastrof på filmerna och jag belönar den där sekunden när han tar ytter och använder hela kroppen. Ibland ger jag total eftergift, ibland nån cm bara, beroende på hur spänd han blir.
Han vill slänga ut högerbog, undvika stöd på ytter och fuska med höger bak.
När han INTE fuskar på dessa punkter så är jag nöjd och det är helt ok att gå bakom hand och i alldelles för hög form utan rygaktivitet o.s.v. Nästa gång jobbar jag kanske på att få honom att bara få upp ryggen och då kanske jag accepterar annat fusk.

Helt rätt analys av höger bak. Han hade 5 cm skillnad på höftknölarna när jag fick honom och noll förståelse för att han faktsikt hade ett höger bakben. Förtvinnade muskler som börjar ta sig bra nu.
Ta ytter:
Bråk om huruvida man ska acceptera stöd i ytter, han backar, jag backar, allt för att han vad han än gör ska känna samma tryck, protest ska inte belönas.

Mer ytter: Lite mindre bråk, han börjar förstå.

Steg 1 filmen. I slutet ger jag eftergift när han tar ytter bra och kommer in med benen och trampar under sig maximalt.Ingen ryggaktivitet, bara "hysteriskt vinklat bäcken utan att resten av hästen följer med.

Lite press: i början av filmen går han rätt avslappnat med ett bäcken som harmonierar med resten av ryggen men sen blir det kattskit av alltihop och han kör upp huvudet och jag pushar på rumpan när han gör så för att inte släppa ut honom (=belöna) beteendet. När han ger sig får han eftergift.

Underpress: Här är det ett rätt bra slut men jag slutar inte i tid. I början när han trampar tar han faktsikt med sig manken upp utan att huvudet blir högre och då skulel jag slutat men jag fortsätter och han blir för hög, tappar ryggen och tänker bakåt.....

Som sagt var, det mesta är framtungt och spänt och jag försöker bara få honom att ta ytter och sen ska jag kunna flytta bogarna för mjuk kramning på inner. Han svara lite för bra och gör nått han inte är redo för.

Mereas, jag svänger genom att be ytter bog gå inåt.

Har inte tittat på filmerna, men jag tömkör bara nu pga stor tjock mage, och det är klurigt! I dag gick det bättre än förra gången som också gick ganska bra.
Jag undrar hur du ber bogen att gå inåt??
Mitt största problem nu är att få rätt stöd och bjudning på yttertömmen, och sedan på inner (säkert i fel ordning på detta forum??), men idag gick det bra. Det tog lång tid i högervarvet, men sedan gav han efter och slappnade av. I vänster gick han bättre och jag fick bättre galoppjobb där. Jag har dock svårt att bibehålla stödet och det hänger väl ihop med framåtbjudningen. Har inte använt pisk nu men ska gära det nästa gång. Jag vill ha mer tryck i bak och kortare häst=samling, men först måste man ju få rätt bjudning på tömmen och lösgjordhet.
Hur kör ni sidvärts? Fler tips på att få stöd på yttertömmen? Kör nu med longerlinor, inte optimalt, men jag har bara rålädertömmar 16 m och de är väldigt tunga och det blir svårt att ge eftergift tillräckligt snabbt och att inte få för mkt i handen. Med longerlinorna är det svårt att få tillräckligt med stöd men det går. Jag vill kunna köra på tömvikten, och då krävs tömmar av vanligt läder som jag får köpa om jag har råd någon gång..

Citat"Mitt största problem nu är att få rätt stöd och bjudning på yttertömmen, och sedan på inner (säkert i fel ordning på detta forum??), "

Jag håller inte heller på med barrock utan helt vanlig dressyr men du skrev väl fel här? Inner vill man inte ha stöd på. Att komma till yttertöm är ju att gå ifrån innertöm=böjning.

Den ytter man brukar ha svårt att få stöd på brukar bero på fel i motsatta sidas bakben, saknar du stöd i vänster ytter så jobba på höger bak.

En samlad häst blir inte kortare, den blir längre. Att bli lösgjord innebär att ryggkotorna frigörs och då kan hästen genom att jobba underifrån (sätta sig och dra ihop magmusklerna) låta sin överlinje bli lååång. En samlad häste blir längre framför sadeln och mer kompakt baktill men den sammalagda lägskillnaden på samlad och ickesamlad häst kan på stor häst vara upp til en halvmeter längre på samlad häst.

Galopp kan jag inte ge råd om, det ligger i en väldigt avlägsen framtid att jag ska kunna göra det i galopp :-)

Stöd på ytter får man när baken gör rätt. att köra på en fyrkantig volt är bra, utåtställd på raksträckorna och rak elller svagt inåtställd i hörnen (typ 2 steg bara) och sen utåtställd igen.
ett sätt att lära man bogen gå inåt utan att man drar i innertygeln: I denna fyrkantiga volt beskrivet ovan, samla stöd på ytter inför en hörna, sväng genom att när hästen lyfter ytter fram bromsa lite extra på ytter töm och släpp två milimeter och gör detta i varje steg genom hela svängen. När svängen är slut har du en häste med lååång hals och fint stöd på ytter, bra för hästar som blir för höga i formen framtill eller som vill gå bakom hand.

Stödet första månaden när man jobbar med tömkörning är typ 4 gram, mer orkar den inte, så fort den tar stöd så låtsas man att yttertöm är en rak pinne som man trycker framåt så många mm det går utan att hästen släpper stödet.
Pilligt och svårt , skritt är en trevlig gångart :-)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka