lite böjd sko

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 206
U

Uddatyp

min pålle har lyckats att böja sin sko lite..den sitter i med alla sömmer men den är lite böjd längst ut om nån förstår? och givetvis så får ja inte tag i hovis..så undrar om de är farligt att ha de såhär? kan de hända nåt? kan hästen bli halt o skadad?

hästen går enbart på mjukt underlag nu...lerig hage, manege, box...så är de jätteviktigt att rätta till skon eller kan den vara sånhär i några dar sålänge den inte blir mer böjd?

Sv: lite böjd sko

om den sitter i alla sömmar så att inte skon har ändrat läge (kommit mot strålen eller liknande) så kan jag inte alls tro att det ska vara någon risk för skada. Det som kan hända är väl att hästen har lättare att få tag i skon och kan då råka trampa loss den.

okej..då får ja bara hoppas han inte trampar av den dom närmsta dagarna.

Min valack lyckades böja sin ena baksko 2 el. 3 gånger i rad bara några dagar efter det att hovis varit ute (samma hov)....:confused:

Men han hade lätta skor ( a la travmodell ) bak....Och dom böjer väl sej lättare....:idea:

Det har aldrig varit någon fara för hans del, han har efter några dagar igen böjt tillbaka den....Men den har aldrig skadad honom....

Däremot kan jag tänka mej att den sitter lite sämre....ifall dom hakar i nåt i hagen.

//Domino_s

det är inte bra! överlever säkert nån dag om den står på mjukt underlag, men skulle aldrig rida.... :crazy: balansen blir ju helfel, hover blir sned om skon är böjd....

Det förekommer nog att en del inte alls märker när det blir små böjningar i skon. Inget farligt.

Glömde.
Däremot har ju skon blivit böjd av en anledning, fastnat eller något liknande. Skulle vara lite observant på det iaf.

Är det ingen som undrar HUR mycket skon är böjd??? Är det typ 3mm så kan det ju vara tills hovs kommer idagarna. Men om det är 4cm som jag sett några gånger då är det INTE så bra....

alltså den är inte flera cm böjd..de va knappt ja märkte de när ja kratsa hoven ens..märkte bara att den va lite lite böjd i ena kanten..alltå knappt märkbart.

men rida väntar ja me tills hovis har vart ute endå för säkerhets skull.

Ingen större fara (en del märker inte ens det där). Däremot är det väldigt mycket lättare att hästen trampar av sig skon nu. Sist jag red med en svagt böjd sko (nu pratar vi millimeter) i somras klev Eikar rakt ur den under ridningen.
Däremot kanske hovis kan komma och fixa till det innan skon åker av. Om du bara får tag på honom/henne.

Det som skulle kunna vara obehagligt är väl om de inte riktigt kliver ur utan den hamnar snett så de gör illa sig på den på något sätt.

Min valack lyckades böja sin ena baksko 2 el. 3 gånger i rad bara några dagar efter det att hovis varit ute (samma hov)....:confused:

Men han hade lätta skor ( a la travmodell ) bak....Och dom böjer väl sej lättare....:idea:

Det har aldrig varit någon fara för hans del, han har efter några dagar igen böjt tillbaka den....Men den har aldrig skadad honom....

Däremot kan jag tänka mej att den sitter lite sämre....ifall dom hakar i nåt i hagen.

//Domino_s

Kan även lägga till att när jag býtte till den vanliga ridskon bak så har detta ej hänt igen....

//Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023