Lite blandade hundfrågor!

Timsetim

Trådstartare
Har lite funderingar och frågor, hoppas ni har bra svar! :)

1.) Markerar alla hanhundar lika mycket? Eller har det med rang att göra?

2.) En hanhund som går att ha ihop med alla andra hanar, hur ligger den i rang? (Obs, i detta fallet har det INGENTING med uppfostran att göra, den är odräglig i uppfostrings synpunkt)

3.) En hund som hoppar upp och lägger tassarna på en annan hunds rygg, är den ranghög eller vill den bara dominera?

Tack på förhand! :bow:

/Timsetim

Sv: Lite blandade hundfrågor!

jag skulle tro att det inte finns något enkelt svar, men generellt kan man väl säga att det är osäkra hundar som muckar gräl, pinkar överdrivet och jämt ska dominera. den säkra behöver inte. fast att säker = ranghög tror jag inte på. inte heller motsatsen.

Svar enligt MINA erfarenheter....

1.) Markerar alla hanhundar lika mycket? Eller har det med rang att göra?
De flesta hanhundar markerar mycket oavsett rang, men om två hanar är lösa på samma område och förhållandet de i mellan är lite spännt, så markerar dom onormalt mycket om man jämnför med vanliga "promenadmarkeringar"

2.) En hanhund som går att ha ihop med alla andra hanar, hur ligger den i rang? (Obs, i detta fallet har det INGENTING med uppfostran att göra, den är odräglig i uppfostrings synpunkt)
Utanför flocken är hundar "ranglösa" och ska om dom är mentalt ok på alla plan gå att ha med andra hundar(ej hundaggresiva/ extremt hundrädda osv)

3.) En hund som hoppar upp och lägger tassarna på en annan hunds rygg, är den ranghög eller vill den bara dominera?
Det är ett tydligt dominanstecken, som både ranghöga kan använda, samt hundar, som testar sin rangstatus om dom kan "klättra" upp lite

cillamuffins skrev:
jag skulle tro att det inte finns något enkelt svar, men generellt kan man väl säga att det är osäkra hundar som muckar gräl, pinkar överdrivet och jämt ska dominera. den säkra behöver inte. fast att säker = ranghög tror jag inte på. inte heller motsatsen.

Intressant! Vår hund är alltid väldigt "på". Vi har fått hjälp med att "plocka ner" honom hos tränaren vi går hos. Enligt tränaren är hunden bra i huvudet. Men till skillnad från husse så har jag hela tiden trott att detta eviga markerande, raggresande och när tillfälle har givits ryggklättrande har mer att göra med att han är lite osäker än att han är "alfa". Träningen har gjort att han numera kan ligga avslappnat i samma rum som en annan hane, utan att mäta sig. Vilket verkligen underlättar!

/Timsetim

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 324
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag har en liten fundering som jag hoppas få synpunkter och idéer om hur jag ska lösa. Jag har en Lancashire Heeler, hane, snart 15...
2
Svar
33
· Visningar
5 959
Senast: Frukten
·
Övr. Hund istallet finns en hanhund av strl stor. han är en cane corso (stavning) väger sisådär 70 kg. är en väldigt dominant herre som inte...
2
Svar
27
· Visningar
1 943
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Egentligen orkar jag nog inte alls skriva, så ni får ursäkta ifall det blir svamligt och konstigt... För fyra år sedan köpte vi en...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Zanza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur