Lite bilkrångel...

gillaj

Trådstartare
Köpte en "ny" bil den 8 augusti, en Volvo V50 1,8. Den var servad 24 juni på bilfirman jag köpte den av.
Fem dagar senare när jag åkte till jobbet och svängde av E18 så tände sig oljetryckslampan i en rätt kraftig sväng för att sedan slockna när bilen planade ut igen, typ 10-20 sekunder.
När jag skulle åka hem från jobbet kollade jag oljestickan och den var snustorr! Åkte till närmsta mack och fyllde på en liter. Hände ingenting. En liter till, knappt skönjbart på stickan och efter en liter till var det normal nivå. Bilen ska rymma 4 liter.
Ringde såklart bilfirman och ska lämna in bilen i morgon för koll.
Undrar hur mycket skada motorn kan ha tagit, om någon. Nu är nivån normal igen så det verkar inte vara att bilen drar olja utan de måste ha gjort nåt galet vid servicen, dock verkar det mystiskt att det fanns en liter kvar...
Kan man kräva utökad garanti för motorn?
 
Hur har det gått?
Är det en hos en märkesverkstad/firma du köpt den eller fristående bilfirma?
Mvh Thomas
 
Min pappa letade reda på en bil på en märkesfirma åt mig. Den skulle vara fullservad och kamremsbytt, efter att jag hämtat den och börjat köra ett par veckor började servicelampan lysa vi kollade upp den och det var något mindre fel. Den drog olja jag tror jag hade i sju liter totalt under de tre månaderna jag hade den, för när servicelampan började lysa igen så visade det sig att katalysatorn var sönder... Jag reklamerade bilen till verkstaden då jag hade haft kontakt med dem under det första felet. Det slutade med att jag fick byta min bil mot en som visserligen var lite äldre, men hade gått mindre och som hade fullständig servicebok. Nu är jag supernöjd och det lönar sig att klaga;)
 
Åkte in med bilen idag (det är en märkesverkstad) och var väl inställd på att få bilen servad ordentligt och kanske få utökad garanti på motorn. Försäljaren och jag gick och pratade med mekanikern som gjort servicen och han sa att ibland kan det krångla när de fyller olja så att de inte får rätt mängd. Men vid närmare kontroll av bilen visade det sig att den trycker ut oljan via avgasröret så det blir motorbyte. Så nu hoppas jag på att få en välservad motor som har gått färre bil än den som satt i. =)

De har en Toyota Avensis 2,2 D4D -06 som han skulle kunna göra ett bra pris på, vet inte hur bra än, men jag vet inte...det är ju dyrare skatt på en diesel och inte skiljer det så våldsamt mycket på bränsleförbrukningen. Åh, det är så krångligt med bilar!
 
Alltså bara en liten enkel fundering, är alla verkstäder mer eller mindre bara "reservdelsbytare" som inte ens kan renovera en motor längre? "Trycker ur sig olja via avgasröret", tjaha, antingen behövs nya lager i turbon, nya ventiltätningar eller också är det topplockspackningen.

*Tar mig för pannan och undrar om alla verkstäder mer eller mindre är efterblivna numera.*
 
Skulle det inte vara olja i motorrummet om det var topplockspackningen? Turbo finns det inte så det kan vi utesluta. ;)
 
Jag reagerade på att alla mekaniker var så väldigt unga, runt 20-25 nästan allihop. Nog kan de vara duktiga men erfarenhet är allt väldans bra! :up:
 
Skulle det inte vara olja i motorrummet om det var topplockspackningen? Turbo finns det inte så det kan vi utesluta. ;)
Men du skrev ju "den trycker ut oljan via avgasröret ", kommer oljan via avgasröret eller ut i motorrummet??

Dränker den delar av motorrummet i olja så är det en igentäppt vevhusventilation eller en defekt oljefälla-defekt packning mellan ventilkåpan och oljefällan eller defekt ventilkåpspackning.


McG - som råkade hamna på en lastbilsverkstad som 10-åring på väg hem från skolan nästan alla dar. :)
 
Jag reagerade på att alla mekaniker var så väldigt unga, runt 20-25 nästan allihop. Nog kan de vara duktiga men erfarenhet är allt väldans bra! :up:
Dom gissade vilt, eller för att citera en Kapten på ett miloförband som jag kände, "här ska ingen komma och bevisa min inkompetens, den kan jag bevisa alldeles själv". :laugh:
 
Nej då, oljan kommer ut i avgasröret, motorrummet är så rent och fint. Det var bara jag som TRODDE att det sölade ner om topplockspackningen ger sig. :)
 
Låter som att den borde ha rykt blått ur avgasrören?
Hoppas det löser sig snabbt för dig, får du lånebil under tiden? Diesel är ju trevligt annars om du drar mycket släp.
 
Nej, det märktes inte ett dugg! Jag har fått låna en Renault Scenic -13 under tiden. Drar inga släp men pendlar 10 mil/dag så förbrukningen har ju viss betydelse, Volvon drar 0,7.
 
Det KAN iof. vara oljeringarna (kolvringen som är "dubbel" och sitter längst ner på kolven) som antingen är av eller också är motorn väldigt sliten i loppen. Jag har en lastbil inne på renovering av motorn just nu där kylningen lagt av så motorn internkokat med delvis skärskador på ena sidan i loppen som jag väntar på delar till. Borrning av block och 4 nya kolvar, c:a 15,000:- (bara kolvarna kostar 2,5000/styck + moms) och så allt annat som måste bytas. Varför byta motor när ingen vet hur utbytesmotorn från skroten mår? Bättre att klyva "järnspisen" och renovera istället och kunna lämna garantin "helt i nyskick". :)
 
Nej, det märktes inte ett dugg! Jag har fått låna en Renault Scenic -13 under tiden. Drar inga släp men pendlar 10 mil/dag så förbrukningen har ju viss betydelse, Volvon drar 0,7.
Min 855 TDI automat drar 0,55/mil, med en bensinare hade jag aldrig kunnat fått ner förbrukningen under 0,9/mil med den tunga karossen.
 
Nej, det märktes inte ett dugg! Jag har fått låna en Renault Scenic -13 under tiden. Drar inga släp men pendlar 10 mil/dag så förbrukningen har ju viss betydelse, Volvon drar 0,7.
Fast -om du pendlar så långt, varför inte diesel?

Jag tvingades byta bil för ett tag sedan. Det blev en diesel eftersom det var vad de hade inne när jag blev tvungen att panikköpa bil.
Jag har halverat mina drivmedelskostnader. från runt 3000 i månaden till runt 1500-1700. Och jag har bara halvannan mil till jobbet.

Min tidigare bensinbil drog strax under litern på blandad körning och blyfot. Den här dieseln drar runt halvlitern. Oavsett hur stor fartdåre jag är.

Lånade 70 papp för att kunna köpa bilen och lånet kostar mig ~1400 i månaden. Fast eftersom jag har tusenlappen billigare räkningar kostar den i verkligheten högst 400 kr mer.
 
Jag tycker att skatten är såpass mycket dyrare (1500 på Volvon och 3400 på Toyotan jag tittat på) och bränsleförbrukningen verkar inte skilja så mycket så att det känns som om det skulle göra så stor skillnad. Vad hade du för bil innan och hur mycket skiljer i förbrukning på den gamla och den nya? Just nu är väl dieseln något billigare än bensin.
 
Nej, det märktes inte ett dugg! Jag har fått låna en Renault Scenic -13 under tiden. Drar inga släp men pendlar 10 mil/dag så förbrukningen har ju viss betydelse, Volvon drar 0,7.

Låter mer som att de på verkstan missat att fylla på oljan efter filterbytet.
Har märkt att dagens "bilmekar" inte är särskilt intresserade av att meka...
 
Ja, det trodde jag också, men det visade sig att det faktiskt är nåt fel på motorn. Så jag är glad att jag inte var mer bitsk än jag var. :o
 
Men menar du att den ätit upp tre liter olja på fem dagar? Eller kollade du aldrig oljan före du satte dig bakom ratten första gången.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
Trädgård & Växter Nu åker gräsklipparjäveln ut, jag blir galen på den. Har tidigare haft billiga gräsklippare, tänk 2 - 2500 kr nya. Fungerat över...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
12 337
Senast: Migo
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp