Lite av varje..

M

Mini_o_góffi

Jag är ganska ny inom dressyren, och det innebär att jag inte kan särkilt mycket :p har lagt ner all min tid på NH istället, men har nu fått upp ögonen för detta.

Lite frågor:
1.Hur får jag upp min häst i arbetstrav?

2. Hur gör jag piruett?

3. En helt korrekt halt?

4. -Mellantrav- vad är det? :s

5. Hur får jag upp min häst i arbetsgalopp?

6. Hur får jag min häst att trampa mera under sig?

7. Hur gör JAG för att min häst ska gå på tyglen? (klarar bara ibland!! :( )

Jag tror det var allt, men om jag har fler så återkommer jag i denna spalten :D

Nu har ni nåt å bita i Dressyrfantaster :D

Sv: Lite av varje..

1. arbetstrav är "vanlig" trav dvs den trav hästen går i när man arbetar
2.utgår ifrån att du menar galoppiruett. man samlar galoppen så mkt att man kan rida en bakdelsvändning i galopp
3. hästen ska stå stilla, vara rak och ställa upp jämnt med benen samt vara på tygeln
4.längre steg än i arbetstrav, men med samma takt och rytm
5. arbetsgalopp är vanlig galopp så det är bara att göra e galoppfattning
6.jobbar jättemycket med övergångar halvhalter och tempoväxlingar
7. träna träna träna och rid för nån bra tränare. svårt att veta när man varken sett dej el hästen...

Jag är ganska ny inom dressyren, och det innebär att jag inte kan särkilt mycket :p har lagt ner all min tid på NH istället, men har nu fått upp ögonen för detta.

Lite frågor:
1.Hur får jag upp min häst i arbetstrav?
*Arbets trav är den trav som man rider i när hästen är lösgjord men inte direkt samlad. Alltså t:ex rider jag i arbetstrav när jag värmer upp och "ravar av".

2. Hur gör jag piruett?
*Vare sig du gör det i skritt, galopp eller passage så måste hästen vara så samlad och stark att den kan lägga hela sin vikt på innerbak. (i alla flal i galopp) Förkortat kan man säja att du: gör en halvhalt, sitter över innåt och svänger hästen innåt för vikthjälperna, eventuellt förtydligar du med ledande innertygel samtidigt som du håller om men ytterskänkeln så hästen inte slänger ut bakdelen. Yttertygeln parerar hästen så den inte fortsätter frammåt.

3. En helt korrekt halt?
* Hästen står stilla och avslappnat parallelt men alla fyra benen, med eftergift på tygeln.

4. -Mellantrav- vad är det? :s
* En något förlängd arbetstrav.

5. Hur får jag upp min häst i arbetsgalopp?
* Arbetsgaloppen är motsvarigheten till arbetstrav fasst i galopp. :idea: Um du menar hur man gör en galoppfattning: man gör en halvhalt på yttertygeln, skjuter fram innerhöft, flyttar fram innerskänkeln något och parerar med ytterskänkeln så att hästen är rak.

6. Hur får jag min häst att trampa mera under sig?
* Med samlande arbete så som övergångar, tempoväxlingar, skolor, det krävs även en viss hjälpinverkan t:ex att du rider i ett avpassad akt och tempo och att du hela tiden stämmer av hästen.

7. Hur gör JAG för att min häst ska gå på tyglen? (klarar bara ibland!! :( )
* Att rida en häst "på tygel" handlar om att få den lösgjord. Alltså rida i rätt takt och tempo, ha en avslappnad häst i balans och ett lätt stöd på tygeln. Ta hjälp av en tränare!

Jag tror det var allt, men om jag har fler så återkommer jag i denna spalten :D

Nu har ni nåt å bita i Dressyrfantaster :D

måste ändra på en sak!!

på fråga 3! jag glömde skriva HUR jag gör den, jag vet hur hästen ska stå, men hur.. jag brukar göra halvhalt innan och sedan halt. men det blir inte så bra.. :p

förresten är detta en TRAVHÄST.. så ni vet, men han har tävlat i dressyr, så det är jag som måste lära mig.. :)

Hör en halvhalt och driv sedan in i halten. Glöm inte att ge eftergift när hästen står stilla! Det kan vara svårt att få till perfekta halter om hästen inte är samlad, går hästen riktigt samlat brukar det inte vara så stora problem.

Har du läst hans protokoll, att han är tävlad säger ju inte hur han genomförde det!

Gå till bibblan och låna så mkt dressyrböcker som du kan komma över...!!! Du kan läsa dig till enormt mkt kunskap! Jag personligen rekommenderar Kyras bok men det finns mga andra som också är bra. Sök på gamla trådar här på forumet så får du upp massor av bra boktips.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 724
Senast: mamman
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 409
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 099
Senast: Marvin
·
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 085
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024