lite allmänna frågor

Tender

Trådstartare
jag har en häst jag tänkt starta någon/några PP/CR ritter med, och har lite funderingar...

känner veterinären igenom hästens ben? Min häst har en skada i förstärkningsbandet till djupa böjsenan. hon är inte halt osv men lite "degig" i det benet.

får man karta av arrangören eller måste man fixa en sådan själv?

är det en fördel om hästen har fullblod i sig? typ lättare att kyla ner/få ner puls osv? förstår att det är individuellt...

läste i boken "naturen som ridhus" om en tjej som tävlade i skotland, där stog det att hon var tvungen att ha blyvikter i vojlocken, blir man vägd innan eller efter avslutad ritt (förstår att det handlar om längre sträckor än CR) och kan man väga för lite?

Sv: lite allmänna frågor

Veterinerären känner igenom hästens ben. På förbesiktningen antecknas de avvikelser som de kommer att hålla ett extra öga på i de följande besiktningarna. Dit hör absolut en sena.

Man ska få karta av arrangören. Både till ryttare, och till groomen.

Fullblod, fördel eller nackdel? Fördelen kan vara att de går lättare ner i puls, nackdelen kan vara att de blir yra i mössan och inte går ner i puls.;)

Minimivikt används bara på internationella ritter.

det är inte en sena ;) den blir bättre efter riding, men står hon ett tag efter så blir det värre. kan jag skaffa vet. intyg av min gamla veterinär och visa ifall det blir oklarheter?

det är inte en sena ;) den blir bättre efter riding, men står hon ett tag efter så blir det värre. kan jag skaffa vet. intyg av min gamla veterinär och visa ifall det blir oklarheter?

Enligt min erfarenhet så är det inga problem så länge hästen inte har några problem med "degigheten".

Däremot så ska du uppmärksamma vet om att det finns för om det missas och upptäcks vid senare besiktning under ritten så kan man tro att det har hänt något under ritten?

Ett exempel;
Min dotter red en CR på sin ponny för ett antal år sedan, ponnyn hade ett överben på ett av frambenen som han inte hade några som helst problem med. Vi var nybörjare och inte medvetna om att det kan vara viktigt att påvisa en sån sak och det missades att noteras i protokollet av första vet som besiktigade. Sen när vi kom till andra besiktningen och en annan vet så reagerade den på överbenet, men vi förklarade att det funnits där i många år och hon kände på överbenet och konstaterade att det var stenhårt och bedömde det som gammalt, så ponnyn & dottern fick fortsätta och blev i slutändan godkända.

Men, i din häst fall så kan det kanske bli svårt att bevisa att den fanns innan om det inte noteras i protokollet?

Våran nuvarande häst gick tre distanstävlingar med mugg -06 och det noterades alltid i protokollet och de hade naturligtvis ett extra öga på det, men hon visade sig aldrig ha något besvär av muggen så hon blev godkänd på alla besiktningar.

/Camilla

Min häst har oxå en skada i föstärkningsbandet. Jag fixade ett vet intyg. Hos ATG- klinik = 150Kr för bara intyget!! + undersökningen med ultraljud 835 kr, rörelsekoll 250 kr.
Jag red 2 prova på -07 o på båda besiktingarna skakade veterinärerna på huvudet o sa att om hästen var halt spelade det ingen roll att jag hade intyg för jag hade inte blivit godkänd eller fått startat. Det visste jag ju iochförsig, men bättre att vara förberedd tänkte jag.
Vet ville bara att det skulle kommenteras i förbesiktningen.

För min egen del känndes det bra att ha kollat upp det o fått det på papper att min häst var frisk. Det är ju inte roligt att börja träna upp en häst som inte håller för det mål man tänkt.
Men för plånboken kändes det som man kunde varit utan det.

Mitt fullblod har en förtjockad sena på vänster fram (hård) som är röntgad och som fastställdes att den inte påverkade honom. I början sade jag till men eftersom den aldrig förändrades under ritten så slutade jag med det. Men ta som vana att berätta det för veterinären i förbesiktningen och se till att det skrivs upp på veterinärkortet. Så behöver du inte riskera att åka ut på det i nästa grind. Sen kan ju hästen bli halt på det benet ändå utan att det beror på detta.

Lycka till!;)

min hästs ben har varit kollat flera gånger med ultraljud osv. och än så länge har det bara blivit bättre, :)

hur långt "bör" hästen kunna gallopera för att starta en 4milare?

min häst kan gallopera i svag-måttlig konstant uppförsbcke i 4km med ca 30cm snö nonstop utan att bli trött (har fördelen att kunna rida bland bergen) utan längst upp så är hon fortfarande jättepigg, har inte tagit puls på henne dock, men med en sådan "grundkondition" så borde hon väl kunna starta en PP/CR? i somras var jag ute mkt och skrittade, 4 timmar nån gång i veckan i växlande terräng, har mätt upp en sträcka och kollat hur fort hon skrittar på plan mark, och då hamnar hon mellan 6-7km/h, dock går det segare när det är uppförs eller snårigt...

Det låter som att hon har bra kondition. Men är det inte lite tufft att galoppera i djupsnö med den skadan som hon har?

jag var tvungen att få av hennes energi, annars står hon bara på bakbenen :crazy: hon blev varken sämre ellerbättre i benet efter turen, men det är inget jag gör för jämnan direkt.. oftast brukar det räcka 2timmar i ridhus eftersom det är så himla varmt så de blir svettiga av att bara skritta :crazy:

liten fråga om Best condition, är det bara på internationella tävlingar?eller är det på nationella med?

nej man väger sig bara på större tävlingar t.ex SM, NBM eller FEI tävlingarna t.ex

ok, men jag läste i naturen som ridhus att man räknar ut best condition baserat på bla vikt, så därför jag undra ;)
men de kanske skippar det när det inte är SM nivå/högre

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 218
Senast: Shaggy
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 960
Senast: Pancakes
·
Distans Säkerligen inte särskilt ovanliga eller smarta frågor men jag hoppas få svar ändå eftersom jag är amatör men tycker det skulle vara kul...
2
Svar
31
· Visningar
2 496
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar