Litar på?

D

dorisdoris

Hur vet jag att hästen litar på mig? Vari ligger skillnaden mellan att hästen litar på mig och att den är väl uppfostrad?

Sv: Litar på?

Det är nog svårt att säga, det tror jag du märker bäst själv om hästen litar på dig eller inte :)

Jag är absolut ingen expert på detta men hade en liten aha-upplevelse för nån vecka sen......hade köpt en ny (och VÄLDIGT GUL) svamp som hästen inte hade sett förut, hon är aldrig rädd för "vanliga" (läs, äldre brunare) svampar, så jag traskar in boxen med span o svamp, och tänkte börja torka när hästen fullkomligt slänger sig ner i andra delen av boxen - står där och blänger på mig som "VAD var det????" aha tänker jag - den kanske var lite gul.....hmm. håller fram svampen, men står kvar där jag är -hon blåser och tittar lite, sen manar jag henne att komma tillbaka (forfarande på samma ställe, jaga inte), hon kommer och jag tar det hela lugnt o fint, "klappar" henne med svampen lite överallt, och hon står där, inte avslappnad men tittande på mig ungefär som "om du e sääääker på att den inte bits så kan jag stå här". ungefär så skulle jag nog beskriva att jag märker om en häst litar på mig, sen kan det ju vara vad som helst, farliga träd, stenar etc etc
Hon e så söt den tanten ;)
Nån som har några funderingar kring detta?

Tje typ som att .. ja nåra exempel då.

Om jag går brevid henne på promenix är hon nästan inte rädd för nått.

Men om hon däremot måste gå först *när jag sitter på* så kan hon bli rädd för allt möjligt dumt.

Jag kan röra min hand fort mot hennes huvud för att klapa henne om nån annan gör det så slänger hon sej.

Hon vågar stå 0.5 m ifrån ledarhästen om jag står emellan de två. Skulle hon inte göra annars.

Hon är lugn i stallet när jag är där även om hon är ensam häst,,,och det är väldigt bra för henne. Och hon gnäggar när jag komer om jag har vart ute.

Det finns hur mycket som helst,,,men när jag är med så stannar hon upp o kollar om jag blir rädd o blir jag inte det så kan hon hålla sej oxå för det mästa :D .

Det är en kombination av ha tillit och vara väluppfostrad.

Men i vårt fal så bygger allt nu på tillit ,,utan tillit kan man inte uppfostra en sån häst som henne, inte till att bli så lugn som hon ändå är nu. Vi tycker om varandra och gör saker tillsammans, jobbar tillsammans, och gör saker för att underlätta för oss båda. och kompromissar mycket, men jag är ganska envis så det blir oftast jag som får sista ordet. Det är viktigt tycker jag att man jobbar tillsammans och att jag jobbar med hästen. Vi är två st och därefter ska det anpassas.
Men vissa hästar funkar det ju att bara uppfostra på men vissa som min skulle bli nervvrak då :angel:

Skulle nog definiera att "lita på" är när hästen gör saker som den egentligen är rädd/orolig för men gör det för att du ber om. Att ensam gå förbi den läskiga soptunnan utan att du som ryttare gör annat än att driva mjukt framåt är att lita på ryttaren.

Var nyligen med om att hitta en lös hund (bernersener) i skogen som började försöka driva mig och hästen. Trots att hunden for runt och skällde och hoppade gjorde min älskling inget mer än att stäppa på stället! Men jag kände hur hela hästen spände sig och beredde sig för kamp/flykt, men eftersom jag var lugn höll hon sig i skinnet. När ägarn till hunden dök upp fångade han hunden men tappade den(!!!) när vi ridit vidare och hunden jaga ikapp oss igen! Hästen var redan stressad men stannade ändå. När jag satt av för att försöka få tag i hunden blev hon kolugn, hon litade på att jag skulle få koll på "monstret".

Det finns nog många olika sätt att se på vad som visar att hästen litar på en och vad som visar att den är väluppfostrad. Mitt exempel är från när jag tränar hoppning. Jag tror inte man kan uppfostra en häst att hoppa även när det blir lite tokigt. Min tränare säger ofta att min häst litar fullständigt på mig i hoppningen (och jag på honom) därför klarar vi också ut saker som ibland en mer duktig ryttare och häst skulle ha svårigheter med.

:)

Robin1

Absolut är det så... det är därför jag har svårt för sådanasom piskar sina hästar för att de tycker att ett hinder är obehagligt, och blir skitarga på en gång. Då kanske det är dax att bygga lite mer förtroende. Lr köra på lite lägre höjder ett tag

Hm, ja klurigt är det...

Men häsen jag funderar på är ledarsto, och okej att hon hoppar till när man rider, men då tittar hon bara o så går man vidare. Och när man leder så går hon bakom o hon kan ju hoppa till o så, men ´då känner man bara något snabbt som rycker i grimskaftet o klapprande hovar :smirk:

Jag kanske får leta fram en gul svamp o testa.. ;)

Avstickare från ämnet: Otäckt med hunden !
Ägare som inte har pli på sin hund eller vett att koppla dom är bannlysta!
Tur att din häst, uppenbarligen, litar på dig och att inget hände.

Håller med LindasLycka, tyckte hon gav bra emempel på tillit. Jag tror att min häst litar på mig ganska bra :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 884
Senast: monster1
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama