Sv: Litar på?
Tje typ som att .. ja nåra exempel då.
Om jag går brevid henne på promenix är hon nästan inte rädd för nått.
Men om hon däremot måste gå först *när jag sitter på* så kan hon bli rädd för allt möjligt dumt.
Jag kan röra min hand fort mot hennes huvud för att klapa henne om nån annan gör det så slänger hon sej.
Hon vågar stå 0.5 m ifrån ledarhästen om jag står emellan de två. Skulle hon inte göra annars.
Hon är lugn i stallet när jag är där även om hon är ensam häst,,,och det är väldigt bra för henne. Och hon gnäggar när jag komer om jag har vart ute.
Det finns hur mycket som helst,,,men när jag är med så stannar hon upp o kollar om jag blir rädd o blir jag inte det så kan hon hålla sej oxå för det mästa
.
Det är en kombination av ha tillit och vara väluppfostrad.
Men i vårt fal så bygger allt nu på tillit ,,utan tillit kan man inte uppfostra en sån häst som henne, inte till att bli så lugn som hon ändå är nu. Vi tycker om varandra och gör saker tillsammans, jobbar tillsammans, och gör saker för att underlätta för oss båda. och kompromissar mycket, men jag är ganska envis så det blir oftast jag som får sista ordet. Det är viktigt tycker jag att man jobbar tillsammans och att jag jobbar med hästen. Vi är två st och därefter ska det anpassas.
Men vissa hästar funkar det ju att bara uppfostra på men vissa som min skulle bli nervvrak då