Litar ni på era pulsklockor?

Seabisquit

Trådstartare
Jag sitter här och funderar på detta med inpulsning. Det är ju ett välkänt fenomen att pulsklockor kan visa en för hög puls vid dålig kontakt. Det jag inte vet är om det även förekommer att pulsen visas för låg av ett eller annat skäl? Hur gör ni? Går ni raka spåret in när pulsen är nere på 60/64, eller väntar ni så att ni har lite tillgodo? OM ni väntar, gör ni det för att ha marginal för att pulsen eventuellt stiger igen, eller för att pulsklockan kanske är för optimistisk, eller båda?

Sv: Litar ni på era pulsklockor?

Litar helt klart på pulsklockan, men är för feg för att gå direkt in. Vi har alltid lite tillgodo utifalatt.. Men så rider vi i gärdsgårdsserien. Rider man för placering måste man gå raka vägen in när pulsen är på plats.

Jag litar helt på klockan. Är jag tuff och har brådis så går jag till puls i grind redan när den ligger 4 slag över, det brukar gå bra för det mesta.

I slutbesiktning är jag fegare.

Jag föredrar att lyssna med stetoskop, för då hör man om pulsen ligger stadigt eller är på väg uppåt eller nedåt. Kan vara lite klurigt att höra om det blåser mycket, men jag tycker det är lättare att lita på öronen än på pulsklockan. :)

Senast ändrad:

Hmmm... inte övertygad. Det verkar ju hur svårt som helst med stetoskop...

Nejnej, stetoskop är inte så svårt egentligen. :) Man får träna lite bara så man känner sig säker. N*rdpost har rejäla stetoskop som är lätta att lyssna med. Det och en klocka med sekundvisare tycker jag är lättast. Och det är smart att träna på att lyssna i situationer där hästen har lite puls, typ inte i lugn och ro inne i stallet, för då kan den vara svårare att höra på vissa hästar. Ett pulsslag är dunk-dunk (alltså dubbelt) och man kan räkna slagen i 15 sek och sedan gånga med 4, eller i en halv minut och gånga med 2, så får man värdet för en minut. Fördelen är att man hör om den är stadig eller oregelbunden, om den går långsammare och långsammare eller snabbare och flackar.

KL

...och jag som inte hör i stetoskop brukar ta till fingrarna ;-)

Känner under ganashen på hästen. Jag lär mig hästarnas normala pulsrytm hemma och väl ute på tävling behöver jag bara känna efter lite snabbt för att kunna avgöra om pulsen är nere :)

Jag håller faktiskt med dig! Det är bra mkt lättare att hitta pulsen med fingarna, framförallt om man är nervös, som man ju ofta är på tävling.

Sedan efter ett tag så behöver man bara känna 2-4 pulsslag så vet man om hästen är ok att pulsas eller inte. Och det går rätt fort att lära sig faktiskt.

Var under ganascherna mer exakt? Jag hör inte i stetoskop och hittar sällan ens pulsen med midjebältet. :grin:

Sista tävlingen gick jag in på vinst och förlust eftersom ingen puls ville visa sig på klockan efter målgång. Det gick bra :D

Jag tycker det är rätt lätt att känna pulsen om man håller handflatan mot hjärtat. Har hästen puls upp emot 60 så dunkar det rätt bra i handen.

Limona - mitt på in mot benet känner man ådern ganska tydligt :)

CK - jag har inte lyckats lika väl med handflatan men jag ska testa igen! Kanske för att det är svårare att känna då hästen står still i stallet, och det är nog de gånger jag testat känna efter...

Seabisquit - inte alls, ut och öva ;) :D

Neywaz, försökte i dag men man kunde trott att pållan var död, för nån puls fanns där inte! :) Men jag lovar att försöka igen efter att vi har varit ute och galopperat lite, då borde det ju finnas en puls.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 922
Senast: linnsan
·
Kropp & Själ Någon annan som haft det? Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla...
Svar
12
· Visningar
13 634
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka