Litar din häst på dig?

Diana

Trådstartare
Har köpt tillbaka en häst efter ca tre år, problemet är att han inte litar på mig längre. Hur vinner jag hans förtroende igen?
Innan jag sålde honom var han alltid glad, aldrig öronen bakåt inte ens vid sadling. Men nu blir han jättesur när man kommer med sadeln eller ska lägga på täcket, står för det mesta med öronen bakåt. Det känns som han är väldigt avvaktande...
Har haft en "hästpratare" ute, tror ni på sånt? Är det ngn som har några bra tips/TH

Sv: Litar din häst på dig?

Jag har väl inte direkt några bra tips, men jag tror faktiskt på "hästpratare". Det kom en sån till min förra foderhäst, och när jag förbättrade allt han hade "klagat" på blev allt så mkt bättre.
Testat lite NH? Eller kanske trick-training? Suuperbra :) I alla fall för mig och min häst.

om han blir arg när saker ska på honom kanske han har ont?
men det kanske du redan kollat?

annars kan hästpratare säkert vara en bra idé.

jag skulle kanske ställa av honom o bara låta honom vila ett tag också, han kanske reds för mycket? eller iaf sluta rid och gå ut o gå med honom, det kan ge en annan kontakt med hästarna och för mig har det funkat för att stärka bandet mellan oss.

Jag har fyra tips, varav några som de andra varit inne på:

1. TÅLAMOD! Att få en hästs förtroende tar tid, speciellt en andra gång. Tålamod, tålamod, tålamod - och ta inte misstron personligt utan som att hästen försöker berätta vad den tidigare varit med om. Så gör jag med min häst och det förenklar eftersom han "nafsar fram och hytter bak" men ändå har blivit kärvänlig mot mig och tycker om mig. Han är ingen solstråle men han är tillgiven idag.
2. Gör andra saker, fokusera inte så mycket på ridningen, promenera, lek på ridvolten ("löslongera"), busa i hagen, massera... träna "NH"
3. Kolla upp hästen ordentligt med veterinär, kiropraktor, etc. inte bara hästpratare (som nog kan vara bra, har själv haft ute en sådan till min häst för att få några pusselbitar i hans trasiga historia).
4. Gör en ordentligt anpassad foderstat - är hästen trött och sur kanske den inte får i sig riktigt allt den behöver?

Ja, några tips i all välmening. Lycka till!

Jag får känslan av att antingen har han " fått bestämma" lite hos tidigare ägaren eller har det hänt nåt som gjort att han blivit lite mer avvaktande som du säger..
Men först och främst tror jag att han har skapat sig ett självförtroende och det brister lite i eran kommunikation då han inte anser att han " behöver " nån ledare.

Vad tror du själv?
Tror du att han skulle kunna ha haft det lite svårt med sin förra ägare eller
tror du att han har "vuxit" och blivit lite mer bestämd i sig själv..?

Jag skulle tippa på att du kanske behöver ändra attityd emot honom lite och själv bli lite mer bestämd, men det kan ju bli väldigt fel om det inte skulle vara därför han uppvisar ett sådant beteende.

En hästpratare kunde väl vara ett bra alternativ.
Själv har jag aldrig provat.
Men jag har en kompis som har testat med sin hund och den talade om för matte att hon var gravid..;)

Så det tycker jag att du ska!

Kanske ska berätta att jag vet att han har haft det lite "jobbigt" hos förra ägaren. Det har utomstående ringt och berättat och hästprataren sa samma sak. När hon återberättade det han sa så började både hon och min mamma gråta...
Jag vet att han "oroar sig" för att han ska flytta igen, flyttade ca 10 ggr på tre år, så jag har lovat honom att han ska få stanna. Han "säger att han inte förstog varför vi sålde honom, för han tyckte vi var ett team.

Jag vet att han inte har ont, men han har haft en illa sittande sadel. Enda gången han är riktigt glad är när man riden, så jag tänker inte ställa av honom. Han hade inte blivit riden på ett tag när han kom.
Jag vet orsaken varför han beter sig som han gör men hur får jag honom glad?
Alla era tips är jätte bra, mkt av det har jag gjort. Han får massage, har varit på Strömsholm med honom, foderstaten är gjord till honom. Skulle gärna gå ut och gå med honom men det fungerar inte, han är lättare att hantera när man sitter på.
I sommar är det tänkt att han ska iväg till en betäckning station. Kommer han tro att jag överger honom då?

ika77: Vilken smart hund! Våran katt hade tydligen stenkoll på oss, det var helt otroligt vad han visste.

Tack för alla tips./TH

Det känns som om han bara behöver tid (med tanke på att du kollat upp honom på strömsholm)fortsätt att ge honom kärlek så kommer det säkert att ordna sig det tar tid att vinna ett förtroende som man har förlorat (även i människovärlden..)

Han har inte varit hos dig på flera år ge honom minst ½år-1år

Jag skulle inte förlita mig på några sk "hästpratare" jag har min bestämda åsikt efter ett visst program (...men det är ju jag det)
*duckar*

se du till att han får ha kul, bra mat och omvårdnad och spara djurpratar pengarna och lägg dom som en del i en bra sadel...

Du får väl avvakta lite och se om han kanske har blivit lite säkrare på dig och dina syften tills i sommar. Ska han stå långt borta ifrån dig då eller kommer du ha möjligheter att vara hos honom ofta? Isf tror jag inte att det är nån fara.
Men att skicka iväg honom för långt borta kanske kan uppfattas som ytterligare ett " svek"..
Om han då inte har haft det så lätt innan och blivit lite moloken rent känslomässigt så hade jag hellre valt att ha honom i en lugn miljö och umgåtts med honom mycket och återknyta era djupa band som ni uppenbarligen hade för 3 år sen.
bara han blir säker på att du finns där för honom och slipper flytta igen.
En häst mår nog inte dåligt av flytter i sig, men när de kommer till ny ägare och andra skötare gång på gång så far de nog känslomässigt ganska illa.
De har ju då ingen fast punkt i tillvaron..

*lånar knapp*

Jag kan nog inte ge dig något annat råd än att ha tålamod och ge han tid.

Sen undrar jag om ni som haft ut hästpratare till era hästar har en positiv syn på det. Att det verkligen förbättrat relationen till er häst?
PM:a gärna mig om ni kan rekomendera någon, som inte är en skojare då... :)

Att jag tog ut en hästpratare var mest på skoj, jag visste ju redan när jag köpte honom vad han hade varit med om.
Jag har ju redan en sadel som passar till hästen...TH

Jag tyckte det var intressant att ta ut en häst pratare. Min andra häst tyckte tydligen att allt var jätte bra, det enda negativa var att han längtade tillbaka till sommar stället och "hans" tjej. Så det var ju roligt att höra, eftersom jag själv tyckte att han verkade må väldigt bra.
Den andra var det ju lite värre med, jag trodde han skulle vara glad för att jag "räddade" honom, men han var typ sur och undrade varför jag sålde honom... Hur förklarar man för en häst att man inte får tävla ponny när man har fyllt 18, och dessutom är lite förstor?
Jag tycker nog att jag förstår min häst lite bättre, jag slipper tänka: han tycker nog inte om mig. Han sa att det var han och jag!!(hur gulligt som helst!/TH
ps: jag pm:ar dig om vem jag hade ute.

ok lycka till du ska nog se att hästen kommer till ro hos dig igen

Svårt att säga hur du ska vinna tillbaka hans förtroende men hästpratare tror jag inte ett dugg på... min första ponny har haft två olika och de blev olika svar på nästan varje fråga + att alla svar var väldigt luddiga. tex så sa hon att min ponny tyckte dressyr var roligare än hoppning... men så fort man skulle rida dressyr blev hon jätte slö... när vi däremot hoppade spetsande hon öronen och kunde hoppa hur högt som hellst :D det är onödigt och stödja sånna lurendrejare...

Hejsan!

Jag tycker det verkar som din häst har ont eller har fått dålig erfarenhet av sadeln osv.
Kolla med en kiropraktor och massör, eller kanske en veterinär om det känns bättre.

Jag tycker du skall lägga bort sadeln och annan träning ett tag. Ha roligt med din häst! Släpp honom/henne i paddock/manege, gör mycket markarbete och horsemanship. Gå långa promenader och prata på för fullt! Verka ha superkul med din häst, kom med världens största leende till hagen eller boxe. Spring från hagen med din häst lär din häst konster!

PM:a mig för fler förslag!

Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

man bör nog vara rätt försiktig när man tar ut en hästpratare. de har blivit lite väl många för att man ska tro att alla verkligen kan... :(
men om nu det som hästprataren sa stämmer, att han kände sig bortstött ur er flock, så bör du se till att han känner förtroende och samhörighet med dig igen. Tillbringa mycket tid med att bara vara med honom. Om han har blivit besvärlig att hantera, så prova att gå en hanterings/kommunikations-kurs och se om du kan få med dig något användbart hem. Se hur som helst till att hitta på roliga saker med honom, träna honom på ett positivt och konsekvent sätt så att han blir trygg och känner sig tillfreds.

Senast ändrad:

jag är helt övertygad om att det finns riktiga häst-pratare.. men de är nog ganska svåra att hitta...många är nog falska...men vad sa hon/han då?
Hur länge har du haft honom? sen du fick tillbaka honom igen...förmodligen har det hänt ngt hos den förra ägaren..eller hade de helt andra rutiner..min häst var likdan ett tag...men då fick jag rida honom två gånger om dan istället...en skritt.runda och ett arbetspass...då blev han glad igen...jag brukar också sitta inne i boxen hos min häst...och bara finnas..ibland får jag för mig att han pratar med mig...hästar försöker alltid ta kontakt med oss har jag läst men det är vi som inte kan öppna upp oss och verkligen lyssna...träna på det...lycka till!

Har varit hos vetrinären två gånger, han har inte ont i ryggen. Han har fått massage, har en massör som kommer regelbundet. Jag vet att han hade en dålig sadel förrut, har nämligen ridit i den.

Jag skulle jätte gärna gå långa promenader, men det går inte. Han är nämligen hingst och inte alltig så lätt att leda. Jag tänker inte sluta rida för han älskar att jobba. När man rider så har han alltid öronen framåt, så länge man är mjuk i handen. Han har blivit väldigt känslig i munnen, men fungerar jätte bra på hackamore.
Jag brukar ignorera honom när han ser sur ut, eller pussa lite extra. Jag vet ju att han typ "skyddar" sig med att se sur ut eftersom han har farit illa.
Skulle jättegärna lära honom lite olika lekar och konster, brukar gömma typ morötter i boxen å sånt./TH

Har haft honom sen augusti förra året. Han har varit hos dom i ca tre år.
Hästprataren berättade att han undrade varför vi sålde honom, han tyckte att han och jag var ett team. Han sa bara en massa bra saker om mig, det märktes att han tyckte att jag svikit honom. Sen berättade han lite om sin barndom, jag vet att det stämmer för jag känner uppfödaren. Han berättade vad han hade varit med om de här tre åren, det stämmer också. Vi har under de här tre åren varit och hälsa på honom många gånger och sett honom i olika miljöer. Han har ibland sett jättefin ut och vissa gånger inte.
Kan berätta om en gång: vi åkte dit utan att ringa, det var mitt i vintern. Det var jätte kallt ute och han var ute så vi tog in honom, var där på kvällen. Tog av täckena han hade på sig, dom var jätte blöta av piss. Hästarna hade inget vatten inne stallet eller ngn mat och det var inte mockat på ett tag. Han var mager och eländig...
Så jag tror att hästprataren hade rätt i det hon sa, men jag tar det ändå med en nyp salt./TH

Min 5-åring som jag fick hem i Maj har ockå blivit sur och grinig på senare tid!ex när man skulle borsta honom eller bara ta på honom, då lade han öronen bakåt! Det var inte för att det var obehagligt för honom som jag trodde i början, utan det handlade om att han inte såg mig som ledare och det va därför han höll på så där...så min ridlärare som kan lite horsemanhips sa att hon kunde hjälpa mig att träna lite för hand med honom..så efter några gånger när han hade fått klart för sig att det var jag som var hans ledare så blev han mindre gring!.nu räcker det att man höjer rösten om han lägger öronen bakåt, å wips åker dom fram igen :)

I första hand tycker jag du ska ställa dig frågan varför hästen inte längre litar på dig? Det måste ju finnas en anledning till det.
Men mycket markarbete, ut och gå och såna saker. Skriv på nh forumet så får du säkert bra råd

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama