Liposinol eller liknande-effekt?

Aliche

Trådstartare
Efter kortisonkurerna och psykiskt illamående har jag gått upp mycket i vikt ( nästan 20 kg) och medicinerna har gjort att min ämnesomsättning blivit mycket långsammare. Jag kan nu inte se mig själv i spegeln utan att börja gråta och trots total ändring av kost och träning 3-4 ggr/ vecka ( både styrka och kondition) händer INGENTING! Jag vet att det tar tid men ingen som helst ändring utan nästan blivit större istället på nästan 5 månader så börjar jag tappa suget...

Jag hittade på apoteket några tabletter som hette liposinol som ska begränsa fettupptaget i kroppen och det låter ju bra men då undrar man såklart om dom fungerar och om det finns några biverkningar? Är det någon här som äter/ har ätit och vill dela med sig av erfarenheter? Eller andra tabletter/tillskott? Dom ska vara testade och lagliga, jag vill inte ha nåt konstigt från utomlands som inte är reglerat.
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Med mina nyvunna kunskaper i biokemi har jag förstått lite bättre varför kortisonet ger viktuppgång (har läst första året på farmaceutprogrammet). Jag ska inte ge mig på att försöka förklara hur det fungerar, men jag kan nog nästan säga säkert att de där tabletterna kommer inte hjälpa dig.
För det första så är det inget läkemedel (finns inte i fass) utan nån form av kosttillskott (typ naturmedel), vilkas effekt ofta är rätt begränsad. Och sen tror jag att det är helt fel mekanismer i produkten för att göra något åt kortisonorsakad övervikt.

Jag har själv en badboll på magen där kortison är en av orsakerna. Har självmat nu valt att försöka leva utan kortison så länge som möjligt (brukar funka nån månad) och försöka gå ner i vikt då. KAN du trappa ner/fasa ut kortisonet så lär det nog vara positivt ur vikthänseende, men ibland får man väga det onda med det goda och äta sitt kortison och lära sig älska sin goa mage... :love:
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Jag slutade med kortisonet för ca 2 månader sedan men jag vet inte hur länge det stannar kvar i kroppen, har förstått att det gör det en tid. Vet du kanske? Finns det nåt sätt att effektivisera sin viktnedgång efter kortison beroende på hur det fungerar? Mindre kolhydrater, mindre salt, mer träning, specifik träning? Jag tänkte eftersom du läst om hur det fungerar så kanske du förstod hur man ska bete sig :) acceptera hur jag ser ut är omöjligt, jag gråter på riktigt varje gång jag ser min kropp i spegeln för det känns som någon invaderat den och tagit över och det är inte längre mig jag ser, det är någon stor oformlig, valkig, cellulitig val... Jag har alltid varit väldigt smal och slank så det här är inte jag, det är inte lite kurvor utan det är någon helt annan som jag inte vill vara och som jag mår dåligt av..

Jag måste på något sätt bli iaf lite mer som jag var innan och det kan inte ta ett år innan det händer för då går jag under, på riktigt!
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Njäe, jag vet inte riktigt hur man effektiviserar viktnedgången, tyvärr. (möjligen kommer denna kunskap på kursen jag läser i höst, jag vet inte)
Det kortisonet gör (bland annat) är att höja blodsockernivån litegrann (VÄLDIGT förenklat), vilket torde medföra att insulinnivån ökar och därmed fettinlagringen. Min egen hemmasnickrade lösning på detta är att röra lite mer på mig för att göra av med blodsocker och förhoppningsvis då minska fettinlagringen. Min insikt i detta är bara några veckor gammal, så jag kan inte delge något resultat.
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Jag äter också mkt kortison och det enda som fungerar för att inte bli alldeles för fet är massor med konditionsträning (1-2 spinning/löppass per dag) och väldigt små portioner 5-6ggr per dag på fasta tider
Undviker pasta och potatis som men kan äta lite råris, bulgur och liknande till det får det bli mestadels fågel och fisk och grönsaker.
Undvika såser och allt som är sött och gott.
För mig är även sömnen viktig, helst ska jag sova kl 22 och sova mina 8h för även det gör stor skillnad om fläsket limmar fast sig eller ej på min kropp.

Meeeeeen jag är för matglad å äter sött å gott ändå å konditionstränar för lite så jag är lite fet nu ändå men det är dags att börja göra något åt det :meh:
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Sammanfattar de senaste tre dagarna med ett ord- AJ!

Första träffen med min behandlingsgrupp i torsdags. Meditation med gong-gong, jordning och presentation.... efter det fixa all mat till midsommar. Fira midsommar på fredag, fira pappas 60-årsdag igår lördag. Idag kan jag knappt stå upp. Har sovit till och från hela dagen och skulle fortsätta om inte magen vrålat så jävligt. Ska äta o sen slumra på soffan.... i morgon ska jag till tandläkaren o där ligger man ju inte direkt skönt och avslappnat.
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Tricket med Liposinol är ju att det hämmar fettupptaget dvs. fettet som inte tas upp går rakt igenom. Man riskerar att åka på diarré om kosten har normal eller hög fetthalt. Man rekommenderas därför att minska på fetthalten samtidigt som man äter dessa tabletter, för att slippa den otrevliga biverkningen. Minskar man på fettintaget bör ju det bara i sig kunna ha en gynnsam effekt. Helt utan Liposinol.
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Jag knaprade kortison under ett år (maxdos) pga Crohns. Jag gick upp i vikt trots att jag inte ändrade mitt matintag (är gammal anoretiker så överäta finns inte i min värld). Det höll på att krossa mitt sinne... jag ville bokstavligen dö när jag såg mig själv i spegeln. Jag har nästan gått ner till min normala vikt nu, ca 15 mån efter det jag slutade med kortisonet. Tyvärr har jag inga bra råd att ge, i mitt fall har mycket av viktnedgången skett pga ett visst återfall i anorexin, dvs alldeles för litet matintag :(
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Usch vad tråkigt att du känner likadant som jag, det är verkligen helt bedövande jobbigt och jag tror inte någon som inte upplevt en stor och snabb viktuppgång endast pga medicin och inte för man "slarvar med mat och träning" riktigt förstår hur jobbigt det är när man inte bara är sjuk och ständigt orolig utan att man även måste stå ut med en total förändring av sin kropp trots att man inte ändrar sin kost men när man äter cortison får man ju inte heller träna..... Jag känner mig verkligen invaderad av någon annan! När man dessutom alltid varit smal och slank och vältränad är detta helvete....

Det känns verkligen som att ALLA andra är smala eller iaf någorlunda smala jämfört med mig och jag känner mig som en enorm val som inte kan hitta några kläder som passar och än mindre ens tänka mig att ta på en bikini trots att jag älskar sommaren och sol och bad... känner mig handikappad för jag drar mig för att vara med på aktiviteter där det kan uppstå situationer där vi ska bada eller sola! Jag provade n bikini som jag köpt på nätet i onsdags (jag vägrar prova i butik!) och jag grät på riktigt i 2 timmar! Det är bara fett och valkar överallt och visst jag är väldigt självkritisk just nu men jag är väldigt stor... Nu blev det massa gnäll och klagande men jag vet inte hur jag ska ta mig vidare..
 
Sv: Liposinol eller liknande-effekt?

Det har jag iofs ett svar på... det är hårt men det enda som fungerar är att bita ihop (check, gjort det), träna så gott det går (tack mitt jobb, det är väldigt fysiskt) samt äta rätt (inte ens i närheten av det själv, äter för lite). Förstår att det inte hjälper dig just nu men det är tyvärr det som hjälper, jag börjar ändå närma mig normalvikt.

Att inte träna när man äter kortison har jag aldrig hört talas om, visst att man ska vara försiktigt med tanke på hälsenorna men i övrigt skulle jag inte ha kunnat jobba då, som sagt är mitt jobb väldigt fysiskt.

Och ja, till min omgivnings fasa har jag funderat på fettsugning till det sista jag vill bli av med men min ekonomi tillåter inte det samt att jag misstänker att min läkare skulle få hjärnblödning om jag föreslog det... :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp