Lipizzanernamn?

pinky

Trådstartare
Såg på en tävling ett märkligt namn på en Lipizzanerhäst som jag funderar över. Nu minns jag såklart inte det exakta namnet, men det var ungefär "Conversano XXXV-I".

Conversano är ju såklart namnet på hingstlinjen, så mycket vet jag. Det är därför jag funderar på vad hästen "heter", eller vad man kallar den till vardags, sas. "35-1" känns kanske lite sådär... ;)

Vilka hästar döps på detta sätt, med bara ett nummer? För ofta har de väl ett "vanligt" namn, typ Conversano Putte.

Sv: Lipizzanernamn?

Jag har lärt mig att de romerska siffrorna visar hur många generationer det är till "originalhästen" som bar det namnet och att de vanliga siffrorna visar vilken i ordningen den är som har det. Alltså skulle dit exempel vara den första hästen som har 35 led till stamhingsten Conversano.

Lipizzanern har sex olika hingstlinjer, och en renrasig lipp ska ha hingstlinjen med i sitt namn.

Det finns sen en massa krångliga regler för hur hästens eget namn ska vara, det ska på något vis också följa stammen (finns till exempel ett otal Siglavy Capriola med olika nummer, lika så ett helt gäng Pluto).

Numera frångår man ofta reglerna för egna namnet och det blir Putte istället ;)
Jag har inte allt i huvudet, men jag kan slå upp det åt dig om du är intresserad!

/Lipizzanermatte

Tack till er båda, då förstår jag lite bättre hur det hänger ihop. :laugh:

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 788
Senast: MayGrace
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 260
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 245
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31