Linköpingstudien ang bandmasken

Mynta2

Trådstartare
Någon som vet vart man kan hitta det kompletta materialet av denna undersökning ? Har bara läst lite delar här och där, men kan man få läsa hela materialet någonstans ?
 
Sv: Linköpingstudien ang bandmasken

Det gjordes ju en stor undersökning vid slakteriet i Linköping om parasitförekomst hos hästar, och då framkom ju att så många som 65% av 500 undersökta djur hade bandmaskinfektion, och att 10% hade påtagliga skador i tarmslemhinnan. Så då tänkte jag att denna undersökning kanske går att läsa i sin helhet om vad som framkommit om bandmasken som man inte riktigt vet så mycket om.

Vart jag läst det, tja, jag har googlat mig fram lite här och där med div sökord om parasiter..och bara råkat hamna på detta. därför visste jag om det ;)
 
Sv: Linköpingstudien ang bandmasken

Det finns väldigt mycket forskning om bandmask:

-Proudman CJ, French NP, Trees AJ. Tapeworm infection is a significant risk factor for spasmodic colic and ileal impaction colic in the horse. Equine Vet J. 1998 May;30(3):194-9.

-Proudman CJ, Trees AJ. Correlation of antigen specific IgG and IgG(T) responses with Anoplocephala perfoliata infection intensity in the horse. Parasite Immunol. 1996 Oct;18(10):499-506.

-Proudman CJ, Trees AJ. Tapeworms as a cause of intestinal disease in horses. Parasitol Today. 1999 Apr;15(4):156-9.

-Ryu SH, Bak UB, Kim JG, Yoon HJ, Seo HS, Kim JT, Park JY, Lee CW. Cecal rupture by Anoplocephala perfoliata infection in a thoroughbred horse in Seoul Race Park, South Korea. J Vet Sci. 2001 Dec;2(3):189-93.

-Rodriguez-Bertos A, Corchero J, Castano M, Pena L, Luzon M, Gomez-Bautista M, Meana A. Pathological alterations caused by Anoplocephala perfoliata infection in the ileocaecal junction of equids. Zentralbl Veterinarmed A. 1999 Jul;46(5):261-9.

-Proudman CJ, Holdstock NB. Investigation of an outbreak of tapeworm-associated colic in a training yard. Equine Vet J Suppl. 2000 Jun;(32):37-41.

-Bousseau et al. Treatment of caecocolic intussusception in horses by jejuno (ileo)colostomy. Vet-Rec., 2001 - 149 (1):16-18.

Linköpingstudie:
http://www.travsport.se/appImage/ATG_parasiter.pdf#search='uggla%20h%C3%B6glund%20bandmask'

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=83

Själva rapport:
Nilsson O., Ljungström B.-L., Höglund J., Lundquist H. och Uggla A.: Anoplocephala perfoliata in horses in Sweden: prevalence, infection levels and intestinal lesions. Acta Veterinaria Scandinavica 1995, 36, 319-328.

Blodprovet som nämns i ovanstående artikeln är inte detsamma som provet som finns idag. Detta prov var en tidigt, outvecklade prov som fanns för några år sedan. Provet som används nuförtiden är ett mycket bättre prov.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 376
Senast: Account
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
752
Senast: WildWilma
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp