Linjer i agility

Monifa

Trådstartare
Jag skissar mycket övningar och kombinationer själv - tycker det är kul.

Nu ska vi upp i klass 2 och jag undrar lite vad du har för upplevelse av skillnaden mellan linjerna i klass 1 och klass 2?

Har du nån övning eller banskiss som ger exempel på något som är vanligt förekommande i klass 2?

Hur skiljer det sig vidare sen från klass 2 till 3?

Försöker titta på banskisser från tävlingar och upplever att det kanske är ner fällor och att nått hinder tas från baksidan? Men å andra sidan har jag varit på klass 1 tävlingar där det varit både dubbla och trippla dolda tunnelingångar (även efter varandra), tunnel under balans med ingången o uppfartens riktning och staket.

Men oftast upplever jag att linjerna varit logiska och snälla. Är det så att i klass 2 får man jobba mer för att hitta linjerna och få hunden på linjen (i klass 1 upplever jag att hunden knappt kan hamna på annat än på linjen).

Och slutligen: din favoritövning?

Jag tycker klass 2 är enklare för man inte behöver springa som en idiot själv och det är roligare när det är lite klurigare :)
Jag får bättre kontakt med min hund på klass 2 banor än klass 1. Där han mest rusar :)

Jag springer ju inte, det får maken sköta, men jag upplever att klass två är allt ifrån väldigt enkelt, till att närma sig klass tre. Beror på vem som konstruerat banan. Det finns säkert riktlinjer, men de är nog öppna för tolkning ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka