S

Sotis

Nån som vill hjälpa denna rookien på avel och förklara lite? :confused:

Hur gör man linjeavel, kort sagt, och vad är skillnaden mot inavel?

Sv: Linjeavel

Ingenting, mer än att linjeavel är planerad och inavel oplanerad. Eller man kallar planerad inavel för linjeavel. Linjeavel är ju ofta att man väljer ut en speciell katt man kan tänka sig flera gånger i stamtavlan. Men det blir ju inavel i vilket fall.

Linjeavel = inavel

Jag känner inte till någon genetiker som använder sig av termen linjeavel. Det är uppfödare som har kommit på den termen och det handlar om att man gör vissa närabesläktade parningar för att man anser att någon individ/några individer bakom katterna är så bra både exteriört och hälsomässigt att det är värt att inavla på dem.

Någon skrev någon gång om linjeavel att linjeavel är det när inaveln ger bra resultat och inavel är när linjeaveln ger dåligt resultat ;) Rätt bra skrivet :smirk:

Ur ett kort tidsperspektiv spelar det ingen roll om man inavlar eller inte, men när man avlar ska man inte tänka 1 generation framåt utan snarae 100 generationer framåt och inavel innebär att man minskar på den genetiska variationen vilket i längden kan vara ödesdigert för en populations hälsa. Immunogenetiskt sett innebär inavel sämre immunförsvar och det är givetvis sådana effekter man inte ser efter bara några få generationer.

Tack Sol och Miss Fideli för er glasklara svar, nu förstår jag precis :idea:

En annan modell av linjeavel är att man inte gör några närabesläktade parningar, men man ser till att hålla en viss inavelsgrad. Tex. så kan man göra en parning där avkommans farmormor och mormormor är samma katt. Inte en närabesläktad parning, men man håller ändå en viss grad av inavel för att den katten anses vara "outstanding".

Man försöker helt enkelt se till att en eller flera individer dyker upp fler än en gång i stamtavlan.

Den typen av linjeavel "ägnar" jag mig åt. Inte för att jag tycker det är önskvärt att dubblera katter i stammen, utan för att det är enda sättet att hålla den långsiktiga inaveln nere. Om vi bara skulle para "helt obesläktat" så skulle det inte gå mer än tre-fyra generationer innan alla katter var kusiner med varandra, och sedan bli det nästan omöjligt att fortsätta. Min blivande kull har en katt gemensamt, i 6:e led. (och det är min hane som är dubblerad. Inte för att han är min, utan för att han var i stort sett den enda tillgängliga hanen under en period och han har lämnat mycket bra katter)

När jag måste göra besläktade parningar ser jag till att de har så bred foundation som möjligt, det är inte många katter i rasens början och därmed är det väldigt värdefullt att kunna jobba med de linjerna jag har (som ju är en hona med absolut lägsta möjliga inavel, från fyra helt skilda linjer med en morfar som ny foundationkatt).

Intressant läsning :) Grunnar på vilka svåra avvägningsfrågor detta måste vara, speciellt om man ska avla på en ny ras.

Meningen är ju att kissarna ska få ett rastypiskt utseende, så nära idealet som möjligt, och har man då en sån katt tillgänglig vill man ju självklart använda den. Men risken för sjukdom och defekter ökar ju i vart fall eftersom det blir viss inavel, om jag nu förstått saken rätt? Eller? Kan man säkert veta att det är riskfritt, eller blir det en chansning även om man testat och planerat efter konstens alla regler? Hur säker kan man vara? Och hur ofta blir det annat resultat än man tänkt sig? Till det bättre och till det sämre? Svårt att svara på kanske eftersom det är på så lång sikt? Men är nyfiken och vill gärna ha svar på mina knäppa frågor ;)

Vad betyder foundationkatt? = Stamfar/mor? Har sett uttrycket matadoravel, vad betyder det? :confused:

Det är alltid en chansning, både när man inavlar och gör utparningar. Har man jobbat med just de linjerna i årtionden vet man förhoppningvis det mesta, men recessiva anlag behöver ju inte komma från två släktingar för att dubbleras och ställa till problem. I de flesta biologers ögon är inavel alltid av ondo, eftersom man får hälsopåverkan i långa loppet även om man inte har sjukdomsanlag i linjerna. Kunskapen om detta skiftar betänkligt inom djuravel :crazy:

En foundationkatt är precis en stamfar, eller nya linjer i rasen. Ofta är det noviser (huskatter som blivit godkända för att de överensstämmer bra med rasstandarden), i min ras är det nya importer från thailand. Man förlorar i typ ett par generation när man tar in nytt, men att producera vinnande utställningskatter borde inte vara en uppfödares prio1. Hos vissa raser kan man kontrollavla istället, man korsar in en katt av en annan, större ras för att få nytt blod. Sedan korsar man tillbaks med den rasen man vill ha fram, och på relativt få generationer ser ungarna "rätt" ut igen.

En matador är en hankatt som dominerar rasen för mycket, den som "alla" parar med. Vi i korataveln har blivit bättre på att använda hankatterna (när min hane var i avel var han nästan den enda fertila hanen i norden, och en obesläktade usa-import som gjorde det lätt för alla att para med...) men det är ju svårt att få köparna att behålla hanarna fertila. Hanen som är pappa till Majas kull är inte använd tidigare i skandinavisk avel, och kommer antagligen inte bli det heller eftersom han är 5 år och ska kastreras efter nästa kull. Det var ett av de tungt vägande skälen när jag valde honom, ett annat var att han har ett temperament som man önskar sig hos alla hanar :love: Någon snygging är han då rakt inte, men med lite tur får vi någon unge som fått det bästa från både mamma och pappa och då blir riktigt fin. Avel är svårt :crazy:

Jag tycker inte alls att det är en svår balansgång, jag ägnar mig inte åt linjeavel helt enkelt. Jag anser inte att man nödvändigtvis måste hålla inavelsgraden på 0% varje parning, men jag tycker att man ska hålla den låg. Så låg som möjligt. Jag ser det som så att måste man inavla inom en ras för att den ska överleva... då är det dags att para in "nytt blod". Det håller inte i längden.

Devon rex är nog en av de få raser som faktiskt farit väldigt illa av inavel inom loppet av en väldigt kort period och då får man kanske en annan syn på saken. Vad många uppfödare inte ens ser som en möjlighet när avelsbasen är liten är att starta upp kontrollavelsprogram dvs. man börjar para in andra raser. Man kvaddar typen sett över några få generationer, men man vinner i genetisk variation och det lönar sig i längden.

Det som är lurigt med effekten av inavel är att den kan ta tid på sig att komma. Har man "tur" märks det snabbt för att någon recessiv sjukdom/defekt dyker upp i hög frekvens. Vanligast är dock att effekten kommer smygande. Man får kroppsligt mindre katter för varje generation, man får färre ungar i kullarna, det börjar krångla med fertiliteten (katterna blir könsmogna sent, har låg "könsdrift" och därför inte parar sig, blir infertila etc.) och immunförsvaret försvagas (vilket gör att tex. autoimmuna sjukdomar blir vanligare och hela populationen som sådan blir känsligare för smitta).

Inom vissa raser kommer ju kontrollavel aldrig bli möjlig. Om vi börjar korsa in andra raser och kalla dem för korater kommer vi aldrig mer få köpa katter från thailändska uppfödare. Vördnaden för rasen är enorm där, eftersom den är en del av ett mångahundraårigt kulturarv. Att ens få köpa en katt till väst är ett stort projekt. Ska vi sluta med det thailändska inlslaget kan vi lika gärna lägga ner rasen korat eftersom den typmässigt inte är otroligt unik och likagärna kan bli någon annan "grupp". Det finns alltså inget förbund som tillåter kontrollavel på rasen, och ska inte finnas det heller om man vill kunna arbeta internationellt.
Nu ser vi ju ut att ha en ganska bred genpool trots det till antalet få katter i avel, kanske för att det blivit lättare att genomföra långväga importer och förtroendet från de thailändska uppfödarna ökat så att vi har möjlighet att köpa fler katter därifrån. Kanske för att alla avlar på någorlunda likartat sätt, dvs ingen håller benhårt i sina linjer, men ingen vill heller släppa den egna hanen till obegränsat med parningar.

Min syn på besläktade parningar är att jag gör hellre två kombinationer varav en är en total utparnig och en är en kusinparning än bara den första. Med lite förnuft ökar vi den totala avelsbasen bättre. Varje katt i avel har ju något att tillföra som inte är exakt vad en annan individ har. Kanske har vi "tur" som aldrig har haft en lättavlad ras, det gör att alla uppfödare är ense om att samarbeta och att hellre lägga pengar på långväga importer än att jobba med gamla stammar som på pappret är obesläktade med kommer från exakt samma linjer från början, så som man gör i vissa vanliga raser.

Avel är svårt i alla fall för mig :confused: och vill gärna ställa några frågor till så jag kan grunna vidare :)

Om matadoravel: Vad jag kan tänka mig, är att "alla" vill helst ha honkatter för då kan man njuta av kissungarna. Att ha avelshanar är oftast bara bökigt, allra helst som de måste vara innekatt och vill markera revir, jamar, vill para sig fast det inte är lämpligt osv. Blir det inte förhållandevis få hanar att välja på? Och vad brukar den som har avelshane ha för krav på avelshonan och uppfödaren för att det ska bli något av? Räcker det med att honan är frisk?

Men det här med novisklass...? Om det hemma i stugorna finns kissar som av nån anledning ser ut som en raskatt och uppfyller en viss standard i alla fall någotsånär, men är huskatt och kanske helt obesläktad, ska man då kontakta någon kattklubb? Kan man då ställa ut den och få den "godkänd som raskatt" eller hur jag nu ska uttycka det...? Är det nåt som uppmuntras? Tänker mig att det kan vara bra att få in nytt blod och borde välkomnas av uppfödarna, samtidigt som man kanske inte gärna släpper in nykomlingar? Eller...?

Har en fråga om rexkatternas ursprung och att rasen for illa av inavel i början. Har läst nånstans att de alla härstammar från en enda katt, en mutation som dök upp spontant? Och att man sen parade denna kisses barn sedan parades med varandra? Riktigt hur det blev sedan minns jag inte men att det var mycket hög inavel? Och att alla rexkatter är släkt med varandra fast det ligger bakåt i tiden? Eller är jag ute och cyklar alldeles nu? :confused:

Om kontrollavel: Då tar man alltså in katter av en annan men liknande ras? Eller tar man in en novis?

Som jag förstått är korat alltså en riktigt stor ras i Thailand men liten i Sverige? Och att det är klokt avelsarbete att importera kissar som är de allra bästa i landet plus obesläktade med de korater som redan finns i Sverige?

Sotis skrev:
Avel är svårt i alla fall för mig :confused: och vill gärna ställa några frågor till så jag kan grunna vidare :)

Om matadoravel: Vad jag kan tänka mig, är att "alla" vill helst ha honkatter för då kan man njuta av kissungarna. Att ha avelshanar är oftast bara bökigt, allra helst som de måste vara innekatt och vill markera revir, jamar, vill para sig fast det inte är lämpligt osv. Blir det inte förhållandevis få hanar att välja på? Och vad brukar den som har avelshane ha för krav på avelshonan och uppfödaren för att det ska bli något av? Räcker det med att honan är frisk?

Men det här med novisklass...? Om det hemma i stugorna finns kissar som av nån anledning ser ut som en raskatt och uppfyller en viss standard i alla fall någotsånär, men är huskatt och kanske helt obesläktad, ska man då kontakta någon kattklubb? Kan man då ställa ut den och få den "godkänd som raskatt" eller hur jag nu ska uttycka det...? Är det nåt som uppmuntras? Tänker mig att det kan vara bra att få in nytt blod och borde välkomnas av uppfödarna, samtidigt som man kanske inte gärna släpper in nykomlingar? Eller...?

Har en fråga om rexkatternas ursprung och att rasen for illa av inavel i början. Har läst nånstans att de alla härstammar från en enda katt, en mutation som dök upp spontant? Och att man sen parade denna kisses barn sedan parades med varandra? Riktigt hur det blev sedan minns jag inte men att det var mycket hög inavel? Och att alla rexkatter är släkt med varandra fast det ligger bakåt i tiden? Eller är jag ute och cyklar alldeles nu? :confused:

Om kontrollavel: Då tar man alltså in katter av en annan men liknande ras? Eller tar man in en novis?

Som jag förstått är korat alltså en riktigt stor ras i Thailand men liten i Sverige? Och att det är klokt avelsarbete att importera kissar som är de allra bästa i landet plus obesläktade med de korater som redan finns i Sverige?

Matadoravel handlar mest om att en hane får alldeles för många ungar, vilket i längden innebär att han finns med i dom flesta katterna några generationer senare. Inom brittaveln har vi en sån, Orri van Diaspora. Han gick i avel i Holland först, sen här i Sverige. Han finns med i massor av katter, speciellt inom färgerna lila/choklad, eftersom han liksom satte grundstenen för dessa färger då han var lila själv. Det importeras endel från Holland och där ligger han ju också med ibland, så det har blivit lite av en ond cirkel. Han är ju också en stark typsättare inom brittaveln, så han har gjort en hel del positivt.
Vilka krav hanägaren sätter på honan är olika. Oftast krävs att stammarna stämmer och att honan är fristestad för det hanen är fritestad ifrån. Både smittande sjukdomar och defekter som följer rasen.
Inom SVERAK så är novisklasserna helt stängda idag. Den sista rasen man kunde ta in noviser i var Europé, men den är också stängd nu eftersom avelsbasen är tillräckligt bred. Inom IDP tror jag att novisklassen för Européerna fortfarande är öppen, men det är vad jag tror. Då krävs det att katten uppfyller rasstandarden utseendemässigt enligt domare och sen förs den in i registret som novis.
Kontrollavel är när man får tillstånd att göra en parning som egentigen inte är godkänd. Det kan handla om ett icke godkänt hårlag inom rasen, eller att para in en ny ras. Vad jag vet är det bara inom Devon Rex-aveln och tydligen även i Birma-aveln som man kan få tillstånd att para in andra raser. På Devon Rex används Europé, Exotic, Britter samt tydligen huskatter också. Detta för att avelsbasen är för liten, dvs katterna är för nära besläktade med varandra och man riskerar en sk avelsdepression men tråkiga konsekvenser. Mindre katter, fertilitetsproblem mm.

Dels är det jobbigt att ha hankatt, dels vill de flesta honkattägare para med den hanen som gått bäst på utställning och gett snyggast avkommor, trots att det omöjligen kan finna en hane som är bäst till alla.

Novisklassen är i praktiken stängd numera. Förr tog man in Europé och skogkatt från huskatter, och avkommorna måste avelsgodkännas i ett visst antal led för att det inte ska dyka upp oönskade anlag i vidare avel. De raser jag vet man kan ta in noviser i är korat och sokoke. I båda fallen gäller det att novisen ska bevisligen komma från kattens ursprungsområde (i sokokens fall kenya) och vara tillräckligt typisk för rasen. Koraten är inte stor till antal i thailand heller, men de har ju den "fördelen" att de kan plocka in en förvildad katt från khoratdistriktet och sätta den i kontrollavel. Vi får inte köpa de bästa katterna, men eftersom idealen skiljer mellan thailand och västavel så spelar det ingen större roll. En "snygg" thailändare är fortfarande för lång och orientalisk för att bli en bra utställningskatt här. I usa är rasen mycket vanligare, men de har ju inte många foundationkatter från början så jag föredrar att jobba med blandade linjer. Om vi använder både gamla skandinaviska katter (som togs hit direkt från thailand under 60-talet) och blandar det med moderna amerikanska och nya thailändska linjer får vi ett så blandat ursprung vi kan. Varannan-var tredje generation importerar man något helt nytt för att inte bli sittande med katter som på pappret ser obesläktade ut men som kommer från exakt samma linje allihop om man bara ser några fler generationer än de som syns i stamtavlan.

(ja, jag borde verkligen släppa katterna några timmar och skriva klart min hemtenta, men hur ofta händer det :angel: )

Senast ändrad:

Jo, jag är allt en stygging som håller kvar er vid datorn med en massa krångliga frågor :devil:

Men nu är min stackars lilla skalle så fullproppad med ny kunskap, att det inte finns plats för något mer :D Ska grunna lite på detta och försöka göra lite nytta härhemma också... Kanske återkommer med fler frågor, när jag väl smält allt det nya... ;)

Jättetack till er alla som svarat! :bow:

Sotis skrev:

Alla devon rex härstammar från en och samma hane, Kirlee. När Kirlee upptäcktes fanns corish rex redan och man antog att det var samma anlag som gjorde cornisharna och Kirlee lockig så han användes först i cornish-avel men det visade sig snabbt att det inte var samma anlag. Man inavlade rejält när man skapade devon rex. Så blir det per automatik om rasen har en stamfader. Det korsades in jättemånga andra raser också redan på tidigt stadie, men det inavlades väldigt mycket.

Kontrollavel innebär att man parar in en annan ras.

Sotis skrev:

ALLA avelskatter ska naturligtvis hållas inomhus, det är inte specifikt för hankatterna.
Är det din egen långhåriga huskatt du tänker på alltså som "novis"? Skulle inte hon kastreras?

MissFideli skrev:
På Devon Rex används Europé, Exotic, Britter samt tydligen huskatter också. Detta för att avelsbasen är för liten, dvs katterna är för nära besläktade med varandra och man riskerar en sk avelsdepression men tråkiga konsekvenser. Mindre katter, fertilitetsproblem mm.

Man kan väl få tillstånd för kontrollavel på nästan alla raser? Men i Sverige så pågår det just nu bara på Devon och Birma.
Hos ragdoll så har man genomfört kontrollavel med balines (i nya zeeland) och just nu med birma (i australien, tror jag). Vi har en ragdollhane i avel i Sverige som kommer från avelsprogrammet med balines. Programmet gjordes i syftet att förbättra/förstärka chokladanlaget hos ragdoll, men även för att bredda avelsbasen. Samma sak gäller avelsprogrammet med birma (som jag personligen tycker är ett bättre val än Balines, då birman ligger närmare i typ än balines).
Så visst är det möjligt även på andra raser, det gäller ju bara att någon orkar engagera sig i det...

Hos korat finns bara en möjlighet till kontrollavel, och det är om man tar in en "huskatt" från rätt region i thailand och får den novisgodkänd. Sådana katter har Maja i sin stam. All annan inparning gör att vi blir förbjudna samarbetspartners för de thailändska förbunden. Jag vet tyvärr inte om det är något FIFé vet om, det har inte varit nödvändigt tidigare eftersom alla "gamla" koratuppfödare är noga med traditionerna, men nu kommer ju flera nya som kanske inte har samma förankring.

Bra att du vill lära dig mer, men detta har ju inget med din huskattsavel att göra. Seriösa uppfödare släpper ju inte ut honkatten och låter henne hitta en hane själv.
Risken för sjukdomar som sprids är alldeles för stor för det.
Dessutom tar du ju kull efter kull på en fd hemlös katt. Vem vet hur många kullar hon har haft innan hon kom till dig?

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 083
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama