Linjeavel på Capitol

token

Trådstartare
Har en liten undran om detta med linjeavel.

Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här

http://www.blup.se/sv-SE/horses/229284-cardine-12-swb

Hingsten hon ska betäckas med är E: Cento ( som också är E: Capitol - Lord)

Cardento och Cento har alltså samma pappa OCH morfar. Cardento är pappa till stoet och Cento pappa till hingsten.

Hans stam är här

http://www.blup.se/sv-SE/horses/239884-centesimo


Blir det lite för lika stam på mamman o pappan??? Jag älskar ju Capitolblodet och vill gärna linjeavla på det men hjälp tas tacksamt emot här .
 
Sv: Linjeavel på Capitol

Nja, Cento är ju e: Capitol I - Caletto II. Lord är däremot morfar till din hingst ;)

Ja så blir det ju ;) blev lite förvirrande med alla namn hehe
Hur som helst så är det ju samma blodslinjer....Frågan är om det gör något??
 
Sv: Linjeavel på Capitol

Någon som vet om det är ok med linjeavel med både Capitol och lord såpass nära??? Även Caletto I finns hos båda, dock några led bak på stoet
 
Sv: Linjeavel på Capitol

det inte okej. dom är släkt

Nästan alla bra hästar har anfäder som är släkt...

Till ts; man brukar säga att om du adderar generationerna då samma häst återkommer så ska idealsumman för linjeavel bli 6. Blir siffran lägre räknas det som inavel. Tex om avkomman beräknas få hingst a återkommande i tredje led på pappans sida och i andra led på mammans sida så blir summan 5= inavel. Återkommer hingst a i tredjeled även på mödernet så blir det ok linjeavel.

Hur man tänker när flera hingstar återkommer tätt i stamtavlan vet jag inte... Man bör vara extra noga med att de individer man avlar på är defektfria när man linjeavlar.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
47 564
Avel Jag har ett fantastiskt sto e OBOS Quality, hon både rör sig bra och hoppar super, fantastisk inställning till allt arbete, ja kort sagt...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: Jeps
·
Avel Dags för försnack och skvaller? :angel: Rådgivande bedömningarna gick ju förra veckan så där har ju kommit en del möjliga kandidater...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
73 683
Senast: Görel
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 887
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp