Linjeavel-inavel Vart går gränsen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare granis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 153
G

granis

Hur nära kan samma hingst återkomma hos en avkomma?
Jag har ett sto som är ee.Calypso II. Har funderingar på att betäcka henne med Advokat 963 som är ue:Calypso II. Är det för tätt?
Jag är "grön" inom detta, så behöver tips och råd:bow:

Sv: Linjeavel-inavel Vart går gränsen?

Om man ska syssla med linjeavel så behöver man veta mer om hingsten som kommer finnas i dubbel uppsättning i avkomman, för att kunna avgöra om det är lämpligt eller inte.

Rent generellt så finns inget hinder till den kombination du tänker dig, men du måste alltså vara medveten om att just den hingstens egenskaper - både bra och mindre bra - skulle kunna framträda mer än om det inte hade varit nån linjeavel.

*svammelsvammel*
(jag vet inget om Calypso II)

Tyvär så vet jag inte så mkt vad Calypso II nedärver. Någon annan som vet?? Jag vet bara att han finns med mkt ofta bland hopphästar.
Vad blir procentsatsen på kombinationen jag tänkt? Någon som kan räkna? Jag kan det tyvär inte;)

Inavelsgraden blir 3,12 om det inte finns fler gemensamma hästar i deras stamtavlor.

Det finns ej flera av samma. Är 3,12% bra eller dåligt?? Jag är som sagt grön inom detta. Tack för alla svar:bow:Hoppas på fler:)

Calypso II är en väldigt uppskattad hingst i Tyskland (bl a) lämnat bl a CONTENDER :love:

du kan läsa mer om honom här:

http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/calypsoII/calypso.html

passar individerna i övrigt ihop skulle jag inte vara rädd att ha honom på två ställen, det har jag på ett av mina ston, och det fungerade utmärkt :D hon är e Embassy (e Silvio - Calypso II) ue. Calypso II. Hon har i sin tur lämnat fantastiska avkommor med Stakkato som är en Golden Cross med Calypso II (så denna gången verkar det blivit dubbelt så bra... :D)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 199
Senast: Hedwig
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka