Linimentet Blue Lotion

_Runaway_

Trådstartare
har köpt blue Lotion, och undrar om det är typ blister-varning på det? På radital-linimentets flaska står det ju att det finns risk för blisterskador vid felaktigt användande. Står inget om det på BL men jag vill vara säker.

Sv: Linimentet Blue Lotion

Jag har använt Blue Lotion på flera av mina hästar genom åren och aldrig fått någon blistringseffekt, det gäller även Radital. Har för övrigt testat båda sorterna på mina egna dåliga leder utan att själv fått blistringseffekt på huden. Blue Lotion hade i det närmaste ingen effekt över huvud taget, varken kylande eller värmande.

Cabon skrev:
Jag har använt Blue Lotion på flera av mina hästar genom åren och aldrig fått någon blistringseffekt, det gäller även Radital. Har för övrigt testat båda sorterna på mina egna dåliga leder utan att själv fått blistringseffekt på huden. Blue Lotion hade i det närmaste ingen effekt över huvud taget, varken kylande eller värmande.

jag har aldrig sett blister effekt med blue lotion...däremot med radital...men det är när man lindar benen efter man satt på liniment..

med blue lotion kan man linda benen efter man satt på linimentet men se upp med radital om du ska linda benen

På Blue Lotion står det ju att det kan användas med lindor. Skulle det vara risk för blistringseffekt skulle det stå det. På t ex Isbalsam står det att man pga det inte ska linda eller täcka över området på minst 30 min.

Jag har alltid lindat över direkt när jag använt BL och det har inte hänt nåt.

M.

Tja, det STÅR inte och egentligen ska det inte vara nån risk men likförbenat fick mitt sto blisterskador när jag lindade över Blue Lotion. Fast det kan ha kommit in några sandkorn alt att det inte blev perfekt lindat alt att det var fuktigt ute och således var hon fuktig om benen också (fast inte BLÖT), så det var därför -ibland behövs det ju inte så mycket. Blev dock inga allvarliga skador sas, på två veckor var de små rugorna helt borta.

Har dock aldrig varit med om blisterskador tidigare varken med arnika eller radital eller flertalet andra liniment, varken på mej själv eller hästarna. Har dock aldrig lindat över radital.

Blue lotion är inte lika starkt som radital, därför har dom som skyldighet att informera på flaskan att det kan blistra. Men det beror ju också på hur känlig häst man har. Min är jättekänslig av starkare linement som grön gröt, radital, Alouera Rub och även i större mängd Arnika (flytande) Arnika gel går bättre. Iallafall så tar jag det starkare ca 1-2 dagar i veckan, och det fungerar bar, självklaret är jag noga att inte ha på annat linement på det ställe som jag haft på det starkare dagarna imellan. Risken är ju då stor för olika reaktioner. Men en annan i stallet kunde köra med radital i två veckor varje dag, uppehåll i en vecka och köra på i två veckor till, utan att hsäten blistarde, så det beror på hur känsliga dom är. Har sett bilder med blistrade hästar och det är inte kul, så jag gör altt för att undvika det. Det är också som dom andara säger, man skall undvika att linda stallbandage med starkare linement om man har en känslig häst, men min som är känslig kan jag linementa med blue lotion eller något annat linemnt och linda ca 3 gånger i veckan på sådant vis, och han blistar inte av det.

Jag har använt Liniment Blue, Arnika Gel, Radital, Thermo Massage och en hel del andra liniment och jag har som tur är aldrig haft en blistrad häst eller sett någon i verkligheten...

Har bara mycket bra erfarenheter av ovanstående liniment!

Mvh Huntress :)

Satte BL på min sambos ömma rygg och han kände INGENTING, hur effektivt är det då? :angel:

Tja, det beror på vem du frågar, jag kan inte ha på BL på min häst utan handskar. Känner allt för väl hur det först kyler för att sedan bli hett som i h-vete. Hästen däremot är inte lika känslig, duschar honom först och har sedan på BL och lägger på lindor. Har faktiskt aldrig sett någon häst med blisterskador av BL. Radital däremot har jag haft flera som inte fixat, men det har då masserats in på blöta ben och lindats.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat