Liniment??

D

Daijana

Hej letar överallt på internet om riktig information om linimetn, vad de igentligen gör med musklerna, vad som händer. så tänkte om ni kunde hjälpa mej att hitta :) några länkar? eller information:D please help me:banana:

Sv: Liniment??

Hej, jag använde ett linement förra hösten på min ponny. På föpackningen stod det " används vid fördel med omslag". Det stämde inte riktigt, för när min ponny hade fått ett sticksår så la vi på linement och ett stallbandage efter ett råd. Och ja, behöver jag säga mer än att ha njust nu har en decimeter med vit päls på frambenet. Vackert eftersom han är fux;)

Jag brukar ha det efter att jag har tränat, så att han inte får träningsverk dagen efter.

Detta är information som jag fått, jag har aldrig tagit reda på om det stämmer eftersom jag alltid tyckt att det är så rimligt. :o Så om jag har fel, rätta mig gärna.

Linimentet skapar en liten irritation i huden, som lockar dit mycket vita blodkroppar för att läka irritationen, och när de är där och läker irritationen så jobbar de även på evetuella andra skador som finns i området.

Jag kanske bara är tokig som tycker att det låter logiskt? :o

jo de kan nog vara så, men de låter mer logiskt på blistring:)

Är det inte så enkelt att det ger värme= ökar blodcirkulationen ?

Men det stod väl inte:
"Används med fördel med omslag vid sår." ???

Stackars häst. Kan inte varit skönt.

Fast det är ju samma princip med liniment och blister, fast blister är starkare.

Man använder ju liniment för att öka blodcirkulationen i området.
Jag tycker dock att liniment ger störst effekt på ben, med eller utan bandage. Har svårt att tro att liniment ger märkbar effekt på en hästs muskler, som är rätt stora och djupa jämfört med oss människor. Jag tror mer på att det är massagen som gör jobbet, inte det man har i handen när man masserar.

Nej men asså det stod "används vid fördel vid omslag". Vi lindade ju DEFINITIVT INTE honom med liniment runt såret. Då har du missuppfattat mej. Vi lindade under såret för att inte svullnaden skulle flytta sig ner mot hoven. Han hade sticksår ovanför knäet på insidan.:crazy:

Det var inget öppet sår. Vi lindade under såret så att inte svullnaden skulle vandra nedåt.

Alla hästar är olika känsliga, vissa reagerar starkare än andra på liniment, men det känns nästan som ni måste ha lindat för hårt eller haft för mycket liniment om han reagerade så kraftigt.

Alla hästar är olika känsliga, vissa reagerar starkare än andra på liniment, men det känns nästan som ni måste ha lindat för hårt eller haft för mycket liniment om han reagerade så kraftigt.

Instämmer FULLSTÄNDIGT med ovanstående. SKulle inte skylla på linimentet utan på inkompetens vad gäller linda ben.

Nej men asså det stod "används vid fördel vid omslag". Vi lindade ju DEFINITIVT INTE honom med liniment runt såret. Då har du missuppfattat mej. Vi lindade under såret för att inte svullnaden skulle flytta sig ner mot hoven. Han hade sticksår ovanför knäet på insidan.:crazy:

Eeh, ja "används vid fördel vid omslag" menas nog inte med att du ska använda det när hästen har ett sår och behöver ett omslag. Utan att linimentet kan med fördel användas MED el UTAN bandage (omslag) (vissa liniment har större effekt MED bandage! Men INTE i öppna sår.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 207
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18