Liniment ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Daffne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 800
D

Daffne

Hur fungerar liniment? När använder man det, efter ridning/arbete?

/Daffne

Det finns många olika sorter, vissa värmer bara, andra kyler och värmer.
Man kan använda det till benen, t.ex efter ansträgning då man vill öka blodcirkulationen.

Det finns även speciella liniment som man kan ha och massera hästen kropp och muskler med. Men dom verkar bara värmande.

okej, så om man arbetat hästen och vill öka blodcirkulationen i benen kan man använda t.ex eclipse blue lotion?
En undring till, (såklart det är ju typiskt mig), hur vet man att man behöver använda liniment, jag menar man ska väl inte använda det om det inte är nödvändigt?

Tack för dit svar ! :)

Ja, fast blue lotion verkar kylande först, men det är ju inte på något sätt dåligt! Att kyla först och sen värma brukar ge bäst/mest positiv effekt (kanske inte just att kyla med liniment...) :)
Dock är blue lotion lite "starkt" att ha på muskler, typ ryggar.

Har man en helt frisk häst så är det egentligen inte nödvändigt med liniment, men vill man vårda och ta hand om hästens ben lite "extra" så är det ingen fara, det är inte skadligt och använder man det på rätt sätt kan man linimentera varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
285
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Smultron
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
703
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka