K

Kallblod

Hej!
Vi har haft en diskution i stallet idag angående liniment så jag tänkte nu höra med er här vad ni tycker osv. Använder ni liniment? Vilket använder ni? Varför? Vilket liniment tycker ni är bäst resp. sämst? osv.

använder Arnika, funkar på allt (inklusive min benhinneinflamation) :). Kanonbra!

hej!
Jag använde liniment när mina hästar ansträngt sig hårt. Av precis samma anledning som man använder det själv. Använder blue lotion och radital.

Arnika använder jag, det tycker jag själv verkar vara bäst. Det har hästens hästens kiropraktor också sagt. :)

Har också gått över till Arnika efter rekommendation. Vet dock inte om det fungerar bättre ännu. Det luktar i alla fall inte lika fränt och starkt som andra liniment...
Jag masserar in liniment efter tuffare arbetspass och inte varje dag.

Använder arnika-liniment efter råd från hästfysioterapeuten. Använder på rygg och ben några dagar i veckan. Tycker de verkar funka bra! :)

Använder ytterst sällan liniment och lindar aldrig benen på natten. Har man väl börjat så måste man göra det varje kväll och det ser jag ingen anledning till. Hästarna kan ju bli beroende av att få benen insmorda och lindade har jag hört från diverse "experter" på området. Mina hästars ben svullnar inte nattetid men även om de skulle göra det något så skulle jag ändå skippa stallindor. Hästarna är ute från tidig morgon till kväll och nattetid ligger de ner och sover som stockar allihopa ;)(dvs ingen stillastående belastning på benen i många timmar).

man måste INTE linda och ha på liniment varje kväll bara för att man gör det efter ett hårt pass osv. det dummaste jag hört....

Bäst: Racingliniment, radital å i extrema fall, cedar oil.
Sämst: Blue Lotion.

Använder Liniment+Liniment shampoo när travaren har snabbjobbats (extem belastning) aldrig annars.

jag har använt utspäd radital, i ett bra tag på min ponny nu.
hon smällde till sig själv på insidan av benet en dag när hon gick i hagen, så då fick hon en inre blödning.
Men jag behandlade henne i fem veckor utan att det hände något, så vid återbesöket av kiropraktorn så fick hon på sig en blandning av tre olika sorters liniment (kommer inte ihåg vilka, men den ena av dom använder man iaf vid om höästen har råkat ut för hovböld, kännde igen lukten nå grymt sen mammas häst fick det), å då fick hon inte bli blöt på tre dagar å sen fortsätta med den vanliga liniment behandlingen å då blev hon bra efter en tre-fyra veckor :)

Till er som använder Arnika liniment; Var finns detta att köpa (gärna på webben) och hur mkt kostar det? :bump:

Hej!

Jag använder Arnika gelé när jag masserar min häst för jag tycker att det verkar ge bäst effekt.
Jag använder även varmlera på baken för att jag vill ha mer värme där så att hon inte blir så stel. :D

Använder helst Arnica gel till benen efter riktigt hårda pass dvs 2,5 mil och uppåt ( distans) i högt tempo eller tuff terräng. Sedan på kvällen lindor fram med BoT.
Har de fått slag som måste kylas så Isbalsam.

Vid massage arnica eller aloe vera Rub (superstarkt liniment). Rub vid muskelknutor tex.

Vid vanliga pass - ingenting. Hellre att man låter hästen röra sig i hagen eller för hand. Tanken är ju att slaggprodukter ska försvinna med ökad blodcirkulation så då är aktiv skritt nödvändigt tycker jag. Allt för ofta ser man hästar som skrittas av nästan sovandes eller rids fram sovandes. Hur ska musklerna/ cirkulationen då aktiveras?

Arnika finns väl att köpa på börjes eller hööks hemsida??

Använder arnika eller speedway beroende på vad jag vill ha för effekt...
Speedway på galliga ben och arnika efter ett tränings pass.

Arnika gel finns och köpa lite här och var. Finns väl på de allra flesta ridsportbutikerna här i kring (Örebro.)

På webben tror jag de finns på Hööks, Börjes och Eriks t.ex..

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
374
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Malva1978
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V