Jag använder Radital (kommer inte ihåg nu vad den heter mer men är flytande:o) och
Dr Schaettes Balsam Liniment.

För kylande använder jag kallvatten hemma och kyldamasker när vi är inte är hemma.

Cold Pack? O finns kylskydd till knän (förutom ice vibe, så desperat är jag inte o har svårt att få ihop kyla o vibrationer)?

Egen brunn som visserligen inte sinar lätt men på ren "lyx" (ej akut skada) vill jag inte riktigt slösa vatten faktiskt :)

Isbalsam, samma som @Centaur eller det finns flera?

Annat. Tyckte inte det centaur använder hade så bra effekt. Eclipse kylgel eller ice power (till människa) använder jag.

Cold pack = sån där påse med blå gel i man har i frysen som är formbar även frusen. Upphottad version av en påse kylda ärtor ;) men funkar inte i hage. Men kyler som is. Länge.

Kylskydden jag har är för ben men jag har i nödfall (skada) satt de både över knä och has. Men inget man slänger it i hagen med. Kyler sämre än is dock. Samma typ som de som finns hos hööks.

Men en fångbenägen IR-häst har man både en och tre sätt att kyla och provat både fem och sex olika sätt. (Sen hade jag halva frysen full med isbitspåsar med ;))

Cold Pack? O finns kylskydd till knän (förutom ice vibe, så desperat är jag inte o har svårt att få ihop kyla o vibrationer)?

Egen brunn som visserligen inte sinar lätt men på ren "lyx" (ej akut skada) vill jag inte riktigt slösa vatten faktiskt :)

Isbalsam, samma som @Centaur eller det finns flera?
Den kyldamasken jag använder ska normalt sitta länge ner på benet än knät men funkar att sätta högre upp så det funkar på knät.

Frågan är väl vad man menar med att linimentet fungera?. Liniment är ju inget undergörande medel, utan ökar bara blodgenomströmningen något. Vill man ha rejälare funktion så är det snarare blister man behöver. Och det ska man kanske inte leka med heller.
Jag har använt radital på mig själv. Flytande funkar utmärkt (gärna i kombination med arnika) medan jag får jätte-eksemutslag av värmesalvan.

Frågan är väl vad man menar med att linimentet fungera?. Liniment är ju inget undergörande medel, utan ökar bara blodgenomströmningen något. Vill man ha rejälare funktion så är det snarare blister man behöver. Och det ska man kanske inte leka med heller.
Jag har använt radital på mig själv. Flytande funkar utmärkt (gärna i kombination med arnika) medan jag får jätte-eksemutslag av värmesalvan.

För mig så fungerar = att jag känner en rejäl effekt i mina händer (och att det inte blir någon negativ effekt). Så mycket mer är ju svårt att utvärdera tycker jag. Men ska något kyla - ja då vill jag att mina händer kyls av det. Ordentligt och länge. Omvänt om det ska värma då.

Jag vill ju att det ska öka genomströmningen såpass djupt att det hjälper till på traven m knäleden.

I grunden så tror jag inte mycket på speciella tillskott, liniment eller BoT (därav oinsattheten) men är beredd att göra ett försök denna vändan o vill ju då hitta produkterna som åtm trots kunna ge mest effekt.

Vad gör Radital? Det har jag använt förr hos en hästägare, händerna kändes kalla länge efteråt. Tänkte dock inte på om de var kalla eller bara kändes kalla (o det var mer genomströmning?).
Angående Raditalen så använder jag en flaska med lättflytande gul vätska i, ingen aning vad den heter mer. Jag upplever att händerna känns som is efteråt, och de är även iskalla när jag tar på dem, sen om det beror på linimentet eller min kassa blodcirkulation låter jag vara osagt. När den där hemska kylan sen släpper så börjar det värma istället och händerna känns varma. Huruvida blodgenomströmningen faktiskt förändras vid användning vet jag inte, men jag upplever iaf stor effekt på mig själv.

Div liniment har inte haft ngn effekt på min gödselarmbåge, BoT har däremot funkat klockrent. När jag känner av armbågen sover jag med BoT ett par dagar och vips är värken och svullnaden borta. Placebo eller ej, så sjukt nöjd.

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka