Radital! Stukade foten riktigt illa i vintras efter att ha trampat snett ner från en gödselspång...Tog med en flaska radital och en hästlinda hem, för bästa blistringseffekt hehe.... stukningen var bortblåst dagen efter, har inte känt av den sen dess.

Jag använder det på hästarna med gott resultat, dock gör det så förbaskat ont i händerna i många timmar efteråt. Det isar (!!!) innan det slutligen värmer. Handskar rekommenderas nästan vid användning av det om du inte vill ha det på dig själv..

Vad grundar ni det på?

Ang Radital. Har de ändrat formulan på senare tid eller är det lika effektivt som förr?

Egen erfarent, har testat många olika liniment på både hästarna, mig själv och maken.... :idea:
Har haft två hästar med återkommande ledinflammationer som hölls i sjakk bl.a. med hjälp av dessa. De funkar även jättebra på mina inflammerade senar i armarna och makens dåliga rygg. :)

Vilken effekt vill man uppnå? Kylande eller värmande. Värma kan det ju inte göra utan det måste vara ökad blodgenomströmning man vill åt. Hur djupt går effekten? Är det bara hudlagret som får ökad cirkulation?

Om man tar kyla som ex så krävs det väl 20 min med svalt vatten (isbanandage etc) för effekt djupare i vävnaden.

har inte hittar ngt som jag tycker ger effekt på hästen, så vill jag kyla så tar jag kallvatten och vill jag värma lägger jag på back on track.

på mig själv så tar jag dock liniment :p radital flytande för svagt värmande och kylande, aleovera heat för att effektivt få bort spändhet och mer akuta aj-or. har dock inte vågat testa på hästen då jag inte har koll på vad som är i den och ev karens.

har inte hittar ngt som jag tycker ger effekt på hästen, så vill jag kyla så tar jag kallvatten och vill jag värma lägger jag på back on track.

på mig själv så tar jag dock liniment :p radital flytande för svagt värmande och kylande, aleovera heat för att effektivt få bort spändhet och mer akuta aj-or. har dock inte vågat testa på hästen då jag inte har koll på vad som är i den och ev karens.
Som jag har förstått det så är det 96 timmars karens. Men effektiv är den :)

Radital Värmesalva
Arnika Gel
Dr Schaettes Balsam Liniment
Tycker alla dessa tre har viss effekt! Värmesalvan kan blistra ibland!

För att kyla är amc isbalsam och spray bäst men jag använder endast spray på djur pga att balsam blir kvar i pälsen och kan blistra.

Jag testar allt på mig själv.

Radital är alldeles för starkt om hästen är minsta känslig! Varning för den. Testa på ett litet område och täck ej!
Blistrar och brinner/svider. Särskilt försiktig måste du vara vid upprepad användning.

Nu var det länge sen jag använde liniment/etc. Men Blue lotion (kyler först, värmer sen) och radital värmesalva var de enda jag tyckte var värda pengarna och gav effekt. Testar allt på mig själv.

Låter som en ännu värre djungel än ledtillskott det här ju. Puh.

Vill nog ha värmande (om d finns olika?) men är väl ffa ökad blodgenomströmning. Ett knä hästen har/får ledinflammation i och jag hade velat ta på något vid utsläpp utan att täcka över. BoT på natten (utan ngt under såklart).

Och eg söker jag ngt sätt (ej vatten, plan B är ispåse) att kyla effektiv efter ridning också. Men det ska ju inte bara kännas lite kallt på huden.

Vad gör Radital? Det har jag använt förr hos en hästägare, händerna kändes kalla länge efteråt. Tänkte dock inte på om de var kalla eller bara kändes kalla (o det var mer genomströmning?).

Arnika tinktur som man lindade över (skulle enl förpackning) från typ Biofarmab hade jag till min ponny men den kändes bara lite kall när man gnuggade in den.

Sen tog min kunskap om sådant här slut typ :D

Karens o dyl spelar ingen roll. Kan mkt väl ha andra välgörande egenskaper också men jag är rätt skeptisk till effekten därav frågan :)

Låter som en ännu värre djungel än ledtillskott det här ju. Puh.

Vill nog ha värmande (om d finns olika?) men är väl ffa ökad blodgenomströmning. Ett knä hästen har/får ledinflammation i och jag hade velat ta på något vid utsläpp utan att täcka över. BoT på natten (utan ngt under såklart).

Och eg söker jag ngt sätt (ej vatten, plan B är ispåse) att kyla effektiv efter ridning också. Men det ska ju inte bara kännas lite kallt på huden.

Vad gör Radital? Det har jag använt förr hos en hästägare, händerna kändes kalla länge efteråt. Tänkte dock inte på om de var kalla eller bara kändes kalla (o det var mer genomströmning?).

Arnika tinktur som man lindade över (skulle enl förpackning) från typ Biofarmab hade jag till min ponny men den kändes bara lite kall när man gnuggade in den.

Sen tog min kunskap om sådant här slut typ :D

Karens o dyl spelar ingen roll. Kan mkt väl ha andra välgörande egenskaper också men jag är rätt skeptisk till effekten därav frågan :)

Är det kyla jag vill åt så är jag slö så isbalsam. Men måste ha handskar, annars känns händerna som is och gör ont i flera h. Är jag inte slö hämtat jag cold pack ur frysen. Är jag halvslö har jag kylskydd. Men handlar det om ngt och kunna släppa ut med så är ju isbalsam det enda av de som går.

Kan du inte bara kyla med rinnande vatten? Det är bäst! (Men med egen brunn så nej...)

Är det kyla jag vill åt så är jag slö så isbalsam. Men måste ha handskar, annars känns händerna som is och gör ont i flera h. Är jag inte slö hämtat jag cold pack ur frysen. Är jag halvslö har jag kylskydd. Men handlar det om ngt och kunna släppa ut med så är ju isbalsam det enda av de som går.

Kan du inte bara kyla med rinnande vatten? Det är bäst! (Men med egen brunn så nej...)

Cold Pack? O finns kylskydd till knän (förutom ice vibe, så desperat är jag inte o har svårt att få ihop kyla o vibrationer)?

Egen brunn som visserligen inte sinar lätt men på ren "lyx" (ej akut skada) vill jag inte riktigt slösa vatten faktiskt :)

Isbalsam, samma som @Centaur eller det finns flera?

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka