Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Kylbalsam efter hård terrängridning/ovanlig ansträning för benen för att kyla ned ev. microskador.
Använder arnica sporadiskt på hästen vid träningsvärk eller massage
Aldrig annars
Hur gör du om du tror att hästen har träningsvärk? Smörjer du då bara eller? Och var? Nyfiken Har både arnika och blue lotion men använder det typ aldrig.. Bara blue lotion om jag ridit hårt och vill kyla benen.
Jag använder kylbalsam på benen efter träning, samt arnika på manke, rygg, länd och kors. Rent förebyggande syfte egentligen, hästen har inga problem med varken det ena eller det andra, men jag känner att det inte kan skada.
Använder alltid liniment och bandage efter ridning. Vid lugna pass bara på framkotorna och vid hårdare pass alla kotorna plus bakknäna. Vid riktigt hårda pass blister på framkotor och bakknän. Linimentar och masserar höft och länd varje dag pga problem i området.
Linimentar kotorna för att få igång cirkulationen bland annat. Blister för att öka på effekten vid hårdare ansträngning och reta kroppen till att läka ut små blessyrer vid ev överansträngning eller liknande. Använder blister på bakknäna för att den leden, ligament och annat jag vill åt ligger sämre åtkomligt än i tex kotled och carpus. Veterinär underhudsblistrar bakknäna vid tillfällen om det behövs. Min häst drar lite illa i sina bakknän och framkotor pga en del problem med låsningar i ländrygg, bröstrygg och höft som ET jobbar med frekvent. Därför underhålls han ordentligt i de leder jag vet påfrestas för att han inte ska dra på sig nån skit i dem. Han har dock aldrig hittills varit halt i sitt liv *peppar peppar* så jag fortsätter underhålla som jag gör för att få ha honom fortsatt fräsch tills ryggen är helt ok.
Jag brukar använda liniment efter lite hårdare pass, samt som nu under igångsättning. Jag linimentar kotor och senor, ibland även karpalled och has.
Jag använder Blue lotion (den starka), då den verkar kylande först och sedan värmande.
Anledningen är att förebygga skador. Jag gillar B.L. eftersom den kyler först, då motverkas eventuella mikroblödningar direkt efter träning. Sedan verkar den värmande och ökar då blodcirkulationen och hjälper till att forsla bort slaggprodukter och läka ut eventuella "skador".
Jag brukar ta en omgång med BL när vi hoppat, men jag tror mer att själva inmasserandet gör nytta för cirkulationen, plus att hästen mår bra av att bli lite extra ompysslad. Så rent hypotetiskt borde det funka lika bra med typ rapsolja, och då får man ju dessutom fina händer själv också.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.