Liniment - ja eller nej?

R

RosenMedTaggar

Är det bra att använda liniment? Eller är det bara onödigt att använda om hästen inte har någon muskelskada eller något i den stilen? För/emot? Varför/varför inte?

Sv: Liniment - ja eller nej?

Jag vet faktist inte men jag har börjat använda något liniment-liknande kylgel det senaste för min häst fick såna gallor. Vet inte om det har hjälpt så mycket egentligen....

Bra å bra men det ökar ju blodcirkulationen så jag anser att det kan vara bra i förebyggande syfte om man ridit ett hårt pass eller hoppat.

Sen om hästen är gallig kan det vara bra för att hålla dem nere.

Jag var tidigare ingen flitig användare av liniment men efter en vrickning på min häst förra året använder jag det alltid efter ett hårt pass.

Brukar använda Arnica på ryggen, benen, rumpan m.m lite nu och då. Ofta när jag har känt att han vart stel under ridpasset eller om jag vet att han blivit blöt och eller kall under dagen. Märker att han tycker det är skönt och blir mjuk och fin dagen efter, så varför inte? Speciellt arnican gillar jag, mild effekt på något vis.. Har provat den själv, och den är helt underbar om man är lite stel eller liknande.. :D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 486
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II