Liniment? hjälp!

B

Bonnielove

Hej, jag har ett gammalt ponnysto som inte längre gillar att lyfta bakbenen, (har aldrig protesterat annars), hon visar tydligt att hon är stel och får ont:(. hon rids inte längre och går bara i hagen. vad finns det för bra liniment eller andra kurer att använda? tacksam för svar!

Sv: Liniment? hjälp!

varför rid den ej??? de e ju bättre att hålla igång dom gamle. jag har min 28 åring som fortfarande hoppar runt cr hoppningar på 50 cm med mig å går på lösdrift. de absolut bästa för äldre hästar e att röra på sej å hålla igång benen..

skulle jag låta min gamling stå inne så e han så stel på morgonen att han knappt kan gå.. så nää han får vara ute där han trivs bäst

hon har kronisk hosta men mår bra om hon tar det lungt, jag har inte längre tid att rida henne pga skola, så hon står som sällskapshäst. hon vill inte vara ensam och det finns ingen att rida med så hon jagar upp sig och då blir hostan värre.

Ta ut t ex en Equiterapueft som förhoppningsvis kan lösa det mer långsiktigt?

Ofta när de blir stela så är det inte "bara" musklerna som är spända, de blir ofta spända pga låsningar eller vice versa (att de får låsningar av att vara spända). Min kuse var spänd i sin knämuskulatur t ex och den visade sig ha sneda höfter.

Mga gamla hästar blir hjälpta utav ledpreparat såsom nyponpulver och glukosamin. Men jag skulle åka in till klinik först och kontrollera status innan jag började ge något preparat. Det kan ju vara så pass illa att det är dags att börja tänka på refrängen eller så kan en undersökning visa att den nog ska kunna klara sig ett tag till med ex tuppkamsbehandling och antiflammatoriskt + ledpreparat (beroende på vad som orsakar stelheten). Vet undersökningen kan då också visa om det är en kiropr istället som du behöver ta hjälp av.

Ja, det där "problemet" är för stort för att ett liniment ska kunna läka ut det låter det som. Tycker också du borde ta ut nån kunnig; Veterinär, massör, Equiterapueft som kan hjälpa er att lösa problemet.
Lycka till!

tack alla för era svar, jag gör vadsomhelst för att hon ska bli bra, så era förslag ska verkligen övervägas:)

Går det inte att promenare med henne? Är ju jättebra om hon är stel, och bra för hostan också.

om du vill så kan du smörja på anrika tinktur, det är väldigt snällt och kan iaf inte skada :)

In på klinik för hälsokontroll först är mitt råd. Följ sedan veterinärens rek. Gammelhästar kräver särskild omsorg.

Det första jag skulle göra är att kolla upp henne på kliniken.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
448
Senast: Joppsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka