sthu

Trådstartare
Kan man fodra häst med linhalm? Eller är det bara som strö?

Fått erbjudande att köpa ett stort parti väldigt billigt, men min ponny kan inte stå på halm om nätterna utan att äta upp den.. Så jag tänkte köpa torv till boxen och fodra med halm. Är linhalm olämpligt till det?

Sv: Linhalm

Undrar om det ens finns någon som försökt fodra med linhalm. För det är ju liksom den som är det man vill ha när man odlar lin förutom då fröna. Nu finns det två olika sorters lin en som man då gör linne av och en som bara tar fröna och gör olja av. Den senare är lite mer modern och det är därför som jag inte tror att det direkt är någon som funderat på om det skulle gå att fodra med den. Inte heller säkert att den fungerar att strö med. En annan oljeväxt (som linet då är) är raps och där fungerar inte halmen till strö eller foder utan att men behandlar den innan.

Hmm. Ja, jag vet inte. Får som sagt ett väldigt bra pris (25 öre/kg) men om det varken funkar som strö eller foder har jag ju ingen nytta av det.

I min Värld lär Linhalm ha noll uppsugningsförmåga som strö och vara alltför vasst att provas äta om det skulle provas .

Kan man fodra häst med linhalm? Eller är det bara som strö?

Fått erbjudande att köpa ett stort parti väldigt billigt, men min ponny kan inte stå på halm om nätterna utan att äta upp den.. Så jag tänkte köpa torv till boxen och fodra med halm. Är linhalm olämpligt till det?

Är det ett så stort problem att han äter halmen? Kan du inte bara lägga in lite mera?

Han går upp i vikt. Det är en extremt lättfödd häst, han har dessutom hypotyreos. Han smäller i sig en 8-10 kg minst på en natt, ja plus ensilaget då. Begriper inte hur han bär sig åt.. :crazy:

Har du testat att han honom på torv innan? Helt OT, men min häst älskar att käka torv första nätterna med ny bal. Bara så du inte köper en pall och sedan äter hästen massor :)

Ja torv har han haft förr och det gick bra. Halmpellets äter han varje gång man fyller på, annars hade det varit bra. Jobbiga häst :meh:

Papperströ är rätt dyrt ?

TS : varför kör du inte på torv om du vet att det fungerar ? Lin halm är som sagt vasst som satan och knappast lämpligt som strö .

Ja, det var ju mest att jag får köpa halmen så billigt. Torv kostar en del.. Han kommer stå på torv eller pellets resten av året.
Men nu vet jag att linhalm inte är lämpligt vare sig som strö eller foder :) Vi håller oss till vanlig vete- eller havrehalm!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama