linfröolja

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 126
M

makejo

har hört att linfröolja ska vara bra för hud och päls och blodkärl, hjärta osv stämmer det?? är det något alla hästar bör få eller beror det på annat?

Sv: linfröolja

Alla hästar behöver väl knappast linfröolja, men det är inget som skadar.
Jag ger mina tre en skvätt linfröolja i fodret varje dag. Jag började för fyra år sedan när mitt sto hade så hemsk klåda - jag hade provat en massa utvärtes medikamenter med varierande resultat innan, men efter en tid med linfröolja försvann klådan.

Immer

Jag vet att det finns massor av trådar om detta. Jag har en exemhäst som jag tänkte ge linfröolja till. Det är ett russ. Hur mycket ska man ge? Sedan har jag förstått det som att man ska ge dem det alltid dvs hela året om?

Nej det är inget "som alla hästar bör få". Det innehåller dock rikligt med Omega 3 fetter och är bra för päls, hud, hovar t ex.
Och ja, det är väl bra för hjärtat/kärl också - iaf på människor (vet ej om det har gjorts tester på hästar gällande det).

Jag tycker man kan pröva linfröolja, nån matsked om dagen, om man har matt päls på hästen, eksem/andra hudproblem, hovproblem... (då andra brister har uteslutits).

Jag ger 1/2 dl per häst och dag (600-kiloshästar), och jag ger hela året. Jag köper på tiolitersdunkar från Gunnarshög, priset är 249 kronor.

Immer

En gård någonstans i södra Skåne.
Min ridsport- och foderbutik tar hem oljan åt mig. Det var jag som tipsade dem om Gunnarshögs olja, som har ett mycket bra pris jämfört med t ex Emin. Det har blivit en försäljningssuccé i butiken.

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka