Linfröolja!

P

pion

Jag ska börja ge linfröolja till mina två hästar. Ska prova med tanke på deras klåda i man och svans. Men hur mycket ska jag ge? Den ena hästen är en New Forest ponny som väger ca 425 kg och den andra är en mini shetland på lite drygt 100 kg. Tacksam för hjälp!

Mvh /Catarina

Sv: Linfröolja!

Jag har en doseringspump på min 5 L flaska. Jag trycker två ggr till varje häst. Det blir nog lite drygt ½ dl totalt. Jag har två islandshästar, och de väger nog ca 350 kg och 400 kg.
Jag skulle nog ge shettisen ett tryck på pumpen och New Foresten två tryck. Men börja med 1 msk och öka sen succesivt.

KL

vart köper man billigast linfröolja?
går det lika bra med linfrökaka?

Min ridsports- och foderbutik tar hem linfröolja från Gunnarshög i södra Skåne. 10 liter kostar 249 kronor.

Immer

Ja deras pris är bra... Jag beställer direkt från deras hemsida och får den direkt hem till dörren.

Jag har en doseringspump på min 5 L flaska. Jag trycker två ggr till varje häst. Det blir nog lite drygt ½ dl totalt.

Vi har också pump till vår dunk, men vår pump ger 0,5 dl per pumpslag. Två pumpslag - vilket vi ger - är alltså en dl.

Till TS; glöm inte räkna in i foderstaten.

Knapplån.
Ni som ger linfröolja till era hästar hur ger ni det?
Jag har ju en hel del hästar och när jag har försökt så har ingen ätit av det. Till och med matvraket som står med öppen mun så fort man närmar sig krubban vägrade.
Den enda som äter oljan är den ena hunden som med gläjde slafsar i sig det som jag får plocka bort från krubborna.

Kan tillägga att det vari samma resultat även när jag provat med andra typer av olja. Hästarna tycker att det är äckligt.

Vi har också pump till vår dunk, men vår pump ger 0,5 dl per pumpslag. Två pumpslag - vilket vi ger - är alltså en dl.

Till TS; glöm inte räkna in i foderstaten.

Jag har inte mätt så noga, men det blir säkert mer än ½ dl när jag tänker efter. :o

Vad har linfröolja för MJ?
Jag har aldrig räknat med den i foderstaten, men det kanske är bäst att göra det inför hösten. Hästarna är ganska feta nu.:angel:

Knapplån.
Jag har ju en hel del hästar och när jag har försökt så har ingen ätit av det. Till och med matvraket som står med öppen mun så fort man närmar sig krubban vägrade.
Den enda som äter oljan är den ena hunden som med gläjde slafsar i sig det som jag får plocka bort från krubborna.

Kan tillägga att det vari samma resultat även när jag provat med andra typer av olja. Hästarna tycker att det är äckligt.

Jag blandar med lite müsli (Hestekraft). Min ena häst får pellets men började lämna lite,så jag ger henne också lite müsli så slinker det lätt ner. Lite morötter, gärna riven, som suger upp oljan går bra också.

Slinker ner med Hippo Alfa. Om det inte ligger för länge, blir pelletsen blöt fryner herrn på nosen och maten förblir oäten...

Jag blandar ner den i betfor och det är inga problem att få hästarna att käka det.
Nu i sommar har vi en ung fjordhäst här, han hjälper till att hålla gräsnivån hyfsad. Han och vår unghäst har fått mat ute en gång om dagen, dvs vår Valpen har fått morötter, betfor, mineraler, linfröolja och vitlök och fjordhästen har bara fått morötter. I vanlig ordning har de bytt "matskål" på slutet varje dag.
Så skadade fjordhästen sig och skulle käka Finadyne i tio dagar. Hans ägare kom hit med betfor som han gjort iordning hemma, blandade i Finadyne - och hästen vägrade äta. Då kom min man på den lysande idén att tillsätta linfröolja och vitlök och se, fjordhästen slök allt utan att blinka.:D

Immer

Då borde jag alltså kunna ge 1 dl till New Foresten och kanske 1/2 dl till mini shettisen? Jag ska tänka på att räkna med den i foderstaten.

Senast ändrad av en moderator:

Nej den finns inte med på deras sida men det är bara att maila en beställning på det. Jag tror att det tog 3-4 dgr så fick jag den levererad hem till dörren.

*Delvis KL*
Ja olika är ödets lotter. Mina äter Finadyn utan problem, de som behövt det. Behöver inte ens fundera på att använda betfor ;)
Men olja det kan jag få behålla för mig själv vad jag än blandar det i. Någon enstaka gång har en häst ätit det första gången det serverats men det har nog varit av misstag. För nästa gång har det varit tvär stopp.

Får se vad jag har för värden på grovfodret i vinter om jag ska göra nya försök. Om jag provar och det inte går så får jag väl donera resternde olja till Lovisaleonora eller Immer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 817
Senast: Cina B
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka