Linfröolja!

K

KaZa

Var får jag tag i det? Någon som vet vad priset och storlek på förackningar det finns?

Det finns många olika märken bla:
-Kentucky Carron oil, 1 liter kostar ca 99 kr
-Svensk kallpressad linfröolja, 1 liter kostar ca 65 kr

Detta är dom jag brukar använda mig av, men det finns säkert fler...
Finns i de flesta foder affärerna, och även i vanliga ridsportbutiker.

Jag ger periodvis. Men man kan ju ge året runt om man vill det! Allting beror ju på VARFÖR man ger linfröoljan. I england och irland ger många alla hästarna dagligt tillskott av det för att hålla pälsen fin och magen i trim.
Men det finns ju många olika orsaker, om man bara ger för pälsens skull kan man ge rapsolja istället. Men det innehåller energi.

Jag ger för pälsens och magens skull. Ger linfröolja vid foderomställningar (installning, och utsläpp på bete). Ger även hästen det om man vill ha lite mer glans i pälsen inför någon större tävling eller visning. Kan oxå ge det om någon häst är lite nervös och får problem med magen.
Jag tycker i alla fall att linfrö är ett bra fodertillskott!

Jag ger enbart just linfröoljan för att den är mer lätthanterlig. Har ingen möjlighet att koka linfrö...
Men det hade varit intressant att veta om det var nån speciell skillnad?!?!

Linfrös positiva egenskaper för magen brukar sägas bero på fiberinnehållet o den vattenhållande gel som bildas av fröets ytterskikt. Linfröolja är positivt pga dess höga halt av omega-3 fettsyror. Omega-3 anses inte vara essentiell för häst men det finns modern forskning som tyder på att den har antiinflammatoriska egenskaper o tex kan hjälpa eksemhästar.
PL

Ok, har hört att de skulle verka likadant. Det låter ju helt klart smidigast att ha linfröolja, men det är kanske värt att koka?

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
330
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka