linfröolja

sommarvind

Trådstartare
jag har läst/hört att linfröolja är bra för lite av varje som päls,hull,tarmar,hjärta och leder.

Är det någon som ger just linfröolja? Hur trivs ni med det?

Jag har ett 20- årigt halvblodsto som ja funderar på att ge detta. Inte för att hon behöver det men som ett förebyggande tillskott.

Behöver jag ändra om i hennesövriga foderstat eller kan hon behålla den trots att ja ger lite linfröolja om dagen?

Kan ja ge linfröolja till mina andra två hästar med? ( den ena är 7 år den andra 8 månader) Är det något som kan ha gynnsam effekt på dom med?

Sv: linfröolja

Jag ger 60ml linfröolja om dagen till mitt fullblod. Har hållit på sen i oktober. Som vanligt är det ju svårt att säga något om effekten på fodertillskott eftersom man inte har någon "kontrollhäst". Jag ger det för dess omega-3 innehåll (antiinflammatorisk effekt) för att hjälpa retade luftvägar. Hon har inte hostat sen jag började med det, innan det hade hon hostat lite då och då under arbete en längre tid, undersökt av vet. gått på fabrol en vända osv. Men som sagt vet jag inte om det skulle ha gått över av sig själv ändå.

Här finns studier om omega-3.

/Sara

Senast ändrad:

Nu när det börjar närma sig "slasktider" så kan det vara bra att veta att om man brukar ge loppfrö (t.ex. för att förebygga sandkolik) så ska man inte ge det i samma giva som olja, för då funkar inte fröna.

Jag ger 60ml linfröolja om dagen till mitt fullblod. Har hållit på sen i oktober. Som vanligt är det ju svårt att säga något om effekten på fodertillskott eftersom man inte har någon "kontrollhäst". Jag ger det för dess omega-3 innehåll (antiinflammatorisk effekt) för att hjälpa retade luftvägar. Hon har inte hostat sen jag började med det, innan det hade hon hostat lite då och då under arbete en längre tid, undersökt av vet. gått på fabrol en vända osv. Men som sagt vet jag inte om det skulle ha gått över av sig själv ändå.

Här finns studier om omega-3.

/Sara

Det var väldigt intressant att hästar som fick omega-3 fick längre steglängd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka