Linfröolja till Ir/tjockisar?

Vivo

Trådstartare
Hej! Jag har två eksemhästar som fått linfröolja dagligen i flera år med gott resultat. Den ena har varit överviktig länge. Den andra har lagt på sig i år.

Funderar på att skippa linfröoljan men är i valet och kvalet vill ju inte förvärra eksemen som på den ena är obefintliga och på den andra visar de sig bara bakom öronen där täcket slutar under knottperioden.

Ger magnesium enl Ir-rekommandationer samt, koppar och zink utifrån analys. Den ena går stadigt ner i vikt, men det känns ju lite konstigt att ge dem olja som är så energitätt. Visserligen får de bara 15 resp 30 ml under knottperioden och nu 10 resp 20 ml. Det tar ju upptill fyra månader för full effekt därav är jag lite fundersam över att ta bort den helt.

Å andra sidan kanske zink och magnesiumtillskotten är tillräckliga för att hålla eksemen i schack. Började ge dem i september och det tog bara tre dagar innan eksemen bakom öronen var helt borta.

Tacksam för synpunkter och råd!

Sv: Linfröolja till Ir/tjockisar?

Jag ger min överviktiga ponny linfröolja året om. Upplever att eksemen blir sju resor bättre när han får det. Jag ger ca 0,5 dl/dag året runt.
Jag tänker att visst, det är extra energi. Men det är ganska lite extra så jag får väl kompensera det med någon extra minut i trav eller galopp.

Jo så har jag också tänkt men så började jag väl fundera lite mycket.

Det är ju inga mängder som sagt. Den lilla är en stor C-ponny på gränsen till D. Den andra en Nordsvensk på drygt 600 kg;)

30 ml ger ca 0,94 MJ.

Sluta tänk så blir det bra :p

Nä, jag tror nog du kan ge den lilla mängden olja med gott samvete. Om du upplever att det hjälpt med eksemen och förbättrat hud och päls, då ser jag ingen anledning att sluta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka