Linfröolja med kalciumhydroxid

mahlmt

Trådstartare
Kom upp i en annan tråd.
Varför har man kalciumhydroxid i linfröolja (eller igentligen tvärt om)?

Calcium Hydroxide Solution 518g
Linseed Oil 432g
Of which:

Linolenic (Omega 3) 233.28g
Linoleic (Omega 6) 69.12g
Palmitic 21.17g
Stearic 15.55g
Oleic (Omega 9) 90.72g

// Linda

Sv: Linfröolja med kalciumhydroxid

Vet ju inte, men möjligen för att denna produkt processas genom kokning. Jag har avstått från den typen av olja då jag provade vid ett tidigare tillfälle och skiten härsknade på nolltid.:crazy:

Enligt vad jag har kunnat läsa så är linfröna kallpressade o så har de "berikat" den med kalciumhydroxid. Men varför? Vad gör Ca i olja o varför i just den formen?
Jag vill bara poängtera att detta är inget jag använder o lär inte göra det i heller. Vill jag ge kallpressad linfröolja (som jag brukar vintertid) så ger jag just kallpressad linfröolja (gärna svensk).
// Linda

Varför har man kalciumhydroxid i linfröolja (eller igentligen tvärt om)?

Det finns nog ingen annan orsak än att man av någon anledning vill tillsätta kalcium till produkten. Kalcium har en viss inverkan på pälskvaliteten men det finns andra mineraler som har betydligt större inverkan så det är svårt att förstå motivet till att tillsätta kalciumhydroxid.

Däremot brukar man tillsätta någon antioxidant till linfröoljan (E-vitamin eller Rosmarin) eftersom linolensyran (omega-3) i linfröoljan lätt oxiderar vid kontakt med syre och kan lätt härskna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka