Kaktusblomma

Trådstartare
Hej

Jag ska koka linfrön till min foderhäst, men kom på att jag inte vet var jag köper det. I en vanlig mataffär eller har dom bara små förpackningar? Hur gör ni andra?

Sv: Linfrön

Om du ger din häst linfrö så måste du stöpa det innan du ger den det. Alltså hälla kokande vatten över dem.. Det finns lättare alternativ.. tex att köpa Hippo LineCubes som även kallas för linfrökaka. Linfrö i pelletsform som det bara är att stoppa driekt i maten! INte särlsikt dyrt heller.. jag betalar 110 kr för 10 kg.. och då man bara ger ca 1 dl om dagen så räcker den ett ganska bra tag!

Det finns i affärerna men i mindre påsar. (ca 4dl i varje)

Ska du ge det bara för den smörjande effekten eller vill du hästen ska få i sig näringsämnena från fröet? Du måste nämligen ge KROSSADE linfrön om hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen i fröet. Hela linfrön passerar bara genom magen.

Svarar allihop:
Jag ska ge det för att smörja magen och det är därför jag kommer att hålla på med allt stök och koka det istället för att köpa pelleterat. Tack för tipset om granngården, att jag inte tänkte på det!

Jag kokar upp vatten och slår över fröna. (ca 1 dl till 1 l vatten)Låter stå tills det svalnat. Häller bort fröna och ger bara slemmet som bildats. Det är slemmet som är snällt mot mag- och tarmslemhinnan.

Swedengirl skrev:
Svarar allihop:
Jag ska ge det för att smörja magen och det är därför jag kommer att hålla på med allt stök och koka det istället för att köpa pelleterat. Tack för tipset om granngården, att jag inte tänkte på det!

Även kakan/pelletsen smörjer magen! ;) Och krossade linfrön.

Fördelen med hela linfrön är att hästen inte tillgodogör sig NÄRINGEN i det utan man kan BARA använda effekten av "smörjning".
Jag använde linfrökaka till både proteintillskott/näring och som lenande för magen på hästen.

Vad jag har förstått så är det effektivare med slemmet som blir när man har kokat dom och hästens ägare ville att jag skulle koka och då gör jag det.

Jag köper såna små påsar med linfrö som finns i vanliga mataffärer och sen kokar jag dem här inne.......På Willys tex,kostar en påse typ 8-10kr.
(Annars blir fröna giftiga för hästarna,har jag hört.)

Swedengirl skrev:
Vad jag har förstått så är det effektivare med slemmet som blir när man har kokat dom och hästens ägare ville att jag skulle koka och då gör jag det.

Du måste ha missförstått vad jag skrev... Jag har inte sagt nåt om att du INTE ska KOKA dom, det ska du göra om du ska använda dig av hela eller krossade linfrön!
Det är helt rätt. (du kan också STÖPA dom om du vill, så slipper du KOKA o hålla på)
Men det är inte för att slemmet blir effektivare utan för att koka bort gifter som är farliga för hästen.

Det jag försökte tala om är effekten av de olika sorters linfrön (hela, krossade, pellets/kaka). :smirk:

Dvs:

Hela linfrön - effekten = enbart smörjning av magen (ska kokas/stöpas innan utfodring)
Krossade linfrön - effekten = smörjning, proteintillskott, bra fetter oh näring (ska kokas/stöpas innan utfodring)
Linfrökaka/pellets - effekten = smörjning, proteintillskott, bra fetter och näring (de är färdigbehandlade och behöver EJ kokas/stöpas men gärna blötas upp)

Förstår du nu vad jag ville få fram?

Senast ändrad:

milly skrev:
Du måste ha missförstått vad jag skrev... Jag har inte sagt nåt om att du INTE ska KOKA dom, det ska du göra om du ska använda dig av hela eller krossade linfrön!
Det är helt rätt. (du kan också STÖPA dom om du vill, så slipper du KOKA o hålla på)
Men det är inte för att slemmet blir effektivare utan för att koka bort gifter som är farliga för hästen.

Det jag försökte tala om är effekten av de olika sorters linfrön (hela, krossade, pellets/kaka). :smirk:

Dvs:

Hela linfrön - effekten = enbart smörjning av magen (ska kokas/stöpas innan utfodring)
Krossade linfrön - effekten = smörjning, proteintillskott, bra fetter oh näring (ska kokas/stöpas innan utfodring)
Linfrökaka/pellets - effekten = smörjning, proteintillskott, bra fetter och näring (de är färdigbehandlade och behöver EJ kokas/stöpas men gärna blötas upp)

Förstår du nu vad jag ville få fram?

Har aldrig gett linfrö till min häst men när jag läser här så verkar det väldigt bra för hästen. Hur mycket ger man och kan man ge det på en gång till hästen (hela mängden alltså) blandar man detta i fodret då morgon och kväll eller ska man ge det enskilt?:o

Pimsen skrev:
Har aldrig gett linfrö till min häst men när jag läser här så verkar det väldigt bra för hästen. Hur mycket ger man och kan man ge det på en gång till hästen (hela mängden alltså) blandar man detta i fodret då morgon och kväll eller ska man ge det enskilt?:o

Ja du blandar det i fodret, morgon och kväll om du vill. Sisådär 1-2dl brukar man väl ge om man främst vill ha effekten av smörjning i magen på dom.
Vill man ge det för att höja proteinnivån i foderstaten så kan man ge mer också. Dock inte några enorma mängder eftersom det är milt laxerande. :smirk:

Swedengirl skrev:
Hej

Jag ska koka linfrön till min foderhäst, men kom på att jag inte vet var jag köper det. I en vanlig mataffär eller har dom bara små förpackningar? Hur gör ni andra?
Odal. 10 kilos kartong. Räcker ett bra tag, och är betydligt billigare än att springa och köpa i mataffären.

Nej jag missförstod inte utan var bara trött och otydlig :o
Tack för jättebra förklaringar iaf, jag hade inte heller förstått vad jag menade om jag läst det idag...

Jag menade att vad jag har hört så ger kokade/stöpta linfrön bättre smörjningseffekt för magen än pellets/kakor eftersom det är slemmigt. Vet inte om det finns belägg för det, men ägaren till hästen vill att jag ska koka/stöpa och inte köpa pellets/kakor så därför ska jag koka/stöpa.

Om jag stöper, ska jag bara hälla vatten över och låta det dra in eller ska jag göra något mer?

Swedengirl skrev:
Nej jag missförstod inte utan var bara trött och otydlig :o
Tack för jättebra förklaringar iaf, jag hade inte heller förstått vad jag menade om jag läst det idag...

Jag menade att vad jag har hört så ger kokade/stöpta linfrön bättre smörjningseffekt för magen än pellets/kakor eftersom det är slemmigt. Vet inte om det finns belägg för det, men ägaren till hästen vill att jag ska koka/stöpa och inte köpa pellets/kakor så därför ska jag koka/stöpa.

Om jag stöper, ska jag bara hälla vatten över och låta det dra in eller ska jag göra något mer?
Jag brukar koka upp vattnet, och sedan hälla i och låta linfröna koka/sjuda med en liten stund innan jag häller över det i hinken.

Swedengirl skrev:
Men du häller inte av något vatten? Är det 1l vatten till 1dl linfrön?
Nej jag häller inte av vattnet, men det beror på att min häst får lite specialutgivor sen han hade tarmproblem i höstas (äldre häst). Så han får totalt 3 dl linfrö per dag blandat med sin betfor, dessutom så tyckte jag att han drack lite för lite ett tag och ville att han skulle få i sig så mkt "blask" som möjligt. Har fortsatt med detta, numera dricker han precis som vanligt dock, och nu mår han (peppar, peppar) alldeles utmärkt!. Men jag vet inte hur mkt vatten jag har i den där kastrullen. Lite mer än en liter kanske?

Jag blöter även upp hans havre, så 0,5 kg havre med 4 dl vatten.
Vad gör man inte för att allt ska fungera..

Okej då behöver du inte välja då - ge det som ägaren säger, så klart. :smirk:

Stöp det och låt det stå en stund... tills det svällt upp och svalnat... Kanske redan kvällen innan?

Nä precis. Det är därför jag inte har vart intresserad av pellets/kakor ;)

Det blir inget skum eller så som man måste ta bort om man stöper?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 879
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama