Linfrön - skållas eller inte?

M

maosse

Hej!
Jag ska börja ge min två-åriga unghäst hela linfrön för att förhindra dålig mage etc nu när han börjar få i sig lera, jord mm i hagen. Jag har fått delade åsikter om huruvuda det måste skållas först. En del påstår att de måste skållas för att det är giftigt för hästar och att fröna inte öppnar sig annars. Andra säger att de öppnar sig ändå om det ligger i kallt vatten över natt och inte är giftigt. Hoppas någon här i forumet kan ge en rekommendation. I övrigt får han höensilage och lite Kraft Grov (uppblött pellets).
/Maria

Sv: Linfrön - skållas eller inte?

Jo, de ska skållas för att bli av med blåsyran (cyansyra) som bildas annars.

Men är det inte loppfrö man ska ge mot sand i magen?

Linfrön måste enligt vad jag förstår alltid skållas.

För att komma ifrån detta bök kan du ge loppefrön (psyllium) i stället. De kan du ge som de är plus att de är mer effektiva sandutdrivare än linfrön.

Tack för alla svar. Jag ska kolla upp dessa loppefrön :-). Jag tänkte ge linfrön för att de ska smörja "systemet" men även förhindra att han blir lös i magen (av de bakterier som finns i jorden). Låter iofs som en motsägelse i sig men jag hoppas det funkar då han var hopplöst "rinning" under hösten. Men som sagt, loppefrön kanske är lika bra.

/Maria

1 dl loppfrön och ½-1 pkt bakjäst om dagen har hållt min maghäst i schack. Hon pillar gärna i sig en massa "skit" om det inte är tillräckligt med gräs eller snö i hagen.

Gör en egen "mash" till henne:
2 dl Vitafor Balansmineral (mineralfoder baserat på linfrökaka, behöver man inte mineralerna går det säkert lika bra med linfrökaka, det behöver du inte koka)
1 dl vetekli
1 dl loppfrö
1 dl lucernpellets (som smaksättare, hon tycker det blir ännu godare då)
2 dl varmvatten (sätter vattenkokaren på 60 grader och tar med i en termos till stallet)
Blanda och servera genast.

Bakjästen smulas ner i t.ex. en näve lusernhack eller liknande.

Linfrön måste som sagt ALLTID skållas (jag brukar hälla vatten från vattenkokaren över dem när jag ändå ska dricka te och sen tar jag ut det i stallet när det är dags att fodra. Funkade bra även när jag var uppstallad, då jag alltid tog mig en kopp kaffe eller te i stallet)

Det håller sig rätt bra någon dag i kylen också om man vill förbereda för några dagar i taget, men jag tycker det är svårare att komma ihåg det då. Tänk på att linfrö är laxerande i "för stor" mängd.

Det låter som att skållning är att rekommenderas. Tyvärr är jag i en sits då jag måste förbereda fodergivorna dagen innan så han får dem under dagen efter (när jag är på jobbet) så jag vet inte om jag törs använda jäst men jag har hört mycket bra om det.

Jag har lärt mig att man antingen skållar linfröna eller alternativt låter dem ligga i blöt under natten/hela dagen innan utfodring. båda alternativen skulle vara lika bra enligt veterinär. (men detta är många år sedan så det kanske kommit nya direktiv sedan dess?)

jag tror inte det ska vara nån fara med att förbereda foder med jäst innan, man kan ju använda torrjäst också. Annars kanske du kan lägga jästpaketet vid hans foderhink så är det ju bara att smula ner? Eller ge det bara de dagar du själv fodrar om såna möjligheter finns?

Biggan - ja jag har också hört att man kan lägga dem i blöt över natten bara men vågar inte chansa :o

Biggan - ja jag har också hört att man kan lägga dem i blöt över natten bara men vågar inte chansa :o
Det kom från en veterinär på ATG, som hade hand om en häst med återkommande magproblem, så det borde vara tillförlitligt.
(och när hästen fick sina linfrön varje dag var problemen borta)

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar